La Catalunya Central millora l'accessibilitat al sistema de salut en totes les línies assistencials

query_builder   15 febrer 2024 17:53

event_note Nota de premsa

La Catalunya Central millora l'accessibilitat al sistema de salut en totes les línies assistencials

  1. Tres de cada quatre persones de la Catalunya Central té visita en 5 dies o menys amb el seu professional assignat d’atenció primària
  2. En l’àmbit hospitalari, al 2023, hi ha hagut un augment de l’activitat amb un 10% més d consultes externes i un 5% més d’activitat quirúrgica però, tot i així, s’han reduït en un 80% les llistes d’espera en tots dos casos
  3. La gerent de la Regió Sanitària Catalunya Central, Alba Oms, ha agraït l’esforç dels centres i els professionals en la millora del procés d’atenció a la ciutadania

Aquest 2023, la Regió Sanitària Catalunya Central ha millorat els indicadors d’accessibilitat al sistema de salut i s’ha situat com una de les regions sanitàries amb millors resultats tant en l’accés a l’atenció primària com a l’atenció hospitalària. A desembre, el 75% de les persones que demanaven cita amb el seu referent d’atenció primària la tenien en cinc dies o menys i 9 de cada 10 persones van tenir visita en deu dies o menys.

Els resultats s’emmarquen en el Pla de millora d’accessibilitat de la ciutadania a l’atenció sanitària impulsat pel Departament de Salut amb l’objectiu de millorar el termini de resolució del sistema sanitari, a més de la millora en l’atenció presencial. També en la resposta telefònica s’ha millorat respecte al 2022 i hem passat d’un 62% de respostes des dels centres d’atenció primària al primer intent, a situar-se en un 75% a desembre del 2023, per sobre de la mitjana catalana del 72%.

Els hospitals incrementen un 5% l’activitat, però redueixen les llistes d’espera

Els hospitals de la Regió Sanitària Catalunya Central han incrementat l’activitat. En consultes externes han augmentat un 10% les visites i han passat de 118.583 a 130.351. Amb tot, l’esforç dels professionals ha fet disminuir les consultes que estaven fora dels terminis que el Departament estableix com a raonables. Així, si al desembre del 2022 hi havia 7.107 persones fora de termini, aquest desembre del 2023 la llista d’espera en consultes externes tenia 1.432 persones fora de termini, una disminució del 80%. Una situació semblant s’ha donat en l’activitat quirúrgica, amb un augment de l’activitat quirúrgica del 5% durant el 2023. De les 473 intervencions quirúrgiques que presentaven retards al 2022 s’ha passat a 81 situacions fora dels terminis raonables que el Departament estableix per a les diferents tipologies d’intervencions d’acord a la seva gravetat.

En total, s’han fet 17.977 intervencions quirúrgiques, gairebé 900 més que al 2022, any de sortida de la pandèmia.

La gerent de la Regió Sanitària Catalunya Central, Alba Oms, ha destacat que “durant el 2023 els professionals i centres proveïdors de salut de la Regió Sanitària han fet un esforç per a millorar l’accessibilitat al sistema, tant en l’atenció primària com en l’hospitalària. Ens hem situat com la segona regió amb millors ràtios tant de resposta a la ciutadania des dels centres d’atenció primària, com també en la reducció de les llistes d’espera quirúrgiques”. En aquest sentit, ha incidit en el treball per a poder intervenir els pacients que feia més temps que esperaven per ser operats. “Ens hem posat al dia de les llistes d’espera i ho hem fet de forma ordenada, prioritzant aquelles persones que feia més temps que s’estaven esperant i amb el compliment del temps de garantia de cada procediment”. Oms ha afegit que “no ens aturarem aquí, sinó que mantenim aquesta voluntat de servei, conscients que som una regió amb problemàtiques que cal resoldre i que ja hem establert les bases per poder treballar en xarxa i garantir una assistència de qualitat, equitativa i eficient. Ens preocupa i ens ocupa disposar dels professionals de totes les especialitats que ens permetin continuar aquesta feina”.

undefined
undefined
undefined
undefined
undefined