- La Delegació del Govern a Portugal ha col·laborat en l’organització de l’agenda, que compta amb figures com l’exministra d’Educació, Maria de Lurdes Rodrigues
Avui comença un viatge de tres dies a Lisboa organitzat conjuntament per la Delegació del Govern a Portugal, el Diplocat i l’Aliança Educació 360 per conèixer millor el model educatiu portuguès. L’objectiu concret és veure com funcionen les escoles a temps complet (escolas a tempo inteiro), un dels elements que han permès a Portugal guanyar fama a escala internacional per la seva política educativa exitosa i que de manera sostinguda ha aconseguit reduir l’abandonament escolar i millorar els resultats fins a situar-se en estàndards similars a la mitjana europea. A més, Portugal disposa d’una escola pública poc segregada i amb bona reputació social.
La comitiva que s’ha desplaçat a Lisboa l’integren 22 persones, entre les quals hi ha representants del Departament d’Educació de la Generalitat; un representant de la Federació de Municipis de Catalunya (FMC); representants de les diputacions de Girona i Barcelona; una dotzena d’alcaldes i regidors d’ajuntaments que formen part de l’Aliança Educació 360; i representants de l’equip impulsor format per DIPLOCAT, Educació 360, la Fundació Jaume Bofill i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica. El delegat del Govern a Portugal, Rui Reis, els acompanyarà durant les activitats programades.
L’agenda del viatge inclou trobades amb representants polítics, com ara l’exministra d’Educació que va implantar les escoles a temps complet, Maria de Lurdes Rodrigues, que avui és rectora de l’Institut Universitari de Lisboa, i l’actual director general d’Educació, Pedro Cunha; amb alcaldes i altres càrrecs municipals; i amb tècnics i experts en l’àmbit educatiu. La comitiva visitarà diversos projectes educatius a municipis del districte de Lisboa, com ara Cascais i Loures, i podran veure algunes de les activitats que es duen a terme en el marc de les Atividades de Enriquecimento Curricular (AEC).
El projecte “Escola a temps complet” es va impulsar a partir de l’any 2005 arran d’una reforma del Ministeri d’Educació de Portugal i es va implementar mitjançant acords de col·laboració i finançament amb els ajuntaments i les direccions escolars. La reforma suposava l’ampliació de l’horari d’obertura de les escoles de primer cicle de Primària (dels 6 als 10 anys) fins a les 17:30 de la tarda i una diversificació de les activitats educatives del projecte educatiu mitjançant les AEC. L’objectiu de la reforma era contribuir a reforçar la base d’aprenentatges de Primària, l’equitat en l’accés a activitats d’educació no formal i l’ajustament entre els temps escolars i els laborals de les famílies.