El Departament d'Educació destinarà 3.131.543 euros a millorar l’eficiència energètica i el confort tèrmic dels centres educatius de les Terres de l’Ebre. Aquest seguit d’obres es finançaran amb els fons europeus REACT-EU de recuperació econòmica que han de fer possible millorar les infraestructures que donen servei a la ciutadania, en aquest cas, escoles i instituts.
El delegat del Govern a les Terres de l’Ebre, Albert Salvadó Fernandez, i la directora dels Serveis Territorials d’Educació, Montse Perelló Margalef, han detallat la inversió. “Els fons europeus representen una oportunitat per sectors estratègics i són importants en qüestions com aquesta, ja que podrem fer en un any el què a través de les inversions ordinàries s’ha dut a terme en els 7 anys anteriors”, assegura Salvadó. “Aquestes actuacions donen resposta a l’adaptació que hem de fer davant les conseqüències del canvi climàtic: edificis més sostenibles i confortables tant per l’alumnat com per al professorat”, explica Perelló.
Les obres que es duran a terme amb aquesta inversió inclouen un seguit d’actuacions amb l’objectiu de fer els edificis escolars més sostenibles, més confortables i més saludables per al professorat i per a l’alumnat. Així, es canviaran els envolupants, és a dir, els elements de la façana que actuen com a aïllants tant del fred com de la calor i que separen la part interior de la part exterior de l’edifici –s’inclourien la façana, les finestres, les portes o el sostre de l’edifici, entre d’altres-. Un bon aïllament dels edificis millora l’eficiència energètica d’escoles i instituts i redueix les despeses per fugues de temperatura i en millora el confort.
Al mateix temps, les obres permetran substituir calefaccions actuals per d’altres més eficients energèticament, amb menor impacte ambiental i que millorin la confortabilitat dels centres.
L’objectiu final de totes aquestes millores és aconseguir que els edificis propietat del Departament d'Educació es converteixin en infraestructures de màxima eficiència energètica. Els 3 milions d’euros d’inversió als serveis territorials de les Terres de l’Ebre amb els fons europeus permetran dur a terme actuacions en 13 centres: en 5 centres se substituiran les calefaccions, en 6 es millorarà els envolupants i en 2 s’hi duran a terme tant obres de calefacció com d’envolupants. El detall dels centres segons el tipus d’obres i segons la inversió econòmica és el següent:
Municipi | Centre educatiu | Import total | Actuació |
Amposta | Institut Montsià | 103.500 | Envolupant |
Amposta | Institut Ramon Berenguer IV | 147.417 | Calefacció |
Camarles | Institut Camarles | 230.000 | Calefacció |
Deltebre | Institut Deltebre | 103.500 | Envolupant |
Gandesa | Institut Terra Alta | 172.500 | Envolupant |
La Ràpita | Institut Els Alfacs | 102.350 | Envolupant |
Santa Bàrbara | Institut Les Planes | 55.200 | Calefacció |
Alcanar | Institut Sòl de Riu | 396.440 | Envolupant |
Ametlla de Mar | Institut La Candelera | 457.950 | Envolupant i calefacció |
Móra d'Ebre | Institut Julio Antonio | 513.302 | Envolupant |
Sènia, La | Institut La Sénia | 226.479 | Calefacció |
Tortosa | Institut de l'Ebre | 396.426 | Envolupant i calefacció |
Ulldecona | Institut Manuel Sales i Ferre | 226.479 | Calefacció |
A tot Catalunya es destinaran 102 milions d’euros per obres en un total de 294 centres educatius. El Departament ja duu a terme anualment aquestes millores, però la inversió finançada amb els Fons Europeus permetrà fer en un any el què a través de les inversions ordinàries del Departament s’ha dut a terme en els 7 anys anteriors per aquest concepte.
Les actuacions en centres formen part del Pla director d’infraestructures educatives i el Pla de confort tèrmic que han posat en marxa el Departament d'Educació i que inclou diferents línies de treball:
1.Construcció de centres per tal de donar resposta a les necessitats d’escolarització obligatòria
-Aquestes noves construccions es duen a terme en base a criteris d’eficiència energètica i confort tèrmic. Els nous centres tenen un disseny pensat en criteris ambientals, energètics i de confort per a l’alumnat i el professorat i inclou també la tecnologia i els materials pensats per a aquesta finalitat.
-Els nous centres, a més, es conceben com un espai al servei de l’aprenentatge. Enguany el Departament d’Educació ha presentat una nova Guia per als projectes de construcció i transformació de centres públics que implica la concepció dels espais del centre com una eina més d’aprenentatge. Els criteris de sostenibilitat mediambiental, l’eficiència energètica i el confort tèrmic d’una nova construcció són requisits tècnics i al mateix temps una eina d’aprenentatge.
2.Rehabilitació i reformes de les infraestructures per tal de fer els centres més sostenibles i fer front a l’emergència climàtica.
-Reforma, amb dotació de fons europeus, per a actuacions de millora d’aquells elements que incideixen en el confort tèrmic i l’eficiència energètica -com ara les calefaccions i els aïllaments tèrmics.- Al mateix temps, s’inclou aquest criteri en les actuacions que el Departament realitza anualment a través de les obres RAM (Reforma, ampliació i millora).
-Anàlisi de les diferents realitats arquitectòniques. La gran varietat de tipologies d’edificis comporta la necessitat de diferents solucions constructives per assolir aquestes millores. S’està duent a terme un estudi on es proposaran actuacions per assolir l’objectiu del confort tèrmic, en base a les tipologies habituals i a les diferents zones climàtiques. Per exemple, pel que fa als espais exteriors dels centres, s’analitzen aspectes com la vegetació existent, els espais d’ombres, les proteccions solars existents o l’exposició als vents, entre d’altres.
1 desembre 2022