- Els treballs començaran el primer trimestre de 2011 i consistiran en la construcció d’una via desdoblada de 6,4 quilòmetres, dins la futura autovia Lleida-Balaguer
- Es destinen 3,3 milions d’euros a l’execució de la variant de Calldetenes (N-141d) i de l’eixamplament de la BV-5224 a Manlleu
El Govern ha aprovat la declaració de l’ocupació urgent de béns i drets afectats per les obres de tres actuacions de millora de la xarxa viària, entre les quals cal remarcar la construcció de la variant desdoblada de la C-13 a Vilanova de la Barca (el Segrià i la Noguera), que compta amb un pressupost de 50,3 milions d’euros. Així mateix, el Govern ha impulsat l’execució de la variant de l’N-141d al seu pas per Calldetenes i de l’eixamplament de la BV-5224 a Manlleu (Osona), que sumen una inversió de 3,3 milions d’euros.
Variant desdoblada de Vilanova de la Barca
La variant de Vilanova de la Barca i té com a objectiu afavorir la fluïdesa i seguretat en la circulació i alliberar de trànsit de pas aquestl nucli urbà, ara travessat per la C-13. Els treballs per a la seva construcció, adjudicats recentment, començaran el primer trimestre de 2011 i tindran una durada prevista de 28 mesos. Aquesta actuació, que correspon a un tram de la futura autovia Lleida – Balaguer, significarà una inversió de 50,3 milions d’euros.
La nova via tindrà una longitud de 6,4 quilòmetres; el traçat s’inicia al sud del nucli urbà d’aquest municipi, passa pel costat est de la carretera actual i finalitza al sud de Térmens. Tindrà una secció d’autovia, formada per dues calçades, una per sentit, separades per una mitjana de 2 metres. Cada calçada estarà formada per dos carrils de 3,5 metres, un voral interior d’1,5 metres i un voral exterior de 2,5 metres.
Tres enllaços a diferent nivell facilitaran les connexions de la variant amb els nuclis habitats i la xarxa viària de l’entorn:
- Vilanova de la Barca sud: Ubicat a 1,5 quilòmetres de l’inici de la variant, constarà d’un pas sobre el tronc de l’autovia i una rotonda a cada costat.
- Vilanova de la Barca nord: Estarà format per una rotonda de 90 metres de diàmetre exterior aixecada sobre el tronc de la variant. Un dels ramals de l’enllaç connectarà amb l’actual C-13, sobre la qual es construirà una rotonda a nivell, a uns 300 metres de distància del nord del nucli urbà de Vilanova de la Barca.
- Térmens sud: També està format per una rotonda, de 90 metres de diàmetre, aixecada respecte del tronc de la variant. A partir del giratori, es formaran dos ramals principals. Un ramal d’uns 400 metres es dirigirà cap a l’oest fins a la C-13 actual, on es construirà una rotonda, situada a uns 400 metres al sud del nucli urbà de Térmens. L’altre ramal, d’1,2 quilòmetres, anirà cap a l’est i connectarà amb la carretera de Bellvís, sobre la qual també es construirà una rotonda.
Entre les estructures que s’executaran, cal remarcar el viaducte que es construirà sobre el riu Corb, entre els enllaços sud i nord de Vilanova de la Barca. Tindrà una longitud de 430 metres i estarà format per 11 trams d’amplades variables entre els 30 i els 60 metres.
D’altra banda, es formaran 4 passos superiors que donaran continuïtat a camins i es construiran diversos trams de camí, paral·lels al tronc de l’autovia, per connectar els camins existents als passos superiors previstos. Així mateix, es preveu la formació d’un viaducte de 45 metres per al pas del tronc sobre una riera situada poc abans de l’enllaç Vilanova sud i altres petits passos superiors sobre el canal de Balaguer i la línia del ferrocarril.
Futura autovia Lleida - Balaguer
La carretera C-13 forma l’Eix occidental de Catalunya, des de Lleida a Balaguer, Tremp i la Pobla de Segur, i és una de les vies d’accés al Pirineu de Lleida. Atès l’intens trànsit entre Lleida i Balaguer, la planificació viària de la Generalitat preveu el desdoblament de la C-13 entre ambdues poblacions, inclòs al Pacte nacional per a les infraestructures. La formació d’aquesta autovia permetrà millorar la capacitat i nivell de servei de la C-13 actual i potenciar les comunicacions en aquest àmbit.
