Fotografia

Anna Simó: "Els fills de la pandèmia arriben a una escola reforçada i de més qualitat: amb més docents i més recursos que mai"

query_builder   4 setembre 2023 13:38

event_note Nota de premsa

Anna Simó: "Els fills de la pandèmia arriben a una escola reforçada i de més qualitat: amb més docents i més recursos que mai"

  1. Aquest dimecres arrenca el curs escolar 2023-2024 amb una previsió d’1.605.243 alumnes dels diferents ensenyaments
  2. Augmenta en gairebé 1.200 dotacions la plantilla docent, i s’assoleix la xifra de 81.335 dotacions, la més alta fins ara
  3. 357.456 famílies han fet ús del val escolar de 100 euros per a la compra de llibres de text i material escolar a la primària
  4. Augmenta la matriculació a l’etapa 0-3 en el segon any de gratuïtat a infantil 2 en un 8,4 %
  5. Educació destina 80 milions d’euros a l’escolarització de l’alumnat vulnerable com a mesura contra la segregació escolar
  6. S’implanta la figura del referent de coeducació, convivència i benestar emocional
  7. 800 centres es formaran en els tallers ULAE d’usos lingüístics en l’àmbit educatiu
Foto{"name":"2023/09/04/13/35/beed0056-6b31-47e9-b538-1fc5c2e2eae5.jpeg","author":"Departament d'Educació","type":"0","location":"0","weight":157199}


Dimecres, 6 de setembre, comença el curs escolar 2023-2024 per als ensenyaments d’educació infantil, primària i secundària obligatòria, amb una previsió d’1.605.243 alumnes dels diferents ensenyaments. Un nou curs marcat per l’increment de plantilla docent, per la consolidació d’algunes mesures i la posada en marxa de noves amb l’objectiu de millorar el sistema educatiu. “El nou curs tindrà més docents i menys alumnes per aula, fet que afavorirà la qualitat educativa i el benestar docent”, ha exposat la consellera d’Educació, Anna Simó, en la roda de premsa de presentació del nou curs escolar.

La consellera ha remarcat que “els fills de la pandèmia arriben a una escola reforçada i de més qualitat: amb més docents i més recursos que mai. Perquè tot i la davallada d’alumnat, s’incrementa la plantilla de professorat i de personal d’atenció educativa per fer front a l’escolarització, a la baixada de la ràtio a l’educació infantil i al reforç de l’escola inclusiva”.

Així, s’assoleix la xifra de 81.335 dotacions en la plantilla de personal docent, fet que suposa un increment de 1.190 respecte del curs anterior. És la dada més alta de professorat fins ara per fer front a l’escolarització, a la disminució de ràtio a l’educació infantil i al reforç de l’escola inclusiva.

Del total de personal docent, 80.145 dotacions corresponen a la plantilla estructural, entre les quals 145 són per l’increment d’escolarització, 297 per a l’educació inclusiva i 698 per a l’impuls de la formació professional. Al marge de l’augment de professorat, s’estabilitzen 27.097 funcionaris de l’àmbit educatiu mitjançant el concurs de mèrits i del concurs extraordinari d’oposicions. Pel que fa al personal d’administració i serveis (PAS) i al personal d’atenció eductiva (PAE), aquest curs s’incrementa en 468 dotacions.

La titular d’Educació ha destacat que l’estabilització del professorat “farà que els centres treballin amb més estabilitat i més continuïtat en els projectes, cosa que a la llarga suposa més qualitat educativa i més tranquil·litat per a les famílies”.

Una de les novetats del curs és la campanya del val escolar de 100 euros per comprar llibres de text i material escolar, i que actualment 357.456 alumnes d'educació primària ja han activat (80,5 % del total).

Segon curs de reducció de la ràtio i de gratuïtat d’infantil 2

La gratuïtat d’infantil 2 s’implanta per segon curs consecutiu, amb l’objectiu d’afavorir la conciliació familiar i beneficiar l’alumnat en les edats més primerenques. Si es compara la matrícula del primer curs d’implantació de la gratuïtat (2021-2022) i del segon curs (2022-2023), l’increment d’alumnes de 0-3 anys ha estat del 8,4 % a Catalunya. Simó ha afirmat que “aquesta dada ens satisfà perquè, tot i que no és una etapa obligatòria, sí que és importantíssima pel desenvolupament de l’infant i pot impactar en la resta de l’escolarització”.

És també el segon curs de reducció de les ràtios a infantil 3, amb 4.335 grups del Servei d’Educació de Catalunya (sumant I3 i I4)amb ràtio a un màxim de 20 alumnes per aula. A I3 suposa un 86 % del percentatge de l’escola pública i un 66 % de la concertada.

