1. 20 produccions han estat seleccionades al festival i 6 projectes participaran als esdeveniments d'indústria
  2. La directora catalana Carla Simón rebrà el Premi Nacional de Cinematografia

El cinema català torna a brillar en aquesta nova edició del Donostia Zinemaldia – Festival Internacional de Cinema de San Sebastián, que enguany se celebra del 22 al 30 de setembre.  Catalan Films, la marca d’internacionalització del cinema català, serà present al festival un any més, donant suport a les empreses catalanes i a les produccions seleccionades.  

De les 20 produccions seleccionades, sis han rebut suport del Departament de Cultura, a través de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC).

El festival donarà el tret de sortida amb una gala especial on s'atorgarà el Premi Nacional de Cinematografia del Ministeri de Cultura i Esport a Carla Simón, directora de les reconegudes pel·lícules Estiu 1993 i Alcarràs.

Pel que fa a la Secció Oficial, la presència catalana anirà de la mà d’Isabel Coixet, que competirà per primera vegada per la ‘Concha de Oro’ amb la seva nova pel·lícula, Un amor (Monte Glauco AIE, TV3, Buena Pinta Media, Perdición Films, MovistarPlus, RTVE). El film és una adaptació de la novel·la homònima de Sara Mesa, que retrata l’arribada d’una jove a un petit poble rural, i està protagonitzat per la guanyadora del Goya Laia Costa i per Hovik Keuchkerian. 

També a la Secció Oficial, però fora de competició, hi participarà Dispararon al pianista (Fernando Trueba PC, Les Films d'Ici Méditerranée, Animanostra, Submarine Sublime, Gao Shan Pictures, Julian Piker & Fermin, ARTE), un llargmetratge de Fernando Trueba i Javier Mariscal, que tornen conjuntament a l’animació després del seu aclamat èxit Chico y Rita. La seva nova col·laboració gira entorn a la vida del músic brasiler Tenório Jr i els inicis del moviment musical Bossa Nova a Llatinoamèrica. La pel·lícula farà a Sant Sebastià la seva estrena nacional, després de la recent estrena mundial al Festival Internacional de Cinema de Toronto. 

L’aragonès Javier Macipe estrenarà la seva òpera prima La estrella azul (MOD Producciones, El Pez Amarillo, Cimarrón, La Charito Films, Prisma) dins la secció New Directors, dedicada a primeres i segones pel·lícules. El film explica el viatge d’un músic a Argentina i la seva inesperada trobada amb un altre artista.  

I després de la première mundial de Blondi (Setembro Cine, Gran Vía Productions, La Unión de los Ríos) a BAFICI (Buenos Aires Festival Internacional de Cinema Independent), l’argentina Dolores Fonzi arriba a la secció Horizontes Latinos amb aquesta pel·lícula que explica l’especial relació que manté una mare amb el seu fill, protagonitzada per ella mateixa. 

Per la seva banda, la guanyadora de la ‘Càmera d’Or’ a Cannes, Inside the Yellow Cocoon Shell (Fasten Films, JK Film, Potocol, Deuxième Ligne Films), continua fent recorregut internacional i formarà part de la selecció Zabaltegi-Tabakalera, la secció més oberta, alternativa i arriscada del festival.  

Dins la secció Nest, l'espai competitiu dedicat als curtmetratges d'estudiants de cinema d'arreu del món, s’ha seleccionat el curt Si pogués sostenir-me com ho fan els arbres, de la Universitat Pompeu Fabra, dirigit per Laura Valenzuela Montero i Ainhoa Díaz Porto. 

A més, en el marc de la secció no competitiva Made in Spain, una mostra representativa del panorama cinematogràfic de l’any, enguany s’han seleccionat 9 títols de producció catalana. El film inaugural serà No me llames Ternera, un documental produït per Producciones del Barrio sobre el conflicte basc.  

La selecció continua amb dues coproduccions gallegues que es van estrenar a la passada Berlinale: Sica (Alba Sotorra, Miramemira, Zuzú Cinema, Amorambre Films, Film Market Fund, Sica Alba Sotorra AIE) de Carla Subirana i Matria (Ringo Media, Avalon, Matriuska, Elastica Films), òpera prima d’Àlvaro Gago.  

