. Durant els primers nou mesos del 2023, els Mossos d’Esquadra han obert 38 noves investigacions per transport i tràfic d’haixix, han comissat 11.685 kg d’aquesta droga i han detingut 912 persones

. L’any 2022, es van intervenir 7 tones i mitja, dues més que l’any passat i es van desarticular 10 xarxes criminals, el doble que l’any 2021. A tot Catalunya es van dur a terme 1.076 detencions relacionades amb aquesta tipologia delictiva

· La tendència a l’alça de comisos i investigacions relacionades amb l’haixix comporta que la lluita contra el crim organitzat especialitzat en el tràfic de marihuana i haixix sigui una de les principals prioritats del cos de Mossos d’Esquadra

. Es potencien els equips conjunts d’investigació amb la resta de cossos policials estatals a través del Centre d’Intel·ligència contra el Crim Organitzat (CITCO)

. Els Mossos d’Esquadra es coordinen amb òrgans internacionals, com Eurojust i Europol, en la lluita contra les màfies criminals per investigar no només a Catalunya sinó també als països europeus on arriba la droga

. La Policia Marítima a través del seu patrullatge preventiu i els drons policials donen suport a les unitats especialitzades del Cos per neutralitzar l’acció delictiva d’aquests grups criminals sobretot en desembarcaments al litoral català

. L’ús d’escàners en controls de trànsit per a detectar drogues entre la càrrega de camions és una mesura inèdita a tot l’Estat en la persecució del crim organitzat que transporta haixix per via terrestre des del sud de l’Estat fins a Europa

. La pressió judicial i policial exercida al sud de l’Estat des del 2018 ha comportat que els narcotraficants estableixin algunes bases logístiques a la costa catalana i del Llevant

. La darrera investigació es va desenvolupar en dues fases: el 5 de febrer amb més de cinc tones confiscades al port de Mataró i 13 detinguts, i el 13 de setembre amb 19 detinguts més

. Els investigadors detecten grups locals que presten serveis a xarxes criminals estatals i internacionals. Hores d’ara no consideren que el tràfic d’haixix hagi penetrat a sectors legals de la societat, tal i com està passant en el fenomen de la marihuana

La lluita policial contra el tràfic d’haixix duta a terme pels Mossos d’Esquadra ha comportat els comís de més de 40 tones d’haixix a Catalunya des de l’any 2018. La pressió judicial i policial exercida al sud de l’Estat ha comportat que en els darrers anys els narcotraficants estableixin bases logístiques a la costa catalana i del Llevant. A diferència del fenomen de la marihuana, les organitzacions criminals utilitzen Catalunya com a una zona logística i d’emmagatzematge o com a zona de pas per transportar la droga cap a Europa.

Els investigadors detecten grups locals que presten serveis a xarxes criminals estatals i internacionals oferint-los puntualment serveis logístics emparats en empreses amb aparença de legalitat, tot i que, hores d’ara no han detectat que el tràfic d’haixix hagi penetrat en sectors legals de la societat, tal i com està passant en el fenomen de la marihuana.

Durant els primers nou mesos del 2023, els Mossos d’Esquadra han obert 38 noves investigacions per transport i tràfic d’haixix, han comissat 11.685 kg d’aquesta droga i han detingut 912 persones, de les quals 84 estan directament relacionades amb el crim organitzat. Gairebé el 66% de les intervencions han estat per haixix transportat per via marítima, entre comisos localitzats en desembarcaments i per troballes de fardells. El 34% ha estat relacionat amb haixix que estava sent transportat per carretera.

Durant l’any 2022 s’han desarticulat 10 xarxes criminals, el doble que l’any anterior. A tot Catalunya es van dur a terme 1.076 detencions relacionades amb aquesta tipologia delictiva i es van intervenir 7 tones i mitja de haixix, dues més que l’any 2021, o el que és el mateix, un increment del 41,3% més de droga comissada.

La pressió policial en aquest àmbit va encaminada a desarticular organitzacions criminals que estan aprofitant l’extensa franja litoral catalana i una àmplia xarxa viària per a la importació i distribució d’haixix cap a Europa. Les operacions i investigacions dutes a terme per la Divisió d’Investigació Criminal (DIC) des del gener fins el setembre d’enguany s’han incrementat respecte l’any anterior de manera notable. La tendència a l’alça de comisos i investigacions relacionades amb l’haixix durant els darrers anys comporta que la lluita contra el crim organitzat especialitzat en el tràfic de marihuana i haixix sigui una de les principals prioritats del cos de Mossos d’Esquadra, raó per la qual s’impulsen diverses estratègies per atacar aquesta problemàtica.

