La directora general de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, Mireia Boya, amb el diputat de l¿Àrea d¿Acció Climàtica i Transició Energètica de la Diputació de Barcelona, Marc Serra, i el regidor d'Habitatge, Centre Històric i Llicències de l'Ajuntament de Manresa, Jesús Alonso.

Dia internacional de sensibilització envers el soroll

Tímida reducció de la contaminació acústica produïda pel trànsit a les grans aglomeracions urbanes

query_builder   24 abril 2024 10:57

event_note Nota de premsa

Dia internacional de sensibilització envers el soroll

Tímida reducció de la contaminació acústica produïda pel trànsit a les grans aglomeracions urbanes

  1. Els darrers mapes estratègics apunten que la població exposada a alts nivells de soroll a les aglomeracions de més de 100.000 habitants ha disminuït un 4,5%, tant de dia com de nit, respecte al quinquenni 2017-2022
  2. Una quarta part de la població d’aquestes àrees encara està exposada a nivells superiors als objectius de qualitat acústica durant la nit, i gairebé el 14% durant el dia, bàsicament per causa del trànsit viari
  3. El Govern de la Generalitat ha estat revisant la normativa de prevenció de la contaminació acústica amb la tramitació d’un projecte de Decret que actualitzarà i substituirà els dos decrets vigents
La directora general de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, Mireia Boya, amb el diputat de l’Àrea d’Acció Climàtica i Transició Energètica de la Diputació de Barcelona, Marc Serra, i el regidor d'Habitatge, Centre Històric i Llicències de l'Ajuntament de Manresa, Jesús Alonso.
La directora general de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, Mireia Boya, amb el diputat de l’Àrea d’Acció Climàtica i Transició Energètica de la Diputació de Barcelona, Marc Serra, i el regidor d'Habitatge, Centre Històric i Llicències de l'Ajuntament de Manresa, Jesús Alonso.
{"name":"2024/04/24/10/53/240cc6a1-d288-41f0-8ea5-1cb4216f07a6.jpg","author":"DACC","type":"0","location":"0","weight":231696}

A les grans aglomeracions urbanes i a l’entorn de les grans infraestructures de transport només el 22% de la població gaudeix de nivells de qualitat acústica per sota dels valors considerats com a zona tranquil·la urbana durant la nit, per sota dels 40 decibels, que serien valors equiparables als que recomana l’Organització Mundial de la Salut (OMS). Així es desprèn d’una primera avaluació dels darrers mapes estratègics de soroll que ha realitzat el Departament d’Acció Climàtica i que es publicarà en els propers mesos. Aquests mapes mostren el soroll estructural procedent de les grans infraestructures de transport i grans centres productius. La directora general de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, Mireia Boya e Busquet, n’ha avançat aquest dimecres les principals dades durant l’obertura del V congrés Acusticat, que se celebra fins dijous a Manresa. L’Acusticat és l’esdeveniment de referència del sector acústic a Catalunya i l’organitzen la Generalitat de Catalunya, a través del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, la Diputació de Barcelona i, enguany, l’Ajuntament de Manresa.

El trànsit, principal font emissora

Els mapes són uns estudis que cal realitzar cada cinc anys, segons la Directiva 2002/49/CE, sobre avaluació i gestió del soroll ambiental. Des de l’inici de l’aplicació de la Directiva, l’any 2007, s’han realitzat tres estudis, i actualment s’està tancant l’avaluació del quart, que està obtenint conclusions en la línia de les anteriors. Tot i que s’observa una millora, “encara estem molt lluny d’obtenir uns nivells de soroll i de qualitat de l’aire satisfactoris a les ciutats, per a la qual cosa caldrien canvis estructurals de llarg recorregut”, ha explicat Boya. La directora general ha apuntat la necessitat de “planificar el territori adequadament, afavorir la mobilitat sostenible, renaturalitzar les ciutats, implantar zones de baixes emissions (ZBE) i millorar el transport públic, implantar de manera generalitzada el vehicle elèctric, i apostar pel canvi en el model productiu i de consum”.