També formaran part d’aquesta secció dos llargmetratges de ficció, Els Encantats (Coming Soon Films, A Contracorriente Films, Encantats AIE) d’Elena Trapé i Upon Entry (Zabriskie Films, Basque Films, Sygnatia) d’Alejandro Rojas i Juan Sebastián Vásquez, i els documentals Unzué, l’últim equip del Juancar (A Contracorriente Films, Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals) de Xavi Torres, Santi Padró i Jesús Muñoz, La Singla (La Fábrica Naranja, Malandar Films, Inselfilm) de Paloma Zapata i i Hay una puerta ahí  (A Contracorriente Films, Mueca Films) de Juan Ponce de León i Facundo Ponce de León.

A més també s’ha seleccionat a la guanyadora del premi a millor pel·lícula europea de la Quinzaine, Creatura (Vilaüt, Avalon, Lastor Media, Elastica Films, S/B Films) d’Elena Martín, i tanca la llista de produccions catalanes seleccionades en aquesta secció el documental dirigit per Clàudia Pinto, Mentre siguis tu (Televisió de Catalunya, Sin Rodeos Films) - protagonitzatper Carme Elías- que farà la seva premiere mundial dins aquesta secció. El film se centra en el testimoni de l'actriu catalana a partir del seu diagnòstic d’Alzheimer.

D’altra banda, 20.000 especies de abejas (Inicia Films, Gariza Films, 20.000 especies de abejas AIE) d’Estibaliz Urresola, serà l’encarregada d’inaugurar la secció Zinemira, dedicada al cinema basc, on també es presentaran Las buenas compañías (Oberon Media, Irusoin, Manny Films, En la frontera película AIE, La Fidele Production) de Sílvia Munt i Una vida no tan simple (A Contracorriente Films, Lamia Producciones Audiovisuales, Klingsor Films AIE) de Félix Viscarret.  

I també es presentarà enguany a Klasikoak, secció que rescata clàssics de la història del cinema universal, una còpia restaurada per la Filmoteca de Catalunya, en col·laboració amb l’ESCAC, de Fúria española de Francesc Betriu.  


6 projectes participaran als esdeveniments d'indústria

Pel que fa a les activitats d’indústria, els projectes Sima’s Song (Alba Sotorra, Baldr, Urban Factory) de Roya Sadat i Rock Bottom (Alba Sotorra, Jaibo Films, Gs Animation) de María Trenor, han estat seleccionats per participar a WIP Europa, el work-in-progress del festival que busca donar suport a pel·lícules europees en fase de postproducció. 

També trobarem presència catalana al Fòrum de Coproducció Europa - Amèrica Llatina, amb el pitching de Tres Balas (Colectivo Cinematográfico 81, Eddie Saeta) de Génesis Valenzuela, un projecte que es va endur tres guardons a la darrera edició del Festival de Cinema Internacional de Locarno i la reserva (LaCima, Isoi Cine, No Ficción) d'Ezequiel Yanco.

I en paral·lel al festival, els dies 25, 26 i 27 de setembre tindrà lloc el Fòrum de Coproducció de Documentals Lau Haizetara, on enguany es presentaran dos projectes catalans en desenvolupament: Les culpables (Boogaloo Films, Guspira Films), de Marta Duran Lozano i Singing Wings (Barnabe Productions, Eli Image, Les ouvriers de l’image) de Hemen Khaledi.


Suport a l’audiovisual

L’audiovisual és un dels eixos del Departament de Cultura per aquesta legislatura. És prioritari impulsar-lo com a sector estratègic que crea imaginari, descriu paisatges, maneres de fer, crea referents, transmet la llengua i genera conversa i dinamitza l’economia. El 2022 el Departament de Cultura ha dedicat 40 milions al sector audiovisual. És la xifra més alta posada al servei de les empreses i els professionals de l’audiovisual en els darrers anys. Les tretze línies de subvenció que gestiona l’Institut Català de les Empreses Culturals cobreixen tota la cadena de valor de l’audiovisual, amb partides destinades, per exemple, al desenvolupament i a la coproducció. Aquest suport ha ajudat a visibilitzar i consolidar alguns dels valors pels quals destaca l’audiovisual català: el talent dels professionals, l’existència de centres de formació reconeguts internacionalment, el treball i compromís d'una indústria audiovisual potent, que beu d’una llarga tradició i que genera una enorme varietat de produccions, i la riquesa d’un nombre amplíssim de festivals que situen el país al mapa internacional.