Guies acollida i voluntariat per emergències

Protecció Civil presenta dues guies per facilitar la gestió i organització dels centres d'acollida i el voluntariat ocasional en emergències

query_builder   16 abril 2024 13:53

event_note Nota de premsa

Protecció Civil presenta dues guies per facilitar la gestió i organització dels centres d'acollida i el voluntariat ocasional en emergències

La Direcció General de Protecció Civil de la Generalitat (DGPC) ha presentat aquest matí la guia del centre d'acollida i la guia de gestió del voluntariat ocasional en emergències, que sorgeixen de la necessitat de disposar d’eines que facilitin la gestió i organització d’aquests àmbits que formen part de la gestió d’emergències especialment per part dels ens locals.

La jornada, que s’ha fet telemàticament, ha estat adreçada a alcaldes, regidors, tècnics de protecció civil, caps d’unitat i responsables del voluntariat de protecció civil, així com altre personal de l’àmbit local que intervé en les funcions del grup logístic i d’atenció a les persones dels plans de protecció civil.

La benvinguda ha anat a càrrec de la directora General de Protecció Civil, Marta Cassany, qui ha agraït la participació a les més de 180 persones que s’han connectat a la sessió, i la presentació de les guies ha anat a càrrec de tècnics del Servei Logístic i Operativa Territorial de la DGPC. Finalment, la subdirectora general de Coordinació i Gestió d’Emergències, Imma Solé, ha fet el tancament.

L’objectiu de la presentació ha estat proporcionar als responsables municipals i al voluntariat de protecció civil una comprensió clara i pràctica de les estratègies contingudes en aquestes dues guies. A través d'exemples concrets i de suggeriments pràctics, es pretén que els participants puguin implementar els continguts de les guies en les situacions d'emergència que es puguin produir en el seu municipi.

Les situacions d’emergència suposen molt sovint l’habilitació de centres d’acollida de curta durada per a les persones afectades, que s’han de gestionar amb caràcter urgent per part dels municipis amb el suport de la Direcció General de Protecció Civil. Aquesta és una de les principals funcions del Grup logístic i d’atenció a les persones dels plans de protecció civil.

D’altra banda, les grans emergències generen un volum extraordinari de tasques de suport que sovint no poden ser assumides pels serveis d’emergències ni pels recursos habituals de les administracions, i que a vegades han de ser assumides per organitzacions col·laboradores o per voluntariat ocasional, especialment si el municipi no disposa de voluntariat de protecció civil.

Aquestes guies són fruit de l’experiència en la gestió d’emergències tant de l’àmbit municipal com de la mateixa Direcció General de Protecció Civil, i s’han treballat dins el Grup de Treball del Voluntariat de Protecció Civil de la Comissió de Protecció Civil de Catalunya amb la participació de tècnics i voluntaris de protecció civil.

Guia d’organització de centres d’acollida de població en emergències

L’establiment d’un centre d’acollida de població en emergències s’ha de fer en el marc d’activació d’un pla de protecció civil municipal i de forma coordinada amb el Centre de Coordinació Operativa de Catalunya (CECAT).

En un primer moment, si s’ha d’evacuar a la població afectada per una emergència és un moment crític pel gran impacte que té per a la ciutadania deixar casa seva, per la qual cosa cal prioritzar el retorn al més aviat possible quan sigui viable. Mentrestant cal habilitar allotjaments o centres d'acollida temporals que requereixen una gran quantitat de recursos i serveis o bé allotjar temporalment a la població en establiments residencials públics com hotels, hostals, albergs, cases de colònies, etc.

Els centres d’acollida temporals es poden habilitar en infraestructures que puguin permetre un allotjament comunitari temporal, com pavellons esportius, espais firals, sales polivalents, escoles, etc. sempre avaluant els avantatges i inconvenients en cada cas.

La selecció de l’emplaçament ha de tenir en compte sobretot la durada aproximada del centre d’acollida i el nombre de persones afectades, així com l’impacte emocional per a les persones evacuades, i criteris més operatius com disponibilitat de serveis bàsics (aigua, electricitat, lavabos i dutxes, refrigeració/calefacció), serveis no essencials (proximitat de supermercats, gasolineres i centres de salut) o accessos i aparcaments. Altres aspectes a tenir en compte són l’alimentació, l’atenció sanitària i psicosocial, o la identificació de persones vulnerables.

Guia de gestió del voluntariat ocasional en emergències

La gestió del voluntariat ocasional és una de les actuacions que poden dur-se a terme en l’àmbit local durant la gestió d’emergències. És una actuació pròpia del grup logístic dels plans de protecció civil. La crida local de voluntariat de protecció civil s’ha de fer en el marc de l’activació d’un pla municipal de protecció civil. En el cas que també hi hagi activat un pla de protecció civil autonòmic, l’autoritat local o la persona delegada s’ha de coordinar amb el CECAT.

Segons la tipologia de l’emergència, caldrà definir el nombre de persones necessàries i les tasques específiques a realitzar pel voluntariat, que ha d’estar coordinat i supervisat en tot moment. En un primer moment, s’ha de fer la recepció i registre del voluntariat per tal de cobrir-lo amb pòlissa d’assegurances d’accidents personals.

Després de la sessió informativa inicial als voluntaris i la formació específica, les persones voluntàries han de rebre l’equipament necessari si s’escau i seguidament es farà la distribució d’equips i zones de treball.

Finalment, la gestió del voluntariat ocasional en emergències pot aprofitar plataformes de voluntariat existents, com altres associacions i entitats de voluntariat que vulguin col·laborar en la gestió de l’emergència.

undefined
undefined
undefined
undefined
undefined