Es potencien els equips conjunts d’investigació amb la resta de cossos policials estatals a través del Centre d’Intel·ligència contra el Crim Organitzat (CITCO), que es tradueixen en investigacions de llarga durada enfocades a desmantellar les cúpules de les organitzacions, intervenir embarcacions d’alta velocitat utilitzades per transportar la droga des del Marroc, o iniciar investigacions per blanqueig de capitals.

En relació amb les investigacions de caire internacional, es treballa coordinadament amb l’Agència de la Unió Europea per a la Cooperació Judicial Penal (Eurojust) i Europol, contra els entramats criminals per investigar no només a Catalunya sinó també als països europeus on arriba la droga.

Les principals vies d’entrada de l’haixix a Catalunya continuen sent la marítima, amb els desembarcaments en ports i platges, i el transport per carretera. L’origen de la droga desembarcada és el Marroc, mentre que l’haixix transportat per carretera majoritàriament procedeix d’Andalusia.

La Policia Marítima en el seu patrullatge preventiu i els drons policials s’afegeixen en el combat contra el crim organitzat especialitzat en el tràfic d’haixix i marihuana. Les embarcacions de la Policia Marítima treballen per donar suport a les unitats especialitzades del Cos davant possibles desembarcaments i detecció de narcollanxes a les platges.

Els Mossos d’Esquadra conjuntament amb l’Agència Duanera han impulsat un sistema pioner a tot l’Estat per a detectar amb escàners mòbils drogues en les càrregues de camions que circulen per l’AP-7, via principal que connecta el sud amb Europa. Dijous passat, es va dur a terme el primer dispositiu policial preventiu amb l’Agència Duanera en què per primera vegada a tot l’Estat es va utilitzar un escàner mòbil per a revisar el contingut de les càrregues de camions i furgonetes.

Els incidents violents relacionats amb haixix, vinculats a grups rivals

Tot i que els Mossos d’Esquadra detecten un lleuger increment de l’ús de la violència en incidents relacionats amb aquest àmbit (passen de 7 l’any passat a 13 fets enguany), tots estan directament relacionats amb disputes entre grups criminals rivals, emmarcats en narcoassalts de càrregues de droga mentre aquesta es troba en ruta o en magatzems.

L’ús de la violència en el marc del fenomen de l’haixix està circumscrita a entorns delinqüencials, sense que a hores d’ara, hagi tingut afectació directa a la ciutadania. Contràriament al que s’ha detectat en el fenomen de la marihuana, en el cas de l’haixix no estem important crim vinculat en aquest àmbit.

Cas Pekin, la darrera investigació amb més de cinc tones comissades

La darrera investigació vinculada al tràfic d’haixix, sota el nom de cas Pekin, ha comportat el desmantellament d’una important organització criminal que introduïa haixix pel port de Mataró a través d’embarcacions d’alta velocitat procedents del Marroc .

Es va dur a terme en dues fases: el 5 de febrer amb la intervenció de 154 fardells amb 5.500kg de haixix i la detenció de 13 persones, arran d’un desembarcament frustrat al port de Mataró. L’organització havia contractat persones de suport (per descarregar la droga i furgonetes per transportar-la i distribuir-la). Així doncs, a l’operatiu, a banda de la droga, també es van comissar dues narcollanxes, quatre furgonetes i un vehicle de lloguer. El 13 de setembre passat es va dur a terme la segona fase, que va culminar amb la detenció de 13 persones més.

Les persones detingudes durant l’operació tenen diferents rols. Els investigadors van detenir els principals líders de l’organització, lloctinents encarregats de la logística, conductors de les embarcacions que portaven la droga del Marroc, o personal de suport que descarregava llanxes i conduïa les furgonetes.

L’actuació es va iniciar arran d’una trucada al 112 d’un vigilant de seguretat del port a les 4 de la matinada informant d’un comportament anòmal d’una embarcació que accedia al port. En aquest punt es va organitzar un dispositiu policial sobrevingut format per agents de seguretat ciutadana i investigació que va fer les primeres detencions in fraganti.