Dins les zones estudiades, cinc de municipals (Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat, Lleida, Mataró i Reus) i set de supramunicipals (Barcelonès, Baix Llobregat I, Baix Llobregat II, Vallès Occidental I, Vallès Occidental II, Gironès i Tarragonès), que engloben 25 municipis i més de 3 milions d’habitants, es manté que la principal font que contribueix al soroll és el trànsit. El 13,8% de la població està exposada a nivells superiors als objectius de qualitat acústica durant el dia (per sobre dels 65 dB), el 13’5% dels quals degut al trànsit viari, i el 24% durant la nit (més de 55 dB), el 23% atribuïble també al soroll que emeten els vehicles. A més, el 0,2% de la població està exposada a nivells superiors als objectius de qualitat acústica durant la nit degut a fonts associades al lleure i l’oci nocturn, unes activitats que generen el major nombre de denúncies.

Cada cop menys gent exposada

Si es comparen les dades obtingudes en l’anterior estudi, corresponent al període 2017-2022, amb les actuals, es comprova una certa tendència a la disminució dels nivells i de la població afectada, tendència que es manté des de l’inici de l’aplicació de la Directiva. La reducció percentual de població exposada és del 4,5% tant de dia com de nit. Aquestes xifres, però, resten per confirmar una vegada es completin els estudis.

Un cop els ajuntaments validin els mapes estratègics, es realitzaran els processos d’informació pública i d’aprovació. La Generalitat s’encarregarà de les aglomeracions de tipus supramunicipal i els ajuntaments ho faran en les municipals. Quan ja estiguin aprovats seran accessibles a la ciutadania a la web del Departament d’Acció Climàtica, i els mapes es podran consultar en un repositori i s’actualitzarà el visor cartogràfic. Per reduir el soroll a les zones més afectades caldrà que els ens locals elaborin plans d’acció.

Revisió de la normativa

El soroll és un contaminant que afecta la salut de les persones i la seva qualitat de vida, perquè influencia la comunicació i el comportament. Els efectes sobre la salut van des de les malalties cardíaques isquèmiques a manifestacions de sensacions de molèstia, passant per nerviosisme, irritabilitat, alteracions del son, cansament, disminució del rendiment, disminució de la concentració en el treball, o alteracions del metabolisme, del sistema nerviós central i del sistema neurovegetatiu.

Compatibilitzar l’activitat humana amb el benestar acústic és molt complex, especialment a les àrees densament poblades. Cal fer-ho amb la implicació de tots els agents i de la ciutadania en general. Per tal d’avançar en la millora de la qualitat acústica de la població, des del Govern de la Generalitat s’ha treballat en la revisió de la normativa de prevenció de la contaminació acústica amb la tramitació d’un projecte de Decret que actualitzarà i substituirà els dos decrets vigents. Segons la directora general de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, “la previsió és que surti a informació pública aquesta primavera, amb l’ànim de posar al dia el marc normatiu, i abordar la prevenció de determinades problemàtiques no prou ben resoltes per la normativa actual”.

SSS’24

Per fomentar la sensibilització sobre els problemes derivats de la contaminació acústica, Acció Climàtica ha organitzat la Setmana Sense Soroll (SSS), que se celebra per sisena vegada, sota el lema “Gaudeix el silenci”. Dins d’aquesta iniciativa, coincidint amb el Dia internacional de sensibilització envers el soroll (24 d’abril), es realitzen activitats diverses adreçades a la ciutadania. Enguany la SSS’24 vol posar especial valor a la preservació de les zones tranquil·les en els entorns urbans, que generen benestar i milloren la qualitat de vida de les persones. En l’organització de les activitats hi col·laboren administracions, biblioteques, centres escolars, col·legis professionals i empreses del sector.


4  

Imatges

Foto 1

Foto 1 231696

Foto 2

Foto 2 186273

Foto 3

Foto 3 138117

Foto 4

Foto 4 103874

undefined
undefined
undefined
undefined
undefined