El conseller d'Interior, Joan Ignasi Elena, ha inaugurat l'acte, i la cloenda ha anat a càrrec del director de l'SCT, Ramon Lamiel


ITS Catalunya{"name":"2024/01/18/15/39/6a53fbd5-38bb-4041-bb42-34d1029e1dd9.jpg","author":"Interior","type":"0","location":"0","weight":1444851}

El conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena, ha inaugurat les XIII Jornades sobre Sistemes de Transport Intel·ligent (ITS) a Catalunya, organitzades per ITS Catalunya amb la col·laboració del Servei Català de Trànsit (SCT) i que s’han celebrat avui al departament d’Interior. En el marc de les Jornades, Elena ha destacat que “anem en la bona direcció, hem d’apostar per un pla de seguretat renovat, tenir una mirada més enllà, per anar a una reducció encara més significativa. Per això, el govern aposta per una inversió de 60 milions d’euros en els propers tres anys en infraestructures de la gestió de la mobilitat”. El conseller defensa l’aplicació “dels sistemes d’intel·ligència artificial per gestionar millor la mobilitat. Cal, per tant, treballar per a una mobilitat més intel·ligent”. Joan Ignasi Elena també ha assegurat que “el país té persones molt expertes que tenen el coneixement i l'experiència en la mobilitat i la seva gestió", per finalitzar dient que “quan el Servei Català de Trànsit es va posar en marxa, morien cada any a les carreteres catalanes 800 persones i, tot i que tota xifra és una tragèdia, aquest 2023 n’han mort 150”.

A la cloenda de les XIII Jornades ITS Catalunya, el director del Servei Català de Trànsit (SCT), Ramon Lamiel, ha remarcat la necessitat de “cosir el país per reduir la sinistralitat. Hi ho farem amb un programa d’inversió en infraestructures tecnològiques de trànsit en els principals eixos viaris de Catalunya”, com són l’eix pirinenc, l’eix transversal, l’eix diagonal i l’eix de l’oest. Lamiel ha afegit que un altre dels projectes estrella serà el “Projecte Augusta, un projecte d’inversió en 200 km de vies d’alta capacitat, de gestió i adequació intel·ligent de les vies”.

A més, el Servei Català de Trànsit ha participat en les Jornades amb diverses ponències sobre gestió de dades, intel·ligència artificial i xarxa viària intel·ligent. En aquest sentit, Xavier Tribó, cap de servei de gestió i informació del trànsit, i Jean Peña, responsable de gestió del trànsit, han parlat dels sistemes de transport intel·ligent des de l’aire. Tribó ha destacat la incorporació dels drons “per fer estudis de mobilitat, col·laborar amb els mossos en temes d’inspecció i sanció i, en general, per observar el trànsit des de l’aire”. Per la seva banda, Peña ha parlat del cinemòmetre embarcat FALCÓ, un element integrat que forma part del sistema de captació, gravació i transmissió d’imatges incorporat a l’helicòpter de l’SCT, el radar mòbil més versàtil i de més gran abast que “arriba a qualsevol punt dels 12.000 km de xarxa viària catalana i es desplaça a una velocitat de creuer de 250 km/h”.

Precisament, Lourdes Puigbarraca, subdirectora de Gestió del Trànsit, ha presidit la sessió dedicada a la ITS aplicada a l’àmbit urbà i ha dit que “zero víctimes mortals en accidents de trànsit i zero persones ferides greus; aquest és el compromís i objectiu més important del Servei Català de Trànsit, d’Europa i de tots nosaltres”. Per assolir aquest objectiu, “posem el focus en les persones, en el talent, el coneixement, la innovació i la intel·ligència i la tecnologia”.

Per últim, Mayte Díaz, tècnica de mobilitat i seguretat vial al Servei Català de Trànsit, ha presentat el bessó digital, un sistema que permet donar suport a la presa de decisions, preveure el comportament del trànsit a curt termini i crear un laboratori de simulació d’escenaris.