Es dobla la inversió per a l’alumnat vulnerable

Continuen les mesures del Pla contra la segregació escolar, i es destinen 80 milions d’euros a l’alumnat més vulnerable d’infantil 3, d’infantil 4, i de 1r i 2n d’ESO. Representa gairebé el doble d’inversió respecte del curs anterior. També ha augmentat la detecció de l’alumnat amb necessitats educatives derivades de situacions socioeconòmiques, que passa del 18,14 % el curs passat al 24,08 % el curs actual.

Es destinaran 25 milions d’euros més pel que fa al pressupost anterior per reforçar l’escola inclusiva, amb 355 nous professionals. S’enforteixen els EAP (equips d’assessorament psicopedagògic) per tal d’incrementar la detecció de necessitats i garantir l’acompanyament d’infants i famílies. Alhora, es reforcen els CREDA i els CRETDIC per a l’atenció d’alumnes amb trastorn del llenguatge, de la conducta i de l’espectre autista.

En l’àmbit de la coeducació i la convivència, es posa en marxa la figura del referent de coeducació, convivència i benestar emocional, amb més de 3.400 referents; un per a cada centre educatiu. També es fusionen en un únic document els protocols de violència masclista, LGBTI, assetjament i odi, i discriminació, fet que facilitarà a docents la detecció de les violències als centres.

Foto{"name":"2023/09/04/13/35/a2224251-9c4b-4082-a27f-1a1832cf3000.jpeg","author":"Departament d'Educació","type":"0","location":"0","weight":294405}


Fi de la segregació per gènere a l’ESO

La consellera ha destacat que el curs 2023-2024 suposarà la fi de la segregació per gènere finançada amb fons públics a l’educació secundària obligatòria. Es mantenen només dos centres que continuaran separant l’alumnat per qüestió de gènere, que no rebran finançament del Departament d’Educació.

La retirada del finançament d’aquests dos centres té un impacte positiu de 2,7 milions d’euros per aquest curs pel Departament, i la inspecció vetllarà per l’acompliment del marc normatiu per part dels 8 centres que el curs passat van deixar de fer educació diferenciada. La consellera ha explicat que la inspecció acompanyarà aquests centres cap al procés d’escolarització mixta en totes les etapes, atès que els concerts a primària s’hauran de renovar el 2026 i hauran d’adaptar-se a l’escolarització mixta.

Obres en centres educatius

Es posen en marxa 9 centres educatius públics: Institut Vallcarca (Barcelona), Institut Nou Alcarràs (Segrià), Escola Nova de Badia del Vallès, Escola de Campllong, Institut Escola de Badia del Vallès, Institut Escola Feixes (Terrassa), Institut Escola El Cabrerès (l’Esquirol), Institut Escola Mossèn Joan Batlle (Blanes), Institut Escola Josep Pous i Pagès (Figueres).

D’altra banda, s’integren 4 centres a la xarxa del Departament d'Educació: Institut Escola Manresa, Institut Escola Sant Felip Neri (Barcelona), Escola Segre (Barcelona) i Institut Escola Cent Fonts-Sant Josep (Sant Hilari Sacalm). Amb aquestes integracions, es guanyen més de 1.700 places noves per a l’educació pública.

Pel que fa a les obres en centres, durant el 2023 s’estan duent a terme actuacions en 400 centres educatius d’arreu del territori, amb una inversió de gairebé 100 milions d’euros, bé per construcció de nous centres, per grans ampliacions o per obres de millora. (Es pot consultar el detall de les intervencions en el document adjunt).

Foment de la llengua catalana

Continuen les mesures per impulsar el català a escoles i instituts, i se n’implanten de noves. Un total de 800 centres es formaran en els tallers ULAE d’usos lingüístics en l’àmbit educatiu. D’acord amb el Pla de foment de la llengua catalana als centres educatius es desplegaran 10 mesures per fer front a la davallada de l’ús del català a l’escola.

50 centres comencen el Pla pilot de millora de les biblioteques escolars per fomentar l’hàbit lector i la lectura en català. En el mateix sentit, i per millorar la comprensió lectora i les matemàtiques, entre altres competències, es despleguen les mesures de compensació en competències bàsiques.

Arrenca aquest setembre la primera fase del Programa de residència inicial docent Sensei d’acompanyament i mestratge del professorat novell, cofinançat en un 95% pel Fons Social Europeu Plus (FSE+). El Departament ha seleccionat 55 centres i 186 mentors per als propers dos cursos.

La consellera d’Educació ha avançat que demà el Govern nomenarà el nou secretari de Transformació Educativa del Departament, Ignasi Garcia Plata, en substitució de Núria Mora, “a qui vull agrair, de nou, la seva dedicació i haver destinat el seu talent a treballar per l’educació en els darrers dos anys”.


4 de setembre de 2023

1  

Fitxers adjunts

Dossier dades adjunt

Dossier dades adjunt
PDF | 925515

undefined
undefined
undefined
undefined