Fotografia roda de premsa

La consellera Simó presenta 10 mesures "profundes" i proposa "fer pinya per millorar el sistema educatiu"

query_builder   11 desembre 2023 13:55

event_note Nota de premsa

La consellera Simó presenta 10 mesures "profundes" i proposa "fer pinya per millorar el sistema educatiu"

  1. La titular d’Educació afegeix que hi haurà canvis en la governança de l’avaluació del sistema educatiu
  2. Demana a les famílies que tinguin “confiança en el sistema educatiu” i transmet un missatge de suport als docents


Departament d'Educació{"name":"2023/12/11/13/54/cb77d94d-8921-4fff-ad0c-26329f03127c.jpeg","author":"Departament d'Educació","type":"0","location":"0","weight":146188}


La consellera d’Educació, Anna Simó Castelló, ha presentat 10 mesures “profundes” després dels resultats de PISA 2022. Es tracta de 10 punts “imprescindibles”, segons Simó, que requeriran acords de país amb formacions polítiques i els diferents agents de la comunitat educativa, amb l’objectiu de “fer pinya per millorar el sistema educatiu”. Moltes de les mesures parteixen de mandats parlamentaris, explicitats, per exemple, al Ple monogràfic sobre educació que es va celebrar al Parlament, o el Debat de Política General. Simó ha destacat l’existència d’àmbits “bàsics que repercuteixen en tot l’aprenentatge i que cal assegurar”, per focalitzar-hi les propostes: comprensió lectora, expressió escrita i àmbit matemàtic, amb un replantejament de la didàctica i un impuls de la personalització.


Les mesures són les següents:


-Pacte per unes polítiques educatives resilients, en forma d’acord entre formacions polítiques, amb dotació econòmica i que abasti un mínim de dues legislatures més, amb l’objectiu de “revertir les retallades de fons”.


-Compromís de país per la inclusió que impliqui les entitats i tots els actors que hi tenen a veure, i també els grups parlamentaris, amb lideratge del Govern, compartit amb el Parlament i la comunitat educativa.El compromís ha de tenir en compte les conclusions de la Comissió d'Estudi sobre el Desplegament d'un Sistema Educatiu Inclusiu (CEDSEI), que es va constituir al Parlament el 2021, i de la Taula de Participació per un Sistema Educatiu Inclusiu (TaPSEI).


-Pacte amb el món local per treballar per la gratuïtat i universalitat del 0-3, amb acords concrets i compromisos econòmics.


-Pla per una educació a temps complet, amb l’enriquiment d’activitats extraescolars amb valor formatiu i la col·laboració de tots els agents de l’entorn del centre.


-Millora global de la formació dels docents, mitjançant un acord amb tots els agents implicats, com les universitats, per treballar en un canvi del pla d’estudis de les titulacions superiors. Seguiment del programa d’impuls de la residència inicial docent Sensei.


-Acord de país per a l’impuls de l’avaluació del sistema, les polítiques educatives i la recerca educativa. En aquest sentit, Simó ha avançat que també proposa canvis en la governança de l’avaluació del sistema: la consellera ha afirmat que vol que el juny del 2024 sigui una realitat l’Agència d'Avaluació i Prospectiva de l'Educació, que recull la Llei d’Educació de Catalunya. També ha apuntat que a partir de gener hi haurà canvis de fons pel que fa a l’actual organisme que s’ocupa de l’avaluació, el Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu.


-Evolució acordada del model d’acollida i dotació de reforços per a les aules d’acollida a partir del curs 2024-2025, de forma semblant al pla pilot d’aula d’acceleració que s’està fent a Barcelona, a més de canvis en la formació continuada del català.


-Seguiment del debat del programa ja iniciat de recuperació d’aprenentatges de les competències lectores i matemàtiques, amb recursos, materials i acompanyament als centres que ho requereixin.


-Pla de reducció de l’abandonament escolar, amb l’objectiu d’arribar al 10%.


-Potenciació de l’educació afectivosexual i la coeducació, i prevenció de l’assetjament escolar.



La consellera Simó també ha recordat que les últimes proves de competències bàsiques, realitzades després de les PISA, mostraven que es començava a revertir la baixada de resultats, especialment en les competències cientificotècniques i matemàtiques. També ha clos la roda de premsa apel·lant a les famílies del país “que tinguin confiança en el sistema educatiu, que té uns pilars molt sòlids, i en els docents”, i també ha enviat un missatge als mestres: “Junts ens en sortirem. Confio en la vostra feina. Tindreu suport per fer-la en calma i condicions”.


11 de desembre de 2023


undefined
undefined
undefined
undefined
undefined