La d’enguany ja és la quarta edició de l’enquesta que elaboren conjuntament els departaments d’Interior i d’Educació i que permet conèixer la victimització i la percepció de l’alumnat sobre la convivència escolar i la seguretat a Catalunya.


El Departament d’Interior ha presentat aquesta tarda els resultats de l’Enquesta de convivència escolar i seguretat de Catalunya, una iniciativa conjunta amb el Departament d’Educació. La iniciativa es remunta al curs 2000-2001, quan es va portar a terme l’estudi Joventut i seguretat a Catalunya. Enquesta als joves escolaritzats de 12 a 18 anys, i que ha evolucionat amb l’enquesta actual que arriba enguany a la seva quarta edició - o cinquena, si es considera l’estudi previ-.

Durant la presentació, la cap del gabinet de seguretat i polítiques transversals del Departament d’Interior, Alba Alfageme, ha destacat que “l’enquesta, que es fa cada cinc anys i serveix per veure l’impacte que té la convivència escolar entre infants i joves”. “En aquesta edició s’incorpora també alumnat de Primària”, ha afegit.

El treball té per objectiu aprofundir i ampliar l'estudi de la problemàtica de la convivència entre els joves, així com de veure'n l'evolució en els darrers anys. L’àmbit d’estudi de l’ECESC 2021-22 és l’alumnat matriculat en el segon cicle de primària, ensenyaments secundaris obligatoris i postobligatoris (Batxillerat i CFGM). El treball de camp, executat entre abril i juny del 2022, té una mostra de 2.524 alumnes del cicle superior de Primària, 5.158 alumnes d’ESO i 2.458 alumnes de Batxillerat i Cicles Formatius de Grau Mitjà.


Un 7’74 el grau de benestar al centre educatiu

En general, l’alumnat valora de forma positiva el clima escolar del seu centre. En una escala de 0 a 10, l’alumnat valora amb un 7,74 el seu grau de benestar al centre educatiu. També es valora de forma positiva les relacions amb els companys i companyes (7’36) i amb un 7,26 la relació amb els professors i professores. D’altra banda, els enquestats valoren amb un 6,65 el fet que els ensenyin a resoldre conflictes de manera dialogada, sense insults ni baralles


Violència escolar

Un 84,4% de l’alumnat de Catalunya considera hi ha alumnes que pateixen violència escolar als centres educatius del país. Després de quatre edicions en les quals la percepció que hi havia alumnes maltractats als centres educatius anava en augment, aquest any les dades semblen reduir-se o, si més no, estabilitzar-se.

D’altra banda, un 64,4% de l’alumnat és víctima d’algun tipus de violència. Les dades indiquen un augment a Secundària respecte d’edicions anteriors (+17,5 punts) i una reducció de les xifres a Primària (-4,1 punts). Les principals conductes que es descriuen són les burles (46%) deixar de banda (39’3%) o la violència física (29’3%). Un 15’8% de l’alumnat també declara haver rebut comentaris o gestos de tipus sexual.

En aquest sentit, un 13’8% de l’alumnat considera haver estat víctima de violència digital. Entre les conductes més habituals s’hi troben les amenaces per obligar a fer coses que no es volen fer (41’2%) o comentaris, missatges o gestos de contingut sexual (41%).

En l’àmbit de la violència escolar, un 62,6% afirma haver presenciat com algú del seu centre patia violència escolar. Davant d’aquesta situació, més de la meitat intenta ajudar com pot. Entre els principals motius de la violència escolar, s’hi troba l’aspecte físic (38’7%), l’orientació sexual (12’7%) i el color de pell, la cultura o l’origen (12’5%).


Violències sexuals

Per primer cop es pregunta a l’alumnat de primària qüestions relacionades amb les violències sexuals. Així, un 18,9% ha rebut comentaris de tipus sexual; un 8,9%, missatges de tipus sexual; un 3,4%, peticions de fotografies, i un 2,2% ha rebut tocaments sexuals en contra de la seva voluntat.

Un 75,4% de l’alumnat de secundària considera que la gent de la teva edat pateix agressions sexuals (acostaments o comentaris molestos, insults o seguiments de tipus sexual, tocaments no volguts, etc.) Aquesta percepció és molt més alta entre noies (86,0%) que entre els nois (64,8%).


Accés a pàgines per a majors de 18 anys

En una escala de 0 a 10, l’alumnat valora amb un 8,6 la relació amb els seus progenitors. Pel que fa a l’ús del temps lliure en aquestes franges d’edat es centra en l’àmbit digital (xarxes socials, consum de productes audiovisuals), en les relacions interpersonals i l’esport.

Un 53,3% de l’alumnat afirma haver accedit a pàgines amb continguts per a majors de 18 anys, si bé desconeixem el contingut (pornografia, jocs d’apostes, xats, etc.) El consum d’aquest tipus de pàgines és més alt entre nois (64,4%) que entre noies (44,1%) i destaca que un 27’5% de l’alumnat de primària hi ha accedit.


Relacions de parella

Un 32% de l’alumnat de secundària afirma haver tingut una relació de parella durant un mínim d’un mes l’any anterior a l’enquesta. En aquest sentit, un 34,1% afirma haver estat víctima en alguna d’aquestes relacions. Els fets amb una major incidència són aquells relacionats amb el control (on era, amb qui anava, com vestia, etc.) El control a través del mòbil se situa en un 17,2%.

Bona part de l’alumnat de secundària considera que hi ha moltes dones que també agredeixen els homes, però que aquest és un tema del qual no se’n parla (6,13 en una escala de 0 a 10). Aquesta és una idea molt més estesa entre els nois (6,90) que no pas entre les noies (5,36).


* L’enquesta es pot consultar en aquest enllaç:

https://interior.gencat.cat/ca/el_departament/publicacions/seguretat/estudis-i-enquestes/estudis_de_convivencia_escolar/enquesta-de-convivencia-escolar-i-seguretat-a-catalunya.-curs-2021-2022/



1  

Imatges

Foto

Foto 316189