Allotjament turístic

El Govern aprova el decret de regulació dels establiments d'allotjament turístic

query_builder   23 novembre 2010 14:50

event_note Nota de premsa

El Govern aprova el decret de regulació dels establiments d'allotjament turístic

  • El nou decret, pioner a Europa, actualitza en un únic text la normativa vigent, que constava de vuit decrets i cinc ordres promulgades als anys 80 i 90
  • La nova reglamentació confereix majors garanties per a l’usuari, més facilitats pels empresaris i enforteix la destinació turística “Catalunya”
  • El Decret redueix a la meitat les gestions que el sector ha de fer per donar d’alta un allotjament
 
El Govern ha aprovat avui un nou decret dels establiments d’allotjament turístic que millora i simplifica la normativa turística vigent a Catalunya. L’actualització del Decret s’ha consensuat amb el sector, amb el qual es treballa des del 2007 en l’elaboració de la normativa, i s’aprova en compliment del Pla Estratègic de Turisme (2005-2010).
 
Aquest nou Decret d’allotjaments turístics, pioner a Europa, regula per primera vegada en un únic text tots els establiments d’allotjament turístic, derogant vuit decrets i cinc ordres, moltes de les quals eren normatives dels anys 80 i 90, ja obsoletes. La normativa ofereix més garanties i seguretat jurídica a usuaris i operadors i enforteix la destinació turística “Catalunya”.
 
La normativa no té caràcter retroactiu, i només afecta aquells allotjaments de nova creació o els establiments turístics existents que ampliïn els serveis que ja ofereixen.
 
 
Principals novetats del nou Decret d’allotjaments turístics
 La normativa presenta principalment les següents novetats: 
  • Procediment d’inscripció i d’inici d’activitat: les gestions per donar d’alta un establiment turístic es redueixen a la meitat. En el nou decret s’estableix que és en el mateix procediment d’habilitació municipal quan s’inicia el procediment d’inscripció al Registre de Turisme de Catalunya, de manera que la persona titular només ha d’acudir a l’òrgan municipal o el qui faci la funció de “finestreta única” i presentar-hi la corresponent declaració responsable. El control d’adequació a la normativa turística es fa amb posterioritat a l’habilitació de l’activitat.
  • Disposicions comunes: El Decret té un tronc comú, aplicable a tots els establiments d’allotjament turístic, que contempla:
  • La definició de servei turístic, com a eina essencial per combatre la competència deslleial.
  • El procés d’inscripció dels establiment al registre de Turisme de Catalunya: es redueixen les càrregues administratives sobre l’empresari per legalitzar l’activitat turística.
  • L’informe previ d’adequació del projecte a la normativa turística, de caràcter voluntari, com a eina per facilitar a l’empresari la viabilitat tècnica turística del seu establiment.
  • El nou sistema voluntari de categorització d’establiments, d’aplicació en el turisme rural.
  • Les condicions de contractació, que s’actualitzen d’acord amb els nous sistemes de pagament electrònic.
  • Disposicions específiques: El Decret té una part específica segons les modalitats d’allotjaments:
 
Establiments hotelers
  • Definició de les unitats d’allotjament d’acord amb criteris del mercat i noves tendències de la demanda (habitació, apartament, estudi, suite i junior suite).
  • Reconeixement de l’especialitat de “turisme familiar” en establiments.
  • Increment dels estàndards i nivells de dotació, mobiliari i equipament dels establiments per l’obtenció de les respectives categories.
  • Introducció de nous serveis d’atenció personal al client en els paràmetres de categorització dels establiments.
  • Incorporació de noves categories reconegudes “de facto” pel propi mercat i els comercialitzadors del producte. Així, a les tradicionals cinc estrelles se li sumen el quatre estrelles superior i el Gran Luxe.
  • Les pensions s’unifiquen en una única categoria i s’exigeix que totes les habitacions comptin amb un bany petit.
 
Apartaments turístics
  • La categoria d’apartaments turístics s’aplica exclusivament a aquells establiments d’accés públic i lliure concurrènciaformats per edificis o conjunts continus d’edificis integrats totalment per unitats d’allotjament (apartaments o estudis), no habitatges.
  • Als establiments d’apartaments turístics els són d’aplicació els requisits fixats per a la modalitat “Hotels-Apartament” amb l’excepció de l’obligatorietat de disposar de salons, zones comunes i serveis sanitaris en espais comuns.
 
Establiments de Càmping
 
  • Es defineixen per primer cop els albergs semimòbils.
  • Es preveu la possibilitat d’ampliació discontínua dels càmpings en terrenys no limítrofs, quan no ho puguin fer en els sòls immediatament limítrofs per motius d’inadequació urbanística, o de restricció d’ocupació de parts de la seva superfície a causa de l’aplicació de normatives sectorials (costes, carreteres, incendis, zona marítima terrestre, inundacions, etc).
  • Es permet un percentatge d’albergs fixos i semimòbils de fins al 50% de les unitats d’acampada.
  • Es modernitzen instal·lacions i serveis, com el servei d’internet, i se suprimeixen conceptes obsolets, com el de rentapeus.
  • Es preveu que els càmpings existents o de nova implantació que es puguin veure afectats per restriccions o limitacions en l’activitat per aplicació de la normativa sectorial en matèria d’inundabilitat puguin proposar a la Generalitat plans d’emergència (alarma i evacuació) en aquesta matèria, per poder continuar amb l’activitat.
  • Determinats serveis deixen de ser obligatoris per al càmping si es troben en les seves proximitats, com supermercat o servei mèdic.
  • Establiments de turisme rural: no hi ha canvis significatius en la regulació, atesa la recent promulgació del Decret 313/2006, de 26 de juliol, que regula els establiments de turisme rural.
undefined
undefined
undefined
undefined