
- Uns 200 alumnes d’educació secundària de La Seu d’Urgell participen en els tallers sobre educació del consum que es fan a l’Edifici Telecentre del carrer Capdevila, 29, 3r de La Seu d'Urgell
- La Seu d’Urgell és, des del 13 i fins al 17 de desembre de 2010, la seu itinerant de l’Escola del Consum de Catalunya (ECC)
- L’Escola és un servei de l’Agència Catalana del Consum (ACC) que té per objectiu divulgar els drets i els deures dels consumidors al món educatiu
- Durant aquest curs escolar, la seu itinerant de l’ECC ja ha visitat les comarques del Baix Ebre, del Priorat, del Pla d’Urgell, del Pallars Jussà i, visitarà, a més a més, de l’Alt Urgell, les comarques de: l’Alt Penedès, el Baix Penedès, el Baix Camp, la Conca de Barberà, el Berguedà, la Garrotxa, l’Alt Empordà, el Pla de l’Estany i Osona
L’objectiu de l’Escola és formar, de manera totalment gratuïta, els escolars en matèria de consum. Aquesta formació s’articula a través de tallers adreçats a alumnes d’Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria, Batxillerat, Cicles Formatius i Educació Especial. Les activitats proporcionen als estudiants eines perquè puguin construir el seu model de consum des d’una perspectiva activa, reflexiva i autònoma. També els permeten adquirir coneixements bàsics sobre els seus drets com a consumidors i la manera d’exercir-los, així com sobre els seus deures.
Els centres que han sol·licitat la realització dels tallers de l’ECC a la comarca de l’Alt Urgell són:
- Educació secundària i cicles formatius:
Col·legi La Salle de La Seu d’Urgell
|
L’ECC va començar la seva activitat l’octubre de 2003, i durant els dos primers anys va impartir els tallers des de la seu central ubicada a Barcelona. L’any 2005, i coincidint amb el tercer curs escolar, es va posar en funcionament la seu itinerant de l’Escola del Consum de Catalunya per donar resposta a les demandes dels centres escolars situats lluny de Barcelona.
Des de la creació de la seu itinerant de l’Escola del Consum de Catalunya, l’assistència d’alumnes ha estat la següent:
Curs
|
03-04
|
04-05
|
05-06
|
06-07
|
07-08
|
08-09
|
09-10
|
10-11
|
Total
|
Alumnes Barcelona (a 30/11/2010)
|
1.449
|
2.818
|
3.762
|
11.180
|
9.472
|
10.318
|
10.771
|
2.759
|
52.529
|
Alumnes Territori
|
----
|
----
|
3.942
|
3.921
|
6.603
|
6.181
|
6.019
|
1.685
|
28.351
|
Total alumnes ECC
|
1.449
|
2.818
|
7.704
|
15.101
|
16.075
|
16.499
|
16.790
|
4.444
|
80.880
|
Aquesta és la segona vegada que l’ECC visita l’Alt Urgell. El primer cop va ser el curs escolar 2008-09. Fins ara, uns 500 alumnes de centres escolars de l’Alt Urgell ja han participat en els tallers de l’escola del consum.
Durant aquest curs escolar, la seu itinerant de l’ECC ja ha visitat la comarca del Baix Ebre, del Priorat, del Pla d’Urgell, del Pallars Jussà i, visitarà, a més a més, de l’Alt Urgell, les comarques de: l’Alt Penedès, el Baix Penedès, el Baix Camp, la Conca de Barberà, el Berguedà, la Garrotxa, l’Alt Empordà, el Pla de l’Estany i Osona.
Tallers de consum adaptats a la demanda
Segons les necessitats i la demanda, els instituts d’Educació Secundària poden escollir entre dos tipus de tallers –globals o específics- que ofereix l’Escola de Consum. En l’estada al Baix Empordà els tallers que es duran a terme seran:
Els tallers globals:
- Què em poso aquest matí? La roba i els criteris de compra
"Què em poso aquest matí?" és una pregunta que ens fem diàriament i que ens condueix a parlar inevitablement de consum. En aquest taller s'identifiquen els factors que influeixen a l'hora d'escollir tots aquests productes necessàries per a la vida diària. Se segueix la pista als texans (des del camp on es cultiva el cotó fins a l'armari de casa) per tal de descobrir els diferents criteris que es poden considerar a l'hora de prendre la decisió de compra: econòmics, ecològics, legals, de salut i de moda.
- És dissabte, què fem? La gestió de l'oci i el seu pressupost
A l'hora de planificar una tarda cal prendre decisions com: amb qui es vol passar l'estona, quina activitat es vol fer, de quant de temps es disposa, quants diners es destinen a l'activitat...
Aquest taller tracta de la presa de decisions en la gestió de l'oci, centrant-se en el consum de serveis (discoteques, cinemes, salons recreatius...).
Els tallers específics:
- Quines regles té el consum? Drets i deures en el món del consum
A partir d’un còmic on es planteja un conflicte de consum, es reflexiona sobre els drets i deures de la persona consumidora i les diferents vies de resolució de conflictes.
