event_note Nota de premsa

Dia Mundial de l'Estadística

Demà 20 d'octubre se celebra el Dia Mundial de l'Estadística


Per iniciativa de Nacions Unides demà se celebrarà el primer Dia Mundial de l’Estadística. Aquesta commemoració se centra en l’estadística oficial i vol destacar-ne els valors bàsics de servei, integritat i professionalitat. L’Informe de Nacions Unides destaca el paper que tenen les estadístiques oficials per contribuir al desenvolupament dels països en els àmbits de la demografia, l’economia o el benestar de la població, així com per mesurar els avenços de les polítiques públiques.
 
L’Institut d’Estadística de Catalunya, que gestiona l’estadística oficial al país des del 1989, se suma a aquesta celebració amb diverses iniciatives amb el convenciment que disposar d’un bon coneixement de la realitat d’un país és un factor necessari de progrés social i econòmic.
 
En primer lloc, farà coincidir el tradicional Dia de l’Estadística, que es venia realitzant conjuntament amb diverses universitats catalanes des de fa 10 anys, amb aquest Dia Mundial. Així, en col·laboració amb la Universitat de Barcelona s’ha organitzat per demà un acte públic a l’Aula Magna de la UB, en el qual el Sr. Jorge Wagensberg, director científic de la Fundació “la Caixa”, pronunciarà una conferència. També es presentarà la Societat Catalana d’Estadística i es lliuraran els Premis Student d’Estadística Aplicada.
 
El mateix dia, l’Idescat presenta el seu Catàleg de serveis, que agrupa i difon les seves principals línies de producció estadística i els serveis que ofereix gratuïtament a empreses, administracions, universitats, investigadors, estudiants i ciutadans en general. Entre aquests serveis destaquen el web www.idescat.cat, que rep més de 870.000 visites l’any, el web http://aprenestadistica.gencat.cat, que ofereix recursos digitals per a secundària, el servei de demandes a mida (més de 1.300 ateses l’any 2009), el servei d’atenció telefònica (1.600 demandes l’any) o la Biblioteca, amb el fons documental més gran a Espanya sobre estadística (158.000 volums).
 
Un altre servei que demà es posarà en marxa és el registre públic de rectificacions. L’Idescat treballa per evitar els errors, però també es compromet, en el seu cas, a rectificar-los i comunicar-los als usuaris de manera pública, a través d’un Registre fàcilment consultable des de la pàgina principal del web. Aquesta és una experiència innovadora en l’àmbit de l’estadística oficial i pretén garantir transparència per guanyar més confiança.
 
Finalment l’Idescat publica, dintre de la col·lecció “Quaderns d’Estadística”, la monografia “Confits estadístics. Històries catalanes de comptes i de mesures”. Es tracta d’un recull d’articles relacionats amb la història de l’estadística catalana, ja sigui a través de persones, institucions, fets, obres i circumstàncies diverses.
 
 
1
Fitxers adjunts
Fitxers adjunts