Augment de la quantitat d’haixix intervinguda durant el 2023

Durant el darrer any, la pressió policial ha donat lloc a la desarticulació de diferents organitzacions criminals arran d’investigacions iniciades el 2022, entre les quals destaquen:

-Una investigació a Tarragona amb la Guardia Civil. Es va iniciar el 2022 arran de la detecció del transport d’una narcollanxa en el remolc d’un camió. Va suposar el desmantellament d’una organització criminal que fabricava i avarava les seves pròpies narcollanxes. L’organització comptava amb mecànics experts per al muntatge de les embarcacions. Tot i que es va iniciar el 2022, el cas va ser molt rellevant ja que fruit de les investigacions realitzades es va poder frustrar un desembarcament d’haixix de 55 fardells el mes de febrer de 2023.

-A les Terres de l’Ebre, durant els darrer any s’han dut a terme tres investigacions relacionades amb els desembarcaments d’haixix.

A Catalunya, el 2022 es van registrar sis incidents relacionats amb el transport d’haixix per via marítima, mentre que fins al setembre de 2023 se n’han detectat tretze, entre els quals destaquen la troballa de diversos fardells d’haixix a diferents punts del litoral català, la troballa d’ embarcacions embarrancades, de bidons de benzina, o fins i tot el naufragi d’una furgoneta utilitzada per a transport que va aparèixer a una cala de Begur, carregada d’haixix.

Desembarcaments, des de la zona del Delta de l’Ebre fins a la Costa Brava

Durant l’any 2023, s’han detectat desembarcaments en la majoria de comarques del litoral català, des de la zona del Delta de l’Ebre fins a la Costa Brava.

Les embarcacions utilitzades són narcollanxes, també anomenades “gomes”, que són embarcacions semirígides d’alta velocitat prohibides al territori espanyol pel decret llei 16/2018 del 26 d’octubre. Malgrat la prohibició d’aquestes embarcacions, durant el 2022 es van detectar a Catalunya drassanes on se’n fabricaven i reparaven. És el cas d’una investigació duta a terme pels Mossos d’Esquadra, la Guàrdia Civil i agents de la Direcció adjunta de Vigilància Aduanera (DAVA), que va permetre desmantellar una nau industrial on es construïen embarcacions destinades al tràfic d’haixix a Castelló d’Empúries, sobretot llanxes petites amb motors potents i molta capacitat de càrrega, i es van detenir 19 persones.

En els darrers anys, s’han detectat diverses formes per desembarcar l’haixix transportat per via marítima fins a territori català. Des de desembarcaments a les cales i platges a descàrregues directes en “guarderies” amb accés nàutic per part d’embarcacions que desenvolupen activitats piscícoles o recreatives. També amb desembarcaments a ports esportius a través d’embarcacions pesqueres o esportives que han transportat la droga fins al port.

Escàners per a detectar haixix transportat per carretera

Les organitzacions criminals utilitzen la xarxa viària catalana com a via de pas per fer arribar la droga des del sud de l’Estat fins a la resta d’Europa i per transportar-la a les “guarderies” ja establertes a Catalunya. En aquest sentit, durant el 2023 els Mossos d’Esquadra, han realitzat diversos comisos a les vies de comunicació més importants de Catalunya, ja sigui a partir de controls a la carretera o per infraccions de trànsit.

Els Mossos d’Esquadra han implementat una mesura inèdita a tot l’Estat consistent en l’ús d’escàners en controls de trànsit per a detectar drogues entre la càrrega de camions que circulen per l’autopista. Aquests controls es fan amb l’Agència Tributaria i es realitzen amb un escàner mòbil per a inspeccionar les càrregues dels camions a les autopistes.

L’haixix es pot transportar per via terrestre utilitzant diferents mètodes, que varien en funció de la capacitat de l’organització i de la quantitat de droga transportada. Els mètodes detectats durant aquest 2023 consisteixen en utilitzar vehicles de gran potència i amb elevada capacitat de càrrega (poden arribar a transportar fins a 2.000 quilograms) que fan el trajecte des del sud de l’Estat espanyol fins a Catalunya a velocitats properes als 200 km/h.

Per eludir els controls policials, van precedits d’un vehicle, anomenat vehicle llançadora, amb la funció de detectar la presència policial i avisar al vehicle carregat amb la substància estupefaent.

Les organitzacions criminals també utilitzen transports de mercaderies legals per ocultar la substància estupefaent i evitar la detecció per part dels cossos policials. Fins al setembre de 2023, els Mossos d’Esquadra han comissat més d’una tona d’haixix transportada mitjançant aquest mètode. Un altre forma de transport per enviar la droga és a través de l’enviament postal de petites quantitats.



Oficina de Comunicació

Barcelona, 3 d’octubre de 2023