- S'estima que a Catalunya hi ha més de 5.000 persones que estan esperant fer les proves pràctiques per a l'obtenció d'aquest permís
- El Govern proposa noves línies de formació per als conductors de camions
- Es reforçaran els controls massius de camions a l'AP-7 i en altres punts del país
El Govern reclama a la Dirección General de Tráfico el reforç d’examinadors específics per a l’obtenció del permís de conduir de vehicles pesants. Les federacions d’autoescoles estimen que, en aquests moments, a Catalunya hi ha més de 5.000 persones que estan esperant fer les proves pràctiques per a l’obtenció d’aquest permís.
Aquesta és una de la desena de propostes de solució per reduir accidents amb camions implicats a l’AP-7. Segons un informe que ha preparat el Departament d’Interior, en el qual s’han analitzat 43 trams dels 330 km d’AP-7, amb l’alliberament de peatges, les intensitats mitjanes diàries (IMD) de vehicles totals i de vehicles pesants han augmentat notablement.
L’autopista AP-7 ha incorporat de mitjana 12.000 vehicles totals més i 3.700 vehicles pesants més. Amb puntes d’increments d’IMD en el tram de Martorell a Vilafranca del Penedès que ha incorporat 25.000 nous vehicles de mitjana i 7.600 vehicles pesants de mitjana. Aquest increment de mobilitat es correlaciona amb un increment de sinistralitat.
A l'autopista AP-7, una via ràpida transeuropea, el 2022 hi ha hagut 341 accidents amb vehicles pesants implicats, fet que representa un 30% més d'accidents amb vehicles pesants implicats que el 2019 abans de l’alliberament de peatges. Si bé els 8 primers mesos del 2023 els accidents amb vehicles pesants amb víctimes s’han reduït en un 16% respecte de l’any passat.
A més, l’increment d’accidents amb camions implicats amb conductors de països extracomunitaris ha estat del 100% el 2022 respecte al 2019.
Davant d’això, i, de manera transversal, el Govern també proposa adoptar aquestes altres mesures:
- Per part del Departament de Territori, del Servei Català de Trànsit i de Mossos d’Esquadra, continuar amb els controls massius de camions a l’AP-7 i instal·lar sistemes tecnològics de control de pes i tacòmetre. En col·laboració amb Mossos d’Esquadra, incorporar en els macrocontrols nova tecnologia que permeti realitzar una millor avaluació de l’estat del vehicle, especialment dels pneumàtics.
- Per part del Servei Català de Trànsit, informar les empreses i associacions representatives del sector del transport de mercaderies dels cursos existents per a la recuperació de punts del permís de conduir i de la possibilitat d’impartir aquests cursos.
- Per part del Servei Català de Trànsit sol·licitar a la DGT el reforç d’examinadors per a l’obtenció del permís de conduir de vehicles pesants.
- Per part del Servei Català de Trànsit, en coordinació amb el Departament d’Empresa i Treball i el Departament de Territori, establir un Programa de Formació de Primera Acollida per a tots els conductors que s’incorporin mitjançant els bescanvis de carnets.
- Per part del Servei Català de Trànsit, amb el suport de Mossos d’Esquadra, incrementar el programa d’inspeccions tècniques de vehicles (ITV) a carretera de forma aleatòria i a tot el país. Aquestes inspeccions es realitzaran per part dels concessionaris acreditats que ja realitzen les ITV habituals.
- Per part del Departament de Territori i amb la col·laboració del Servei Català de Trànsit, establir un programa de formació “Formació 3.truck” per reforçar, amb formació eminentment pràctica i voluntària, l’obtenció dels Certificats d’Aptituds per a Conductors Professionals (CAP).
- Per part del Departament d’Empresa i Treball, establir una línia específica d’ITV per a vehicles pesants o disposar d’unitats mòbils per realitzar ITV de camions en els diferents territoris amb concessió.
- A l’Estat espanyol, la mitjana d’edat dels vehicles pesants està al voltant dels 14,5 anys per sobre de la mitjana d’edat del conjunt de la Unió Europea, i molt per sobre de països com França, Gran Bretanya i Alemanya. Per part del Departament d’Empresa i Treball, avaluar les línies d’ajuts existents per a la renovació de la flota de camions i, especialment, les orientades a la renovació tecnològica incorporant ajudes tècniques a la conducció.
- Per part del Departament d’Empresa i Treball, i amb la col·laboració de Mossos d’Esquadra, realitzar inspeccions i obrir investigacions, en aquelles empreses de transport que hagin estat reiteradament sancionades. En aquest sentit, mereixen especial atenció les empreses reincidents en l’incompliment del temps de descans dels conductors.
- Per part del Departament d’Empresa i Treball, el Departament de Territori i el Departament d’Interior, crear la Taula del Transport de Mercaderies on es fa el seguiment de les mesures recollides en aquest informe i on s’abordin les principals problemàtiques del sector del transport per carretera, la millora de la seguretat i la reducció de la sinistralitat.
Accions ja en marxa del Departament d’Interior
Per pal·liar la situació a l’AP-7, de moment, Interior ja duu a terme un seguit d’actuacions:
- El Servei Català de Trànsit, amb el suport de Mossos d’Esquadra, fa inspeccions tècniques de vehicles (ITV) a carretera de forma aleatòria i a tot el país. Aquestes inspeccions es realitzen per part dels concessionaris acreditats que ja realitzen les ITV habituals.
- El Servei Català de Trànsit manté reunions periòdiques amb les principals entitats del sector del Transport i estableix anualment restriccions i limitacions a la circulació de vehicles pesants especialment a l’AP-7.
- El Servei Català Trànsit està desplegant un pla d’intervenció a l’AP-7 acordat amb el Ministerio de Transporte y Medio Ambiente que incorpora dues noves limitacions de circulació de vehicles pesants pel carril de la dreta (limitació dels trams de l’Ebre i limitació del tram de Martorell).
- El Servei Català de Trànsit amb la participació del Departament d’Empresa i Treball elabora material formatiu per a la seguretat viària en el treball.
- La Divisió de Trànsit de Mossos d’Esquadra, amb la col·laboració del Servei Català de Trànsit i amb la participació del Departament d’Empresa i Treball i el Departament de Territori, realitza macrocontrols programats i periòdics de vehicles pesants a l’autopista AP-7.
- A més, a escala general, els controls en carretera corresponents als temps de conducció i descans, excés de pes i altra normativa sectorial del transport es fan coordinadament amb Mossos d’Esquadra i el Departament de Territori, a través de la Direcció General de Transports i Mobilitat (DGTM). Aquest any, la DGTM ha incrementat un 20% les inspeccions d’empresa en especial a transportistes amb reiteració infractora.