Reunió de la consellera Garriga amb el sector de cultura digital

La consellera Garriga es reuneix amb el sector de la cultura digital

query_builder   30 abril 2024 19:29

event_note Nota de premsa

La consellera Garriga es reuneix amb el sector de la cultura digital

  1. A la reunió s’ha parlat del Pla de Cultura Digital 2026, elaborat amb la participació del sector, que inclou fins a 75 actuacions i 5 àmbits d’actuació per enfortir l’ecosistema i situar-lo entre les prioritats de les polítiques públiques culturals
Reunió de la consellera Garriga amb el sector de cultura digital{"name":"2024/04/30/19/23/d81da802-513e-4096-bcc5-fe0ac09f8491.jpeg","author":"Arnau Pascual. Departament de Cultura","type":"0","location":"0","weight":269456}

La consellera de Cultura, Natàlia Garriga, i la directora general d’Innovació i Cultura Digital, Marisol López, s’han reunit avui amb una seixantena de persones representants dels diferents sectors de la creativitat digital, les arts i el videojoc. La trobada s’ha centrat en el Pla de Cultura Digital 2026, impulsat pel Govern i treballat amb el sector per tal d’enfortir l’ecosistema i situar-lo entre les prioritats de les polítiques públiques culturals. El Pla defineix 75 actuacions i 5 àmbits d’actuació: ecosistemes, creació i producció