Submarinistes

El Departament d'Acció Climàtica estudia els diferents tipus de busseig d'esbarjo a Catalunya per avançar envers una gestió més sostenible de l'activitat

query_builder   23 febrer 2024 17:00

event_note Nota de premsa

El Departament d'Acció Climàtica estudia els diferents tipus de busseig d'esbarjo a Catalunya per avançar envers una gestió més sostenible de l'activitat

Tossa de Mar, l’Estartit, l’Ametlla de Mar i Mataró han estat les poblacions estudiades per ser considerades com a casos mostra dels quatre models de busseig existents a Catalunya

A Catalunya, hi ha actualment un total de 148 centres d’immersió actius que, segons els informes, generen un volum de negocis de 37,5 milions d’euros i una ocupació al voltant de 740 treballadors

Catalunya hi ha actualment un total de 148 centres d’immersió actius
A Catalunya hi ha actualment un total de 148 centres d’immersió actius
{"name":"2024/02/23/14/03/f874b5a4-b06e-4d70-86da-2f395ceec05c.JPG","author":"DACC","type":"0","location":"0","weight":1685278}

El Departament d’Acció Climàtica ha encarregat a l’Associació Catalana de Centres d’Immersió i Activitats Marines una avaluació dels diferents tipus de busseig d’esbarjo que hi ha a Catalunya per tal d’obtenir informació sobre la seva oferta, demanda, consum i expectatives de futur, que permeti establir mesures de gestió per al seu desenvolupament sota criteris de sostenibilitat.

L’estudi, que s’ha presentat en el marc del Saló Mediterranean Diving Show de Fira de Cornellà de Llobregat, s’ha fet a les localitats de Tossa de Mar, l’Estartit, l’Ametlla de Mar i Mataró, amb perfils ben diferents però que, ja sigui com a destinacions consolidades o bé amb potencial, es consideren casos mostra del busseig a Catalunya: l’Ametlla com a destinació emergent, centrada en la natura i el turisme familiar; Mataró com a destinació de bussejadors de l’àrea metropolitana per la seva proximitat; Tossa per atraure tant turistes com públic local i per les característiques de la seva oferta de busseig, on prop dels 90% de les immersions es fan sortint des de costa i amb un gran volum d’activitats d’iniciació (batejos), i l’Estartit com a destinació consolidada on l’oferta de busseig ocupa un lloc important, ja que representa el 40% de la despesa turística del municipi. Van participar-hi 18 centres d’immersió autoritzats en aquestes localitats i personal responsable de promoció econòmica i turisme dels quatre ajuntaments, i es van enquestar 420 clients.

Tot i les especificitats d’aquestes destinacions, es poden extreure unes conclusions comunes pel que fa al perfil dels clients (gènere, origen, titulacions, nombre d’immersions) i l’oferta dels centres (paquets turístics, estacionalitat i eines de gestió interna): els homes representen el 57% dels clients i les dones el 43%, sense que hi hagi grans diferències segons la destinació, i es tracta d’un públic familiar, tot i que a l’Estartit el 27% dels destinataris viatgen en grups de 10 o més persones.

Pel que fa a l’origen dels clients, un 58% és català, seguit pel públic francès amb un 21%, i la resta dividit entre la resta d’Espanya, Gran Bretanya, Holanda, Bèlgica i Alemanya, amb petits percentatges d’altres clients.

Predominen els clients no titulats en busseig a l’Ametlla de Mar i Tossa. A l’Estartit i Mataró, la tendència s’inverteix, amb un percentatge fins al 70% de clients amb titulació. El nombre d’immersions va des d’un 80% les persones titulades enquestades a l’Ametlla de Mar que preveuen fer 1 o 2 immersions fins a un 45% a l’Estartit que preveu fins a 5, o un 24% fins i tot amb més de 8 immersions.

La comercialització de paquets turístics és més habitual a l’Estartit, coincidint amb el seu perfil de “destinació de busseig”, amb un clar destinatari que és el client de França. Tossa de Mar comença a incorporar-se a aquesta tendència comercial.

Finalment, l’estudi conclou que, a l’Estartit, una part molt significativa de la facturació es concentra al voltant dels festius francesos de primavera i s’allarga tot l’octubre. Tossa de Mar allarga també la seva ocupació, tot i que se centra molt més en els caps de setmana.

El sector en termes econòmics

L’avaluació dels diferents models de busseig completa la informació aportada sobre aquest sector per l’estudi d’Economia Blava (2022-2023) encarregat també pel Departament d’Acció Climàtica al Centre de Recerca en Economia y Desenvolupament Agroalimentari (CREDA). Segons les dades de l’informe, a Catalunya hi ha actualment un total de 148 centres d’immersió actius, amb una major concentració de centres a la demarcació territorial de Girona (77), seguida de la de Barcelona (44), Tarragona (18) i les Terres de l’Ebre (4).

L’aportació dels centres d’immersió al total de l’Economia Blava de Catalunya s’estima en un volum de negocis de 37,5 milions d’euros, un valor afegit brut de 18,3 milions d’euros, unes inversions estimades d’1,25 milions d’euros i una ocupació al voltant de 740 treballadors.

L’any 2023, es van incorporar al registre un total de 7 nous centres d’immersió, fet que demostra el bon moment en què es troba el sector. La consulta als centres d’immersió en actiu amb les seves dades i l’oferta de serveis es pot consultar a la web del Departament Centres d'immersió.

Pel que fa a la dimensió dels centres d’immersió, es tracta d’empreses petites, moltes de caire familiar, on el nombre de persones treballadores és de menys de 5 persones en la majoria dels centres i on només un 3% disposa de més de 20 treballadors.

Les activitats marítimes recreatives en general i el busseig d’esbarjo en particular presenten una forta estacionalitat, ja que es concentren en els mesos més càlids i presenten el seu màxim entre finals de juny i el mes d’agost. Una part important dels centres (prop del 53%) comença la seva activitat durant la Setmana Santa i la finalitza a finals d’octubre-novembre, i només un 34% obre tot l’any. Atesa aquesta estacionalitat, el nombre de persones treballadores en el període de màxima ocupació se situa en 6,4 treballadors de mitjana. També en relació amb l’ocupació i atenent el gènere, un 58% de treballadors són homes i un 42% dones.


undefined
undefined
undefined
undefined
undefined