1. Els treballs per a la prolongació de la línia entre les estacions de Plaça Espanya i Gràcia comportaran una inversió global de més de 400 MEUR
  2. Es construirà un nou túnel de 4 quilòmetres de longitud i tres noves estacions, alhora que es reformaran dues d’existents
  3. A partir d’avui i de manera progressiva, els treballs comporten l’ocupació en superfície de diversos àmbits


TER{"name":"2024/01/08/17/19/11ba42b6-d98c-45e8-b805-137120f830da.jpg","author":"TER","type":"0","location":"0","weight":926987}

El Departament de Territori ha iniciat avui l’obra principal per a la connexió de les línies Llobregat - Anoia i del Vallès de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), a Barcelona, amb les primeres tasques d’implantació, senyalització i cales del terreny. Aquesta obra inclou la construcció d’un túnel de quatre quilòmetres i tres noves estacions, amb un pressupost de 300 MEUR i un termini d’execució de 58 mesos. Sumant-hi la inversió de les tasques de desviament de serveis que ja han finalitzat i la resta de projectes impulsats que hi estan vinculats, aquesta actuació comportarà una inversió global estimada de 412 MEUR.

Les obres que ara comencen consisteixen en el perllongament de la línia d’FGC Llobregat-Anoia des de l’estació actual de plaça Espanya fins a connectar-la amb la línia del Vallès a l’àmbit de l’estació de Gràcia. Així, es perforarà un nou túnel mitjançant tuneladora --un sol tub que inclourà les dues vies-- tret d’un petit tram inicial que s’executarà en mina i que consistirà en dos túnels paral·lels de via única.

En el seu recorregut, el nou tram ferroviari comptarà amb tres estacions de nova construcció: Hospital Clínic, Francesc Macià i Gràcia. Addicionalment, es remodelaran les estacions de Plaça Espanya (actualment, línia Llobregat – Anoia) i l’actual de Gràcia de la línia d’FGC del Vallès.

Afectacions en superfície

Els primers treballs d’obra civil comportaran en els pròxims mesos, de manera progressiva, diverses ocupacions en superfície, que en aquesta fase inicial de l’obra tindran poca incidència en la mobilitat. Corresponen a aquests àmbits: plaça Espanya; carrer Comte Urgell a l’altura del carrer Consell de Cent; carrer de Rosselló; plaça de Francesc Macià; i plaça de Gal·la Placídia.

A més de l’obra d'infraestructura que ara comença i que correspon al gruix de la connexió de les línies d’FGC, el Departament de Territori treballa en els projectes d’instal·lacions ferroviàries, via i catenària i d’arquitectura de les estacions. Paral·lelament i de manera prèvia a l’inici dels treballs de perforació del túnel, es durà a terme, la primavera de 2024, una campanya d’inspeccions a més de 13.500 habitatges, locals i garatges, per a garantir als seus propietaris un document fidel del seu estat.

Més cobertura i connectivitat ferroviària

La connexió de les línies del Vallès i del Baix Llobregat-Anoia d’FGC millorarà el servei ferroviari, estalviant temps de recorregut a les persones usuàries que actualment han de fer transbordament, i obrirà noves possibilitats en la intermodalitat del sistema, ja que les noves estacions facilitaran l’intercanvi amb l’L5, el tramvia i altres línies d’FGC. Així mateix, millorarà i ampliarà la cobertura en transport públic en una zona densament poblada de Barcelona que, a més, compta amb diversos equipaments de rellevància (com l’Hospital Clínic o l’Escola Industrial). Es preveu que beneficiarà 19,5 milions de persones usuàries l’any.