Actualment, ja estan en execució les obres de desdoblament i perllongament de la variant sud de Lleida cap a l’est, fins a l’LL-11, amb un pressupost de 39 milions d’euros. En paral·lel, s’estan redactant els estudis dels trams anterior i posterior a la variant de Vilanova de la Barca; el tram des de l’LL11 fins a aquesta i la variant de Térmens, que comportaran una inversió estimada de 87 milions d’euros.
Variant deCalldetenes
El Govern també ha impulsat avui les obres de construcció de la variant de la carretera N-141d al seu pas per Calldetenes, que permetrà evitar el pas per l’interior del nucli urbà de Calldetenes. Es preveu que les obres comencin a principis de l’any vinent i tinguin una durada de 12 mesos.
L’N-141d discorre entre Vic, Calldetenes, Folgueroles i Vilanova de Sau. El trànsit d’aquesta via, molt reduït entre Vilanova de Sau i Folgueroles, és força intens entre l’Eix Transversal i Vic, uns 10.500 vehicles diaris. Molts d’aquests vehicles procedeixen de l’enllaç de l’Eix amb l’N-141d i travessen el nucli urbà de Calldetenes per dirigir-se al centre de Vic.
Per tal de reduir aquest trànsit de pas per l’interior del nucli urbà de Calldetenes, la Generalitat ha impulsat la construcció de la variant, que s’ha adjudicat recentment per un import de 2,3 milions d’euros.
La variant tindrà una longitud de 900 metres i discorrerà pel nord de la carretera actual. La via que es construirà estarà formada per dos carrils de circulació, un per sentit, de 3,5 metres d’amplada i dos vorals de 0,5 metres, cadascun.
El traçat comença a l’N-141d actual amb una nova rotonda a l’altura de Can Gasparó, al terme de Vic. Poc després, la variant entra al terme de Calldetenes, travessa el torrent de Sant Marc fins que arriba al camí de l’Aragall, on es preveu una altra rotonda. La distància entre aquestes dues rotondes és d’uns 600 metres.
A continuació, la variant creua el Serrat de l’Aragall, amb un pendent del 4,3%. Al final del recorregut, on enllaça novament amb l’N-141d just abans de la Torre d’en Marc, es preveu la formació d’una tercera rotonda. Les rotondes tindran un diàmetre exterior de 50 metres en el cas de la rotonda inicial i de 60 metres per a les altres dues.
Per evitar el creuament de camins a la zona intermèdia de la variant, es pavimentaran els camins existents situats al costat nord de la variant i es conduiran fins a la segona rotonda. Aquests camins tindran una amplada de 5 metres i la seva longitud serà d’uns 700 metres.
D’altra banda, cal remarcar la formació d’un camí de vianants de 3 metres d’amplada que inclourà una passarel·la sobre la variant. Aquesta passarel·la, de 20 metres de longitud i 3 d’amplada, se situarà entre la segona i la tercera rotonda previstes. Així mateix, les obres inclouran la construcció d’un calaix de 13 metres de longitud, 3 metres d’alçada i 2 metres d’amplada, per al pas de la variant sobre el torrent de Sant Marc.
Eixamplament de la BV-5224 a Manlleu
Finalment, el Govern ha impulsat l’execució de les obres d’eixamplament de la BV-5224 al terme de Manlleu, per tal de millorar la fluïdesa i la seguretat en la circulació en aquesta via, entre la sortida del nucli urbà i l’encreuament amb la futura ronda est d’Osona. Aquesta actuació compta amb una inversió d’1 milió d’euros i s’emmarca en les millores que la Generalitat ha dut a terme en els últims anys, per valor de més de 7 milions d’euros.
Les obres consistiran en l’eixamplament de la calçada actual, en un tram d’un quilòmetre, que ara té amplada variable d’entre 5 i 6 metres, fins a una secció de 8 metres, amb dos carrils, un per sentit, de 3,5 metres i vorals de 0,5 metres. D’altra banda, se suavitzarà puntualment el traçat de la carretera. Es preveu que les obres comencin el segon trimestre de l’any vinent i tinguin un termini d’execució de vuit mesos.
A més de les obres d’ampliació i pavimentació de la carretera, es duran a terme les tasques següents:
- Adequació de les xarxes de serveis existents actualment (telefonia i aigua)
- Execució dels elements de drenatge longitudinal i transversal
- Disposició de senyalització vertical, horitzontal i abalisament
- Col·locació de barreres de seguretat.
- Millora i condicionament dels accessos a la carretera.
- Estesa de terra vegetal i hidrosembres.