- El text estableix les obligacions dels poders públics i els agents socials per fer possible la igualtat efectiva de dones i homes
- Es tenen en compte tots els àmbits que incumbeixen les dones: mercat de treball; treball familiar, domèstic i de cura; participació; educació; recerca; mitjans de comunicació; salut; empresa; esports; seguretat, etc.
- Per primera vegada es reuneixen en un sol document totes les referències normatives anteriors
El Govern ha aprovat avui el Projecte de llei per a una nova ciutadania i per a la igualtat efectiva de dones i homes, que té com a objectiu promoure una societat on les dones puguin desenvolupar les seves capacitats personals i prendre decisions sense limitacions per raó de sexe.
El text estableix les actuacions que han d’incorporar els poders públics catalans per fer efectiu el principi de la igualtat. Es tenen en compte tots els àmbits que incumbeixen les dones: mercat de treball; treball familiar, domèstic i de cura; participació; educació; recerca; mitjans de comunicació; salut; empresa; esports; seguretat, etc.
Malgrat els avenços notoris produïts en els darrers anys, les dades fan palesa una situació encara no normalitzada: les alcaldesses representen només un 12,5% del conjunt de persones titulars de les alcaldies; les professionals que treballen fora de casa dediquen el doble o el triple de temps que els homes a les tasques domèstiques; les dones guanyen, de mitjana, un 28% menys que els homes.
Mesures incloses en el Projecte de llei
- Les administracions públiques hauran de tenir una representació equilibrada de dones i homes en els seus òrgans de direcció, i vetllar per aquesta presència equilibrada en el repartiment del poder polític i en els càrrecs i activitats on les dones es troben infrarepresentades.
- La coeducació ha de ser considerada element fonamental per assolir la igualtat de dones i homes, entenent com a coeducació aquesta acció educativa que valora indistintament l’experiència, les aptituds i l’aportació social i cultural de les dones i els homes, en igualtat de drets, sense estereotips sexistes i androcèntrics, ni actituds discriminatòries, per tal de construir una societat sense subordinacions culturals i socials entre dones i homes.
- Els poders públics han de dur a terme accions per dinamitzar el teixit associatiu femení i han d’incorporar en l’agenda política les aportacions dels col·lectius de dones.
- Les empreses ha d’incorporar mecanismes per complir amb el principi d’igualtat retributiva de dones i homes.
- S’ha de crear un òrgan d’assessorament, control i promoció de la igualtat en la negociació col·lectiva.
- Les administracions públiques han d’incentivar les empreses que realitzin bones pràctiques en matèria de conciliació, i promoure la coordinació dels horaris de les ciutats tenint en compte les exigències laborals, personals i familiars de la ciutadania.
- Les administracions públiques han de dissenyar projectes integrals específics per a dones en situació de precarietat econòmica i risc d’exclusió social per actuar sobre les causes de la feminització de la pobresa.
- Les administracions públiques de Catalunya, i els organismes i les entitats que en depenen, han de denegar l’atorgament de subvencions, ajuts, beques i llicències a aquelles empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades per la realització o tolerància de pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe.
- Es determinen les actuacions que els mitjans de comunicació han de dur a terme per oferir una imatge adequada a la importància de les aportacions de les dones.
La culminació d’un procés iniciat amb l’Estatut del 1979
Amb aquest text es culmina un procés de reconeixement normatiu dels drets de les dones i de la igualtat efectiva de dones i homes iniciat a Catalunya amb l’Estatut de 1979 i desenvolupat a través de diversos plans d’actuació del Govern de la Generalitat.
Per primera vegada es reuneixen en un sol document totes les referències normatives anteriors (transversalitat de la perspectiva de gènere, informes d’impacte de gènere, accions positives, estadístiques desagregades per sexe, plans d’igualtat, etc.) i se n’estableixen de noves (responsables de gènere, plans de polítiques de dones, obligacions en relació amb subvencions públiques, etc).
El Projecte de llei no estableix sancions, sinó que permet ampliar les actuacions en favor de la igualtat efectiva de dones i homes.
Procés d’elaboració
L’Institut Català de les Dones va iniciar el procés d’elaboració del projecte de llei l’any 2007, a partir de la necessitat, d’una banda, de consolidar les mesures per promoure la igualtat de dones i homes que es porten a terme a Catalunya a partir de les indicacions recollides en plans d’actuació i altra legislació, i de l’altra, d’establir noves actuacions que donin resposta a les aspiracions i necessitats de les dones, tenint en compte la seva diversitat (edat, condició física, procedència, situació social, etc.).
El gener de 2009 es va aprovar el document de bases de la llei, i des d’aleshores el text s’ha elaborat amb la participació de tots els departaments de la Generalitat i dels seus òrgans consultius, entre d’altres, el Consell Nacional de Dones de Catalunya, el Consell Nacional de la Joventut de Catalunya, el Consell de la Gent Gran de Catalunya. Aquest document va rebre aportacions a través d’un ampli procés en el qual van participar els ens locals, l’àmbit associatiu i els agents socials. Així mateix, amb la col·laboració del Departament d’Interior, Relacions Institucionals i Participació, es van recollir les valoracions de diversos grup territorials.
1