- Missatges o missatgers? La publicitat a la vida quotidiana
"Missatges o missatgers?" és una pregunta que ens condueix a parlar del paper canviant del món del consum en la publicitat, ja que cada cop més les persones esdevenim autèntics transmissors de publicitat. Aquest taller tracta de les estratègies que utilitza la publicitat per cridar l'atenció dels consumidors. També es planteja si aquest sector ha d’estar sotmès a algun tipus de regulació.
- Em serveixen els serveis? Contractació i ús
Mitjançant un joc de preguntes i respostes, es pretén que els alumnes siguin conscients dels seus drets i deures quan contracten un servei, ja sigui anar a la discoteca, reparar una motocicleta o descarregar-se una melodia per al telèfon mòbil d’internet.
- On tinc els meus diners? Estalvi i despesa (diners)
A partir de la pregunta “On tinc els meus diners?” se situa a l’alumnat davant de situacions de consum properes i quotidianes.
Aquest taller reflexiona sobre la manera de gestionar els diners propis utilitzant la diversitat de serveis bancaris.
- La xocolata és dolça per a tothom? Consum solidari
Es pren com a referència el recorregut del cacau i la seva transformació per analitzar els agents que intervenen en la seva producció i comercialització.
A partir d’un joc virtual l’alumnat decideix com intervenir en el procés considerant els criteris d'equitat, justícia social, sostenibilitat i la capacitat d'acció de les persones consumidores.
- L'aigua està sempre en equilibri? Consum sostenible
A partir d’un fenomen proper i quotidià a l’alumnat com és el consum d'aigua, es reflexiona sobre el seu ús i el seu valor.
Mitjançant una dinàmica que integra jocs d’atzar es fa un recorregut des de l’origen de l’aigua fins al seu consum, integrant factors econòmics, ambientals, socials i culturals.
Pel que fa a l’Educació Primària, els tallers que es duran a terme seran:
- Veig, veig... de quin color és? Diversitat d'establiments de compra
El nostre entorn està ple de colors i sensacions. Per exemple, a partir dels colors de les botigues que ens trobem passejant pel carrer, es reflexiona sobre la diversitat d'establiments de compra i els seus productes. Aquest taller és un escenari per treballar les sensacions i les emocions que ens influeixen a l'hora de consumir.
- Nyam, nyam... què hi ha per berenar? El berenar, l'alimentació i el consum
Què hi ha avui per berenar? Puc berenar sempre pa amb xocolata? Un tros de pastís és un bon berenar? Nyam, nyam,... a quin ritme es mou el meu berenar?
El taller proposa reflexionar sobre el moment de comprar el berenar, els criteris de tria i els processos i actituds pròpies de l'acció de comprar.
- Em faig gran? Gestió d'una festa d'aniversari: consum i responsabilitat
A partir de l’organització d’una festa d’aniversari, es reflexiona sobre els canvis socials i personals que s'esdevenen a mesura que ens fem grans i es donen eines a l'alumnat per valorar els elements de consum que entren en joc a l’hora d’organitzar una celebració com aquesta.
- A què juguem? Reflexionar sobre l'ús de la joguina a partir dels regals
Necessito joguines per jugar? Una capsa de cartró pot ser un objecte de joc? A quants jocs puc jugar amb una pilota? Com utilitzo la joguina? El taller reflexiona sobre la diversitat d'oferta de joguines i el seu valor social. I dóna eines a l'alumnat per entendre que jugar implica prendre decisions sobre l'adquisició i ús de les joguines.
- Què fem aquesta tarda? Les activitats d'oci i els nostres drets i deures
Durant el temps d'oci prenem un seguit de decisions que impliquen actes de consum. Aquest taller es centra en la gestió de l’oci i n’analitza tant els aspectes externes (equipaments, amics, família...) com les decisions individuals (gustos, drets i deures, limitacions personals...).
- Em compres un somriure? Els productes i les emocions
Podem consumir un quilogram de felicitat? I un paquet de records? Puc comprar un somriure? Què es pot consumir i què no? El taller pretén analitzar què es pot comprar segons els criteris legals que defineixen la persona com a consumidora amb uns drets i uns deures concrets. També es tracta la compra de productes associada al consum d'emocions i valors socials.
Pel que fa a l’Educació Especial, els tallers que s’ofereixen són:
Els tallers globals:
- Què em poso aquest matí? La roba i els criteris a l'hora d'escollir-la
Es treballa el consum de manera global i quotidiana, a partir de l'anàlisi de diferents tipus de roba. S'analitza la roba "per dins" (les seves propietats, l'origen i la cura dels teixits) i la roba "per fora" (els colors, la funcionalitat i els contextos en els quals s'utilitza).
Mitjançant aquesta anàlisi es pretén donar eines perquè l'alumnat utilitzi la roba amb criteri en contextos diversos.
Els tallers específics:
- Missatges o missatgers? La publicitat i els suports publicitaris
Analitzant diferents anuncis l'alumnat identifica la publicitat com a un fenomen present en la vida quotidiana i s'endinsa en els mecanismes que utilitzen els anuncis per aconseguir els seus objectius.
- Em serveixen els serveis? Contractació i ús
A partir de diverses situacions quotidianes, es reflexiona sobre la diferència entre béns i serveis i sobre les característiques diferencials de la contractació de serveis.
Per conèixer tots els tallers que s’ofereixen i més informació, consulteu la pàgina web www.consum.cat
1