1. El Departament de Territori presenta el seguiment del compliment del PEMV, full de ruta de la mobilitat al Vallès, en assolir la meitat del seu període de vigència
  2. El document recull una setantena d’actuacions, valorades en més de 2.800 MEUR, per a promoure una mobilitat sostenible, eficient i segura, tot apostant pel transport públic i els modes no motoritzats

El secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas i Alcantarilla, ha posat en valor avui que estan en marxa més del 80% de la setantena d’actuacions incloses al Pla Específic de Mobilitat del Vallès (PEMV), full de ruta de la mobilitat en aquest àmbit d’important pes demogràfic i econòmic. El Departament de Territori ha fet un balanç positiu del grau de compliment del PEMV, en el decurs de la reunió de seguiment del comitè estratègic del Pla, en assolir la meitat del seu període de vigència.

El PEMV, aprovat el 2021 i que té com a horitzó temporal el 2026, proposa un conjunt d’actuacions encaminades a una mobilitat més sostenible, eficient i segura, amb la promoció del transport públic i dels modes no motoritzats com a peces cabdals. Les actuacions incloses, a executar per part de la Generalitat, l’Estat i les administracions locals, estan valorades en 2.800 MEUR, de manera que, tenint en compte el pressupost, s’ha impulsat més del 55% de la inversió prevista al Pla.

El secretari Sanglas ha destacat l’impuls de les actuacions per part de la Generalitat i, pel que fa a la millora del transport públic, ha posat com a exemples “l’increment de serveis ja en funcionament d’FGC a Sabadell i Terrassa, o els projectes de corredors de busos ràpids de l’eix Terrassa – Sabadell, Sabadell – Castellar del Vallès i Palau-Solità i Plegamans – Caldes de Montbui i la millora de freqüències de diverses línies d’autobús”.

Alhora, ha volgut posar èmfasi en les millores ferroviàries que suposarà el traspàs de Rodalies i l’inici dels treballs per a desenvolupar l’estudi informatiu sobre el túnel de Collserola.

Quant a la millora de la xarxa viària, cal assenyalar les obres, finalitzades o en execució, de millora de la funcionalitat i l’accessibilitat a la C-58 i a la C-17, o l’impuls dels projectes de millora de la B-140 entre Sabadell i Santa Perpètua de Mogodai el nus amb l’AP-7, de la B-124 a Castellar del Vallès o de la C-59 a Sant Feliu de Codines.

Addicionalment, el secretari s’ha referit al protocol d’encomanes de gestió acordat amb l’Estat, que inclou la construcció dels intercanviadors de Volpelleres i Hospital General per a connectar les línies d’FGC i de Rodalies, i les millores en els enllaços de l’AP-7.

Finalment, pel que fa a la promoció de la mobilitat activa, el Departament de Territori està redactant els projectes per a configurar vies ciclables, que abasten més de 35 quilòmetres de longitud i comporten una inversió de gairebé 20 MEUR.

L’elaboració i seguiment del Pla són fruit d’un treball en què participen, a més del Govern català, administracions locals i comarcals, ens territorials i socials i també la ciutadania. Les actuacions incloses tenen com a objectiu afavorir la qualitat, connectivitat i equilibri territorial del sistema de mobilitat, augmentar l’ús del transport públic, reduir la congestió viària i incorporar les noves tecnologies en la gestió.