La Llotja de Lleida acull durant dos dies les reunions de la segona edició de l¿Olive Oil Business Forum,

Una vintena de productors d'oli d'oliva es reuneixen amb onze importadors i distribuïdors d'Europa i Àsia per establir relacions comercials

query_builder   8 novembre 2023 16:31

event_note Nota de premsa

Una vintena de productors d'oli d'oliva es reuneixen amb onze importadors i distribuïdors d'Europa i Àsia per establir relacions comercials

  1. El Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, mitjançant Prodeca, ACCIÓ i la Cambra de Comerç de Lleida, organitzen el II Olive Oil Business Forum, un esdeveniment de negocis que se celebra a Lleida durant tres dies
  2. El format de les reunions, entrevistes de 20 minuts, facilita la tasca comercial, agilita les relacions amb els compradors internacionals i redueix els costos
  3. Els mercats participants a l’esdeveniment suposen prop del 7% del consum mundial d’oli d’oliva i la previsió de creixement del valor del consum per als pròxims 5 anys és de gairebé el 9%
La Llotja de Lleida acull durant dos dies les reunions de la segona edició de l’Olive Oil Business Forum,
La Llotja de Lleida acull durant dos dies les reunions de la segona edició de l’Olive Oil Business Forum,
{"name":"2023/11/08/14/50/25a2b858-94ad-4331-ae34-3d97440de6fd.jpeg","author":"DACC","type":"0","location":"0","weight":178789}

La Llotja de Lleida ha acollit durant dos dies les reunions de la segona edició de l’Olive Oil Business Forum, una trobada de negoci entre empreses catalanes productores d’oli d’oliva i operadors de mercats internacionals amb l’objectiu d’establir relacions comercials en l’àmbit agroalimentari. L’esdeveniment, organitzat pel Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, mitjançant Prodeca, juntament amb ACCIÓ, l’agència per a la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball, i la Cambra de Comerç de Lleida, ha comptat amb la participació de 19 empreses catalanes i 11 importadors i distribuïdors de sis països d’Europa i Àsia.


Aquestes reunions tenen per objectiu maximitzar el contacte comercial dels importadors internacionals que s’han desplaçat fins a Lleida per ampliar la seva cartera de proveïdors agroalimentaris. Durant el fòrum, s'han fet més de 200 trobades empresarials en un format d’entrevistes de 20 minuts que pretén agilitar el contacte i les negociacions comercials. El torn de la tarda està reservat a les visites a les instal·lacions de les empreses catalanes d’aquells importadors que han mostrat interès en els seus productes.

Empreses catalanes participants:

ACTELGRUP (Segrià)

  1. •AGRÍCOLA DE GODALL - MERADES (Montsià)
  2. •AGRÍCOLA DEL CAMP SANTA BÀRBARA, SCCL (Montsià)
  3. •AGRÍCOLA SANT JOSEP (Terra Alta)
  4. •ARRELS D’EN PEP (Priorat)
  5. •BARÓ DE MAIALS (Segrià)
  6. •COOPERATIVA CAMP DE BELLAGUARDA (Garrigues)
  7. •COOPERATIVA LA GRANADELLA (Garrigues)
  8. •COSTERS DEL SIÓ (Noguera)
  9. •CUADRAT VALLEY (Segrià)
  10. •ETIM - COOPERATIVA FALSET MARÇÀ (Priorat)
  11. •GRUP PONS (Segrià)
  12. •LLÀGRIMES DEL CANIGÓ (Alt Empordà)
  13. •MOLÍ COLOMA (Alt Penedès)
  14. •MOLÍ SALAR D’ARBÚCIES (Selva)
  15. •OLEUM NATURALE (Ribera d’Ebre)
  16. •OLI CASTELLÓ (Noguera)
  17. •OLIS DE CATALUNYA (Baix Camp)
  18. •TERRALL DE SANT ISIDRE (Garrigues)


En el marc d’aquest esdeveniment, els compradors internacionals han fet visites a diversos molins de les comarques de Ponent per conèixer la realitat del sector a casa nostra i se’ls ha ofert una proposta gastronòmica amb un menú centrat a ressaltar les característiques de sabor i aroma de l’oli d’oliva.

Catalunya, on l’oli és cultura

Catalunya compta amb més de 106 mil hectàrees de terra dedicada a olivera, un 14% de la superfície de conreu, que proporcionen la matèria primera, l’oliva, per a una de les indústries amb més potencial: la de transformació, envasament i comercialització d’oli d’oliva.

La varietat d’oliva més abundosa per a l’elaboració d’oli és l’arbequina, una de les més preuades en els mercats internacionals. Les empreses també posicionen en el mercat elaboracions i cupatges d’altres varietats, com l’empeltre, la morruda, la sevillenca, la farga, l’argudell, la corivell o la verdal. Totes les varietats d’oliva produeixen olis verges excel·lents, cada un amb unes característiques pròpies pel que fa a sabor i aroma.

Catalunya produeix oli d’oliva d’alta qualitat emparat per diferents denominacions d’origen: Les Garrigues, Siurana, Baix Ebre-Montsià, Terra Alta i Empordà.

mapa oli{"name":"2023/11/08/14/53/86ae3f46-fa04-442e-bfb9-38019f5f2883.png","author":"DACC","type":"0","location":"0","weight":134280}

Un dels sectors amb més potencial empresarial de l’agroalimentari català

El sector de l’oli d’oliva, segons dades del mapatge del sector de l’oli d’oliva a Catalunya, realitzat per Prodeca i ACCIÓ a finals de 2020, compta actualment amb 347 empreses productores que facturen 863 milions d’euros de manera agrupada i ocupen prop de 1.500 treballadors.

Segons l’informe, la immensa majoria de les empreses catalanes dedicades a l’oli d’oliva són pimes (en un 99% dels casos). Es tracta d’un sector consolidat, en què més del 60% compta amb més de 10 anys d’experiència i un 25% supera els 50 anys. Per territoris, el 51% d’aquestes empreses es concentra a Tarragona (179), mentre que a Lleida, que ocupa la segona posició per nombre d’empreses (89), s’hi concentra el 64% de la facturació (554,63 M€).

En relació amb la cadena de valor del sector de l’oli d’oliva, a Catalunya, el 49% de les empreses són proveïdores per al mercat massiu (mass market); el 23% són productores artesanals, i el 20% del segment gurmet. Destaca també que un 37% són cooperatives.

La projecció internacional comercial de l’oli d’oliva

En l’àmbit de les exportacions, l’oli d’oliva va assolir l’any 2022 la xifra de 510,55 M€, amb un increment del 38,66% en valor i un 12,42% en volum, fet que consolida el camí del volum al valor de les exportacions d’oli d’oliva català.

Catalunya exporta oli d’oliva a 118 mercats d’arreu del món. La Unió Europea (amb prop del 40% de la quota) és el principal mercat, seguit d’Amèrica Llatina (17%) i l’Àsia (16%). Per països, destaquen Itàlia, EUA, el Regne Unit, el Brasil i França.

Europa i l’Àsia, mercats estratègics per al sector de l’oli d’oliva

Aquesta edició de l’Olive Oil Business Forum s’ha centrat en sis mercats estratègics d’Europa i l’Àsia: Alemanya, els Països Baixos, Polònia, el Regne Unit, Corea del Sud i Singapur. Segons dades de Prodeca, aquests països, amb una població agregada de més de 275 milions de consumidors potencials, suposen actualment el 6,7% del consum mundial en olis d’oliva i es preveu que el creixement per als pròxims cinc anys sigui pròxim al 9%.

En el cas d’Alemanya, es tracta del setè mercat mundial d’aliments i begudes i un dels principals importadors fora de l’arc mediterrani d’oli d’oliva. Tot i que l’oli de colza gaudeix de major grau d’implementació a les cuines alemanyes, l’oli d’oliva s’ha posicionat en la gamma Premium i se n’ha anat incrementant l’ús: l’any 2021, 34,55 milions d’alemanys afirmaven cuinar diverses vegades per setmana amb aquest producte.

Els neerlandesos són tradicionalment grans consumidors de mantega i oli de gira-sol, però aquest patró de consum està canviant i el consum d’oli d’oliva creix als Països Baixos, amb un augment del 25% en el volum de consum l’any 2021 (12 mil tones). L’oli d’oliva és present al país fa molt de temps i els consumidors estimen especialment les propostes de valor diferencial relacionats, com les que compten amb segells de qualitat i denominacions d’origen.

El mercat de l’oli d’oliva a Polònia és reduït si es compara amb el conjunt dels olis i greixos comestibles que se solen utilitzar com a productes substitutius.El consum d’olis d’oliva es troba en una lenta expansió però constant, amb un creixement de prop del 2% anual en els darrers anys. Pel que fa a tendències de consum, els polonesos generalment no estan habituats al fort sabor característic de l’oli d’oliva, motiu que ha dut algunes empreses a introduir olis d’oliva amb sabors i aromes per captar l’atenció del públic.

Les darreres dades d’importació al Regne Unit suggereixen que el país està diversificant les importacions d’oli d’oliva per reduir la dependència envers un únic mercat. L’aposta per la sostenibilitat i la creixent preocupació pel benestar i una alimentació equilibrada són factors de compra determinants per als consumidors britànics, i, en aquest nou escenari, els productors i les empreses catalanes tenen una molt bona oportunitat d’entrada al mercat.

El volum d’importació d’oli d’oliva a Corea del Sud continua augmentant, i, en comparació amb l’any 2020, el pes va incrementar un 48%. El rerefons de la tendència creixent és causat per hàbits alimentaris occidentalitzats, gran interès per la cuina estrangera i la salut. Els consumidors coreans són coneixedors de les qualitats de l’oli d’oliva i de les varietats, principals zones de producció i característiques gastronòmiques.

El mercat d’oli d’oliva de Singapur és actiu en la importació i exportació d’oli d’oliva a la regió. Amb els alts ingressos dels residents i la seva posició pionera en l’estil de vida saludable, l’oli d’oliva es fa cada cop més popular no només a la cadena minorista sinó també al sector dels serveis d’alimentació, que són els canals més habituals per als consumidors.A més, el país és porta d’entrada a altres mercats de la regió i des de Singapur s’exporta a països veïns com Malàisia, Brunei, Timor-Leste, Maldives i Hong Kong, amb un volum considerable cada any.

undefined
undefined
undefined
undefined