infografia sinistrlitat

Balanç de la sinistralitat a les carreteres catalanes fins al 31 de març de 2024

query_builder   1 abril 2024 12:02

event_note Nota de premsa

Balanç de la sinistralitat a les carreteres catalanes fins al 31 de març de 2024

Un total de 28 persones han mort en el primer trimestre de l’any a les carreteres catalanes.

Hi ha hagut una reducció del 17,6% de víctimes mortals respecte l’any passat i d’un 23,4% menys respecte el mateix període de 2019.

El Servei Català de Trànsit (SCT) informa que, fins al 31 de març, han perdut la vida28 persones en 27 accidents mortals a la xarxa viària interurbana de Catalunya, 9 de les quals durant el mes de març. Durant el primer trimestre de l’any passat, van morir 34 persones en 28 sinistres mortals, el que suposa una reducció del 17,6%. Si ho comparem amb el 2019, any de referència amb 37 morts en 36 sinistres, la reducció és del 24,3%. Al llarg d’aquests primers tres mesos del 2024 també s’han registrat 163 ferits greus, un 3,2% més que en mateix període del 2023.

Si analitzem les morts en carretera per demarcacions, Barcelona és la demarcació amb més mortalitat, amb 13 víctimes mortals, els mateixos que l’any passat i 3 més que el 2019. La segueix Tarragona, amb 8 morts, però 1 menys que l’any passat i 6 menys que el 2019.A Lleida hi ha hagut 4 víctimes mortals, la meitat que el primer trimestre de 2023 i amb reducció també respecte 2019, quan es van registrar 7 morts. Per últim, a Girona han mort 3 personesa la xarxa interurbana, el que representa 1 víctima més que l’any passat però la meitat que l’any 2019.

Víctimes per sexe i edat

De les 28 víctimes mortals a les carreteres catalanes aquet primer trimestre, 24 eren homes i 4, dones. Dels 24 homes, 22 eren conductors i 2 eren vianants. En el cas de les dues dones, 3 eren conductores i 1 passatgera. Les dades de sinistralitat d’aquest primer trimestre també mostren un alt percentatge d’homes entre els ferits de gravetat: dels 163 ferits greus en accident de trànsit, 120 són homes i 43 són dones.

Pel que fa a l’edat de les víctimes, 22 de les 28 víctimes tenien més de 45 anys.

Tipus de vehicle i d’accident

De les 28 víctimes mortals, una tercera part eren de col·lectius vulnerables, en concret, 8 eren motoristes i 2 eren vianants. En aquest sentit convé destacar que hi ha hagut una contenció de la sinistralitat de motoristes, ja que el nombre de motoristes morts és el mateix que en el mateix període de l’any passat i que el primer trimestre de 2019. Quant als vianants, s’ha passat de 4 persones mortes atropellades l’any passat a la meitat aquest primer trimestre. A més, en el que portem d’any no hi ha hagut cap víctima ciclista (el primer trimestre de 2019 n’hi havia hagut 2).

També hi hagut 13 víctimes que viatjaven en turisme, 4 en furgoneta i 1 en vehicle pesant. Pel que fa al tipus de sinistre, dels 27 accidents mortals, 10 han sigut sortides de via i 7 xocs frontals.

Vies i franges horàries

Si ens fixem en les vies on han tingut lloc els sinistres mortals, cal destacar que hi ha una dispersió molt gran, ja que dels 27 accidents mortals, 26 s’han registrat a vies diferents.

Si analitzem les morts per franja horària, la majoria de les víctimes, 17 de les 28, es van accidentar a la tarda i, en concret, 6 ho van fer en tardes de divendres o vigília de festiu i 5 en dissabte.


undefined
undefined
undefined
undefined
undefined