L’adquisició comprendrà obres realitzades entre els anys 40 i 80

La consellera Garriga destaca “la implicació del Govern” amb la creació d’una línia específica per a aquestes dècades i agraeix la feina feta fins ara per famílies, mecenes o galeries per conservar i difondre les obres d’aquest període

Nova línia d'adquisicions
La consellera Garriga, la directora general del Patrimoni Cultural i el director del MNAC presenten la nova línia d'adquisicions
{"name":"2023/07/12/13/38/d8b40dca-220b-478f-a5cf-2aecc23217dc.jpg","author":"Departament de Cultura","type":"0","location":"0","weight":"3579009"}

La consellera de Cultura, Natàlia Garriga, ha presentat avui la nova línia d’adquisicions d’art de la postguerra i segones avantguardes per a la Col·lecció Nacional. Es tracta d’una línia que comprèn l’adquisició d’obres realitzades entre els anys 1940 i 1980, uns anys brillants en l'àmbit artístic, amb artistes d’una gran repercussió internacional i altres creadors que cal donar a conèixer de manera més explícita, com és el cas d’artistes dones. També han participat en la presentació la directora general del Patrimoni Cultural, Sònia Hernández, i el director del Museu Nacional d'Art de Catalunya, Pepe Serra.

Els objectius principals que persegueix el Departament de Cultura amb aquestes adquisicions és, d’una banda, fer un relat d’aquest període que ajudi a entendre per què és tan important, i que ompli els buits existents en les col·leccions d’aquests anys als museus catalans i a la Col·lecció Nacional. També es volen protegir les col·leccions d’aquest període a Catalunya. Així, es compraran obres d’artistes com Josep Guinovart, Norman Narotzky o d’Aurèlia Muñoz.

La consellera de Cultura ha afirmat que “ara ens impliquem com a Generalitat” creant una línia específica per al període comprès entre 1940-1980 de la Col·lecció Nacional perquè “és irregular i té mancances”. “Sabem que és una època que no hem tocat prou, que fa relat de país, molt rica artísticament. Són els artistes que van treballar en ple franquisme, sortint de la norma clàssica, creant en un context molt desfavorable”, ha subratllat.

La consellera Garriga també ha agraït a les famílies, els mecenes, les galeries, etc. la “feina molt important” feta per mantenir aquesta obra, conservar-la i fins i tot difondre-la quan la Generalitat no ha tingut recursos.

Per construir el relat de la Col·lecció Nacional dedicat a l’art de la postguerra i segones avantguardes, s’ha creat un grup de treball amb representants de diferents museus i altres experts externs especialistes en aquest període. Aquest grup de professionals assessorarà el Departament de Cultura en la configuració del discurs i en la selecció d'artistes i obres representatives d'aquests anys a partir de la detecció de buits existents a les col·leccions públiques dels museus catalans.

L’adquisició de les obres es realitzarà d'acord amb uns criteris que s’han treballat en el marc del grup de treball i que són els següents:

  1. Singularitat de l’artista i o de l’obra. Es prioritzaran els/les artistes i peces d'aquest període que han d'estar millor representats a les col·leccions públiques catalanes, i dels quals es detecti que actualment hi ha un buit a les col·leccions.
  2. Qualitat. Les obres han de tenir una qualitat artística contrastada que respecti la memòria de l'artista i pugui generar un impacte positiu en el públic.
  3. Representativitat. Han de destacar per la seva originalitat o bé permetre entendre el context històric, artístic i social en què van ser creades.
  4. Polivalència discursiva. Les obres han de servir per representar tant a un/a artista i el seu estil com per explicar moviments artístics o fenòmens socials i culturals del moment.
  5. Perspectiva de gènere. Com no pot ser d’altra manera, s’aplicaran criteris d’igualtat i de gènere en l’adquisició d’obra.
  6. Equilibri. Les obres hauran de mostrar una diversificació d’artistes, museus i territori.
  7. Urgència. Es prioritzarà la protecció de les obres d'artistes que tinguin unes condicions de conservació més delicades, que puguin ser susceptibles de dispersar-se.

Seguint aquests criteris, es donarà prioritat a les obres dels anys 40 i 50 per intentar evitar la precarietat en la conservació, moltes d’elles en perill de dispersió després de la mort dels artistes o amb valoracions econòmiques baixes o vendes descontrolades.

Les obres que s’adquireixin aniran als diferents museus registrats del territori. Es vol comprar obra realment necessària i que es pugui exposar. Aquest any 2023, el Departament de Cultura destinarà ja 300.000 euros a aquesta nova línia. Un import que s’ha de sumar a la resta que destina a l’adquisició d’obres per a la Col·lecció Nacional (2,6 M), donant un total de 2,9 milions d’euros per aquest any.