
query_builder 18 juliol 2023 15:04
event_note Nota de premsa
El Govern ha aprovat el nou Pla nacional del llibre i la lectura per fomentar l’hàbit lector i contribuir a l’increment dels índexs de lectura, especialment en català, tot atenent a la diversitat social i cultural de Catalunya i vetllant per la sostenibilitat del sector del llibre. Els objectius del Pla són que l’any 2030 el 76% de la població llegeixi llibres almenys una vegada al trimestre (un 70,7% ho feia el 2022); que el 65% ho faci almenys un cop a la setmana (un 60,35%, el 2022); i que el 40% de la població ho faci en català (un 34,5%, el 2022).
El Pla contribueix al foment de l’hàbit lector al llarg de tota la vida com un factor de benestar personal i a l’increment dels índexs de lectura i la millora de la competència lectora, especialment en català, mitjançant accions d’educació, promoció, comunicació, divulgació i accés. En l’elaboració d’aquest nou pla hi han participat 180 persones diferents, a títol propi o en representació d’un centenar d’ens i organitzacions, institucions i entitats de l’àmbit públic o dels sectors cultural i educatiu: escriptors, traductors, il·lustradors, guionistes, associacions de mestres, editorials, llibreters, docents, bibliotecaris, periodistes culturals, mediadors, prescriptors i un llarg etcètera de perfils vinculats al foment de la lectura.
Per aconseguir-ho, el Pla proposa 73 mesures concretes amb un pressupost total de 58 milions d’euros. Aquesta quantitat correspon únicament a accions noves o a projectes de foment del llibre i la lectura ja existents, sempre que hi hagi un canvi significatiu respecte al projecte inicial. Aquest pressupost nou s’incorpora als pressupostos ja existents per part dels diferents departaments, organismes i entitats que ja treballen de manera recurrent accions, ajuts i programes destinades al foment del llibre i la lectura.
10 mesures per fomentar la lectura al llarg de la vida
Les 73 mesures del Pla fomenten la lectura al llarg de la vida, entenen la lectura com a font de benestar i impliquen tots els agents vinculats amb el llibre i la lectura. A continuació, se’n detallen deu que permeten entendre les diferents dimensions del pla.
En conjunt, el Pla nacional del llibre i la lectura vetlla per la igualtat d’accés al llibre i la lectura, mitjançant accions que reconeixen i afavoreixen la diversitat en els continguts i els formats, que fan front a les desigualtats i permeten que s’hi apropin grups socials que fins ara hi participen menys, i que apostin per la mediació. Dona suport a l’ecosistema del llibre, enfortint les diverses baules de la cadena de valor i vetllant per la seva sostenibilitat, mitjançant el suport directe i el desenvolupament d’eines estratègiques. Afavoreix les connexions i les sinergies entre el conjunt d’agents del llibre i la lectura, públics i privats, i millora la disponibilitat i utilització de la informació especialitzada.
Per garantir el compliment del Pla es crearà un Grup director interdepartamental que supervisarà, monitoritzarà i controlarà el procés d’implementació del Pla i un grup de seguiment compost per representants del sector del llibre i la lectura i dels departaments implicats.
Pla de millora de biblioteques escolars
El Pla de millora de les biblioteques escolars de Catalunya (PLAMIB), esmentat anteriorment, té com a objectiu principal millorar la comprensió lectora, tot incrementant la presència d’aquest recurs educatiu a un percentatge de centres superior al 80%. El pla constarà, en primera instància, d’una fase pilot amb 50 centres (35 públics i 15 concertats) que durarà dos cursos. Un equip de bibliotecaris donarà suport intensiu a aquests centres, que també rebran una dotació econòmica per al fons bibliotecari i altres ajudes com un programari de gestió, una plataforma de lectura digital, formacions i facilitats per al treball en xarxa.
Els mateixos recursos, llevat de la dotació de bibliotecaris, també es destinaran a una segona xarxa més àmplia, de 200 centres, que no tenen necessitats tan identificables a l’hora de potenciar la lectura entre el seu alumnat. La segona xarxa s’anirà renovant anualment a raó de 200 centres.
Aquest mes de juliol s’està fent la selecció dels centres a càrrec de la Inspecció educativa i en funció de les necessitats de reactivar la biblioteca escolar. Abans d’acabar l’any es triaran els bibliotecaris i se’ls farà formació, perquè el gener de 2024 es puguin incorporar als centres on facin suport intensiu i comenci el pla pilot. Amb tot, s’espera actualitzar els espais de la biblioteca d’acord amb un model basat en evidències, renovar-ne els fons, incrementar el nombre de préstecs i estendre’n l’ús a tots els nivells escolars i en connexió amb activitats de diverses àrees. A través de la reflexió del centre i el desplegament d’activitats, que també persegueixin la sensibilització de les famílies, es busca fomentar el gust per la lectura.