Foto de grup dels signants de l'acord.

Acord històric de país entre Govern, patronals i sindicats per a la planificació de la Formació Professional

query_builder   27 març 2023 12:39

event_note Nota de premsa

Acord històric de país entre Govern, patronals i sindicats per a la planificació de la Formació Professional

  1. Aquest acord s’ha fet públic avui durant la roda de premsa de presentació de l’oferta integrada d’FP
  2. L’oferta integrada d’FP és de 445.818 places, amb una inversió de 901,7 milions d’euros
  3. El sistema educatiu incrementa l’oferta inicial amb 273 nous grups i amb 698 nous docents
  4. Com es va fer per primer cop l’any passat, la preinscripció als cicles formatius de grau mitjà s’avança per a l’alumnat de continuïtat de 4t d’ESO i enguany s’amplia als que provenen de centres d’adults i de 1r de batxillerat
  5. En l’àmbit laboral, es destinen un total de 210 milions d’euros a la formació professional, un 30,7% més que l’any passat
  6. L’oferta de places d’FP per a l’ocupació creix un 3,4% fins a les 274.790
Foto de grup dels signants de l'acord.
Foto de grup dels signants de l'acord.
{"name":"2023/03/27/12/45/22ecc01e-14bb-40bd-8ef2-e3cb2e193275.jpeg","author":"Arnau Carbonell","type":"0","location":"0","weight":148805}

El Govern ha arribat a un acord amb les organitzacions sindicals i patronals més representatives de l’àmbit de la Formació Professional per a la planificació de l’oferta integrada d’FP. Aquest acord s’ha explicat avui durant la roda de premsa de presentació de l’oferta integrada d’FP per part de la consellera de la Presidència, Laura Vilagrà Pons, i dels consellers d’Empresa i Treball, Roger Torrent i Ramió, i d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray.

L’Acord per a la planificació de la formació professional és un instrument que permet acordar i establir els criteris generals de planificació i els criteris específics en l’àmbit educatiu i de treball, així com els principals compromisos en matèria d’informació i orientació formativa i professional. Així mateix, neix de la necessitat urgent de transformar l’estructura de qualificació professional, que situa la formació professional com una de les palanques decisives de canvi a Catalunya, ja que impacta tant sobre les trajectòries formatives i professionals de les persones com en l’accés a una major cota de competitivitat de les empreses.

L’Acord per a la planificació de la formació professional és el resultat del diàleg social permanent en el marc de la Comissió Rectora del Sistema en què participen els departaments competents en matèria de formació i qualificació professionals del Govern de la Generalitat (Presidència, Empresa i Treball, Educació, i Recerca i Universitats) i les organitzacions patronals i sindicals més representatives (CCOO de Catalunya, UGT de Catalunya, Foment del Treball Nacional i PIMEC).

Roda de premsa de presentació de l'acord.
La consellera Vilagrà i els consellers Torrent i Gonzàlez-Cambray, durant la roda de premsa de presentació de l'acord.
{"name":"2023/03/27/12/44/9e62fb16-1b34-451c-91ca-b6517b92fcbb.jpeg","author":"Arnau Carbonell","type":"0","location":"0","weight":152150}

L’oferta integrada d’FP

Durant la presentació, la consellera de la Presidència, Laura Vilagrà Pons, ha volgut subratllar la importància de l’acord signat avui entre el Govern, sindicats i patronals, perquè posa l’èmfasi en la planificació de l’oferta formativa: “És la primera vegada que concertem els criteris de planificació a l’àmbit educatiu”, ha remarcat.

Per primer cop a la història s’han concertat els criteris que han permès la planificació i priorització de 445.818 places, amb un increment de 6,42% en relació amb l’any anterior, i una inversió de 901,7 milions d’euros. D’aquestes, 31.323 corresponen a certificats de professionalitat, 171.028 a l’àmbit educatiu i 243.467 a la formació contínua. L’oferta 365 s’engloba en una finestra única, al portal fp.gencat.cat, on hi ha tota la informació i orientació per a la trajectòria formativa i professional en els diferents àmbits: sistema educatiu, laboral i formació al llarg de la vida.

La robustesa del Sistema FPCAT s’expressa a partir dels 2.233 centres de formació professional, 2.572 punts d’informació i orientació, 16.710 persones docents, formadores i expertes, així com 37.000 empreses que col·laboren en la formació i acompanyament de les persones aprenents. Per primera vegada, els pressupostos del Govern en formació i qualificació professionals superen els 900 milions d’euros.

En aquest sentit, Vilagrà ha explicat que la inversió en Formació Professional ha passat de 720 milions d’euros l’any passat als 901,7 previstos en els pressupostos d’enguany, un increment “molt substancial” que evidencia la importància estratègica que aquest àmbit té per al Govern.

El conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent i Ramió, ha destacat que les 445.818 places planificades “són una xifra històrica, coherent amb el nostre objectiu com a Govern, que és que aquesta ha de ser la legislatura de la Formació Professional”.

Torrent ha emfatitzat que des del Servei Públic d’Ocupació de Catalunya s’ofereixen 31.323 places pensades “perquè les persones en situació d’atur tinguin més oportunitats per accedir al món laboral i perquè les empreses puguin ser més competitives gràcies al talent i el treball de qualitat”.

A més, Torrent ha remarcat que l’oferta de formació contínua per a persones treballadores en actiu, que s’ofereix des del Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya, arriba a 243.467 persones i s’orienta a “desenvolupar la millora de les competències professionals i la productivitat d’aquestes persones i, en conseqüència, de les empreses, oferint programes de formació transversal i sectorial”.

Torrent també ha destacat l’increment d’itineraris formatius en els àmbits prioritaris com són l’economia digital, l’economia verda i energies renovables i l’atenció a les persones, per “atendre la transformació del sistema productiu i orientar-la a posar les persones i la vida al centre”.

Per la seva banda, el conseller Gonzàlez-Cambray, ha remarcat que “estem davant de l’oferta més alta en FP d’aquest país, hem incrementat les places de manera sostinguda i creixent els tres darrers anys, aquest increment s’ha adaptat a les necessitats del mercat laboral i avui l’hem presentat amb un acord amb les principals organitzacions sindicals i patronals”.

El titular d’Educació també ha explicat que hi ha hagut “un increment important de demanda de places d’FP. Per donar resposta a aquest èxit estem incrementant any rere any les places d’FP d’aquest país, estem millorant el procediment de preinscripció i matrícula i estem fent un pas endavant en l’orientació dels nostres joves”.

Increment de l’oferta en l’àmbit educatiu

Pel que fa a l’àmbit educatiu, de cara a la preinscripció per al curs 2023-2024, el Departament d’Educació torna a incrementar l’oferta i consolida així el creixement dels darrers anys amb una oferta de 171.028 places. En total, l’oferta creix en 273 grups i 8.129 noves places. Tal com ha manifestat Gonzàlez-Cambray, “incrementem l’oferta any rere any, i en els dos darrers anys hem incrementat més l’oferta que en els deu darrers anys. El curs vinent incrementem l’oferta amb 273 grups nous i un total 8.129 noves places”.

Aquest creixement es concreta en 270 noves places de Programes de Formació i Inserció (PFI), 300 d’Itineraris Formatius Específics (IFE), 400 d’FP de grau bàsica, 3.927 de grau mitjà, 2.937 de grau superior i 295 a l’IOC (Institut Obert de Catalunya). El 22% dels nous grups estan adreçats a persones joves en situació de vulnerabilitat (PFI, FP de grau bàsic i IFE).

Per al curs vinent, Educació acompanyarà aquest creixement d’oferta formativa amb un increment de 698 docents que s’incorporaran a partir del pròxim mes de setembre i que se sumen a la plantilla actual de Formació Professional, que és de 9.390 docents.

Pel que fa a les famílies professionals que més creixen són Sanitat, Electricitat i electrònica i Comerç i màrqueting que coincideixen amb els cicles més demandats en la passada preinscripció. Tots els increments de grups s’han planificat tenint en compte les necessitats del teixit productiu d’arreu del territori.

El curs vinent s’implantarà una nova titulació que fins ara no existia: la del cicle formatiu de grau superior de Formació per a la mobilitat segura i sostenible de la família professional de Serveis Socioculturals i a la Comunitat. També hi ha nous cursos d’especialització (el que es coneix com a ‘màsters de l’FP’): Auditoria energètica, Robòtica col·laborativa, Manteniment i seguretat en sistemes de vehicles híbrids i elèctrics, i Aeronaus pilotades de forma remota - DRONS. A més a més, hi haurà dos nous perfils professionals orientadors a PFI: auxiliar de suport a les persones en activitats socioesportives i auxiliar d'operacions sostenibles a la indústria i al medi agraris.

Pel que fa a l’FP dual, el curs 2021-2022 hi havia 8.190 empreses (5.180 el curs 19-20), 336 centres (295 el curs 19-20) i 11.288 alumnes (7.811 el curs 19-20). La previsió de cara al curs vinent és arribar als 14.000 alumnes. En aquest sentit, el conseller d’Educació ha explicat que “la mitjana d’FP dual a l’estat espanyol és del 4,8%. A Catalunya és del 21,7% i volem arribar al 30% de la mitjana europea”.

S’avança la preinscripció

La principal novetat de la preinscripció és que se n’avança l’inici i tot el procediment, de manera que tot l’alumnat participant en el procés ordinari sabrà abans de l'inici de curs la plaça que té assignada. Tal com ha manifestat Josep Gonzàlez-Cambray, “l’avançament de tot el procés de preinscripció i matrícula farà que, per primera vegada, tot l’alumnat sàpiga la plaça que té assignada en iniciar el curs i podrà començar les classes des del primer dia”.

Enguany en els cicles de grau mitjà també hi haurà dos processos diferenciats, el primer per a l’alumnat amb continuïtat d’escolarització, que com a novetat, a banda de ser per al que provés de 4t d’ESO i PFI, també serà per al que prové dels centres de formació d'adults i per al de primer de batxillerat. L’objectiu és garantir la continuïtat educativa d’aquest l’alumnat evitant així l’abandonament escolar. De fet, gràcies a l’aplicació d’aquest criteri, en la passada preinscripció el 97,5% d’alumnat de continuïtat va ser assignat a la seva primera opció. Es va passar del 65% d’assignació de l’any anterior al 97,5%.

La preinscripció per als cicles de grau mitjà per a l’alumnat de continuïtat serà del 12 al 18 d’abril i, per a la resta, del 9 al 15 de maig. Pel que fa als cicles de grau superior, la preinscripció serà del 26 de maig a l’1 de juny.

Oferta formativa en l’àmbit laboral

En l’àmbit laboral, el Departament d’Empresa i Treball inverteix un total de 210 milions d’euros, un 30,7% més que l’any passat, en Formació Professional per a l’ocupació, amb la previsió d’arribar a un total de 274.790 persones. Ho fa a través del Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC) i del Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya (CFCC).

L’oferta formativa del SOC per aquest 2023 assoleix un increment en Certificats de Professionalitat (CP). Enguany, la inversió del SOC en les diverses modalitats de Formació Professional és de 125,4 M d’euros, un 60% més que l’any anterior. Això es tradueix en una oferta de 2.236 itineraris formatius per obtenir un Certificat (+39,31%) i 31.323 places, un 32,9% més respecte a la previsió de l’any anterior. Destaca l’increment de places adreçades a persones en situació de vulnerabilitat: en concret, es destinen prop de 1.000 places a persones amb discapacitat.

Per àmbits prioritaris, el catàleg formatiu del SOC incorpora 97 Certificats relacionats amb l’economia digital; 46 en l’àmbit de l’economia verda i energies renovables i 102 Certificats en atenció a les persones. En aquest sentit, l’oferta formativa té en compte les necessitats del teixit productiu a fi d’anar incorporant noves especialitats al catàleg formatiu. Per fer-ho, el Departament d’Empresa i Treball treballa conjuntament amb les empreses i els agents socials per dur a terme una planificació transparent, concertada, tenint en compte les necessitats del territori.

Així mateix, les places de formació contínua també creixen, facilitant la formació al llarg de la vida professional. El CFCC disposa de 243.467 places per a persones en actiu amb l’objectiu de desenvolupar la millora de les competències professionals i la productivitat de les persones treballadores i, en conseqüència, de les empreses, oferint programes de formació tant transversal com sectorial.

Com a novetat d’aquest any, el Consorci impulsa el Programa Projecta’t, que preveu orientar professionalment 8.000 persones treballadores ocupades. El programa, dotat amb 10 milions d’euros, inclou la prospecció per detectar les necessitats actuals mitjançant un acompanyament individualitzat i professionalitzat, dotant de recursos a les persones treballadores al llarg dels canvis i esdeveniments de la seva trajectòria laboral, amb l’objectiu d’adaptar-se a les transformacions del seu lloc de treball i millorar professionalment.

Un altre dels programes del Consorci és el Conforcat a mida, que amb un pressupost de 21,8 milions d’euros té l’objectiu de donar resposta directament a projectes proposats per empreses i entitats representatives i respondre a les seves necessitats formatives concretes amb la previsió de formar més de 70.000 persones.

Certificats de professionalitat als centres educatius

A partir del curs vinent, els instituts públics de Formació Professional inclouran la programació de cursos per obtenir Certificats de Professionalitat a través d’un conveni signat el passat mes de desembre de 2022 entre el Departament d’Educació, el Servei Públic d’Ocupació de Catalunya i l’Agència de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya. D’aquesta manera, es consolida i estén el pla pilot que s’ha desplegat els darrers tres anys per impartir certificats als centres de formació professional del sistema educatiu en territoris on no es podien cursar determinades especialitats demandades pel teixit productiu. Des del 2019 s’han format més de 1.200 persones a través de 75 cursos. Per al curs vinent, es preveu que se n’imparteixin 250 de nous, que suposen 3.750 places.

L’acord permetrà reforçar i planificar conjuntament arreu del territori una àmplia oferta per reforçar la formació professional adreçada a persones que no estan treballant i volen obtenir una qualificació. Tradicionalment, aquest tipus d’ensenyament per obtenir un Certificat de Professionalitat s’impartia exclusivament als centres propis del SOC o a través d’entitats col·laboradores.

Orientació en l’FP

Un dels objectius prioritaris del Departament d'Educació en matèria de formació professional és la millora de l’orientació de l’alumnat. Una millor orientació dels joves, sobretot en les edats més primerenques, ha de permetre acompanyar l’alumnat durant la seva trajectòria educativa i reduir al mateix temps l’abandonament prematur dels estudis. És per això que del Departament d’Educació passarà de 35,5 orientadors a l’FP que hi ha aquest curs a un centenar a finals del proper curs.

Cal recordar que l’1 de gener es van incorporar 3.500 docents al sistema educatiu. A l’ESO, l’especialitat d’orientació educativa va ser la segona més demanada pels centres, amb 194 dotacions, només per sota del professorat d’anglès. És a dir, als instituts hi ha actualment 2.241,5 orientadors.

En aquest sentit, el Departament està elaborant el decret d’Orientació, conjuntament amb altres mesures implementades com un pla formatiu per al professorat en orientació educativa i acció tutorial o el programa OrientaFP. La millora en l’orientació suposarà per a l’alumnat l’accés a un itinerari ampli amb diferents possibilitats segons els seus interessos, les demandes d’ocupació, l’oferta d’ensenyaments als territoris i especialment d’acord amb la prospectiva de necessitats.

Foment de les llengües estrangeres i de l’emprenedoria

Pel que fa al foment de llengües estrangeres, el Departament d’Educació reforça el pla d'impuls de llengües estrangeres a l'FP amb 100 grups nous de cicles formatius a primer curs de cara a 2023-2024, que se sumen als 160 creats l’any passat, que ara seran de segon curs. Aquests 260 grups cursaran el 20% de les hores lectives en llengua estrangera. A més, comptaran amb recursos addicionals de persones auxiliars de conversa i per a la realització d’estades a l'estranger per millorar la competència lingüística.

Així mateix, Educació continua apostant per la iniciativa emprenedora. El curs vinent incrementarà de 134 a 185 el nombre d’aules per fomentar-la, xifra que es preveu que es continuï incrementant al llarg el curs vinent. També es vol promoure l’aprenentatge a partir de la digitalització i la connectivitat, passant de 64 a 98 aules de tecnologia aplicada (ATECA) per al curs vinent, que també creixeran durant el curs.


3  

Imatges

Foto de grup dels signants de l'acord (Arnau Carbonell).

Foto de grup dels signants de l'acord (Arnau Carbonell). 148805

Foto de la presentació de l'acord (Arnau Carbonell)

Foto de la presentació de l'acord (Arnau Carbonell) 152150

Foto de la consellera Vilagrà i dels consellers Torrent i Gonzàlez-Cambray durant la presentació de l'acord.

Foto de la consellera Vilagrà i dels consellers Torrent i Gonzàlez-Cambray durant la presentació de l'acord. 111930

2  

Fitxers adjunts

Text de l'Acord en PDF

Text de l'Acord en PDF
PDF | 1995049

Presentació de l'Acord en PDF

Presentació de l'Acord en PDF
PDF | 1251277

undefined
undefined
undefined
undefined
undefined