- El cap de l’Executiu i el conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, han presentat actuacions finançades amb fons europeus REACT-EU de recuperació econòmica a l’Institut Pompeu Fabra de Badalona
- El projecte, que s’emmarca en el Pla director d’infraestructures Educatives, millorarà l’aïllament i la calefacció dels edificis per combatre la calor i el fred en 294 centres

El president de la Generalitat, Pere Aragonès, i el conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, han presentat aquest matí a l’institut Pompeu Fabra de Badalona un conjunt d’actuacions per valor de 102.635.439 d’euros per millorar l’eficiència energètica i el confort tèrmic dels centres educatius. Les obres, impulsades pel del Departament d'Educació, es finançaran amb els fons europeus REACT-EU de recuperació econòmica que han de fer possible millorar les infraestructures que donen servei a la ciutadania, en aquest cas, escoles i instituts. El president Aragonès ha destacat la importància des del punt de vista ecològic. “La lluita contra el canvi climàtic i pal·liar les seves conseqüències és una qüestió urgent, que no pot esperar. Cada vegada es percep més el seu impacte i tenim evidències que el conjunt de la humanitat estem reaccionant tard. Per això, més enllà de les accions urgents per frenar-lo o mitigar-lo calen mesures d’adaptació a les seves conseqüències”, ha explicat.
Aragonès ha posat en valor el doble objectiu de les actuacions: “Que l’alumnat i el professorat d’aquests centres hi estiguin més bé, s’hi sentin més còmodes i alhora gaudeixin d’edificis més sostenibles, més habitables, més saludables, en què s’hi treballi, s’hi estudiï, de manera més confortable”. Per altra banda, el cap de l’Executiu ha subratllat que amb els ajuts europeus el ritme d’actuació s’accelera. “En un any es faran totes les actuacions que fins ara érem capaços de fer en 7 anys d’inversió ordinària”, ha ressaltat el president.
Per la seva banda, el titular d’Educació ha destacat que el Departament, que gestiona més de 2.700 edificis, “no defuig el seu paper i s’implica en un dels eixos del Govern republicà, com és la sostenibilitat energètica”. Tanmateix, Gonzàlez-Cambray ha recordat que un dels eixos dels nous currículums és la consciència global i la sensibilitat energètica, i ha apuntat que el sentit d’aquestes inversions també és millorar el confort tèrmic de les persones que passen el dia als centres educatius: alumnes, docents i personal.
Les obres es centraran en canviar els envolupants, és a dir, els elements de la façana que actuen com a aïllants tant del fred com de la calor i que separen la part interior

de la part exterior de l’edifici –s’inclourien el mur, les finestres, les portes o el sostre de l’edifici, entre d’altres-. Un bon aïllament dels edificis millora l’eficiència energètica d’escoles i instituts i redueix les despeses per fugues de temperatura i en millora el confort.
Al mateix temps, les obres permetran substituir calefaccions actuals per d’altres més eficients energèticament, amb menor impacte ambiental i que millorin la confortabilitat dels centres.
L’objectiu final de totes aquestes millores és aconseguir que els edificis propietat d'Educació es converteixin en infraestructures de màxima eficiència energètica. Els 102 milions d’euros d’inversió dels fons europeus permetran dur a terme actuacions en un total de 294 centres. El Departament ja duu a terme anualment aquestes millores, però la inversió finançada amb els Fons Europeus permetrà fer en un any el què a través de les inversions ordinàries del Departament s’ha dut a terme en els 7 anys anteriors per aquest concepte.
El detall segons el tipus d’obres i segons la inversió econòmica és el següent:
Tipus d’actuacions | Nombre d’actuacions en centres | Inversió |
Envolupant | 193 | 67.610.768 euros |
Calefacció | 37 | 8.631.991 euros |
Envolupant i calefacció en el mateix centre | 64 | 26.392.680 euros |
Total general | 294 | 102.635.439 euros |
Pel que fa les actuacions en funció dels Serveis Territorials, la distribució és:
Servei Territorial | Nombre d’actuacions en centres | Inversió |
Baix Llobregat | 48 | 12.120.605 euros |
Barcelona Comarques | 28 | 8.752.963 euros |
Consorci d’Educació de Barcelona | 12 | 14.140.050 euros |
Maresme-Vallès Oriental | 28 | 12.128.309 euros |
Catalunya Central | 24 | 6.696.883 euros |
Girona | 45 | 14.163.778 euros |
Lleida | 24 | 6.865.863 euros |
Tarragona | 35 | 10.902.596 euros |
Terres de l’Ebre | 13 | 3.131.543 euros |
Penedès | 12 | 4.215.045 euros |
Pirineu i l’Aran | 3 | 1.007.228 euros |
Vallès Occidental | 22 | 8.510.574 euros |

Les actuacions en centres formen part del Pla director d’infraestructures educatives i el Pla de confort tèrmic que han posat en marxa el Departament d'Educació i que inclou diferents línies de treball:
1.Construcció de centres per tal de donar resposta a les necessitats d’escolarització obligatòria.
-Aquestes noves construccions es duen a terme en base a criteris d’eficiència energètica i confort tèrmic. Els nous centres tenen un disseny pensat amb criteris ambientals, energètics i de confort per a l’alumnat i el professorat. I que inclou també la tecnologia i els materials pensats per aquesta finalitat.
-Els nous centres, a més, es conceben com un espai al servei de l’aprenentatge. Enguany el Departament d’Educació ha presentat una nova Guia per als projectes de construcció i transformació de centres públics que implica la concepció dels espais del centre com una eina més d’aprenentatge. Els criteris de sostenibilitat mediambiental, l’eficiència energètica i el confort tèrmic d’una nova construcció són requisits tècnics i al mateix temps una eina d’aprenentatge.
2.Rehabilitació i reformes de les infraestructures per tal de fer els centres més sostenibles i fer front a l’emergència climàtica.
-Reforma, amb dotació de fons europeus, per actuacions de millora d’aquells elements que incideixen en el confort tèrmic i l’eficiència energètica -com ara les calefaccions i els aïllaments tèrmics.- Al mateix temps, s’inclou aquest criteri en les actuacions que el Departament realitza anualment a través de les obres RAM (Reforma, ampliació i millora).
Anàlisi de les diferents realitats arquitectòniques. La gran varietat de tipologies d’edificis comporta la necessitat de diferents solucions constructives per assolir aquestes millores. S’està duent a terme un estudi on es proposaran actuacions per assolir l’objectiu del confort tèrmic, en base a les tipologies habituals i a les diferents zones climàtiques. Per exemple, pel que fa als espais exteriors dels centres, s’analitzen aspectes com la vegetació existent, els espais d’ombres, les proteccions solars existents o l’exposició als vents, entre d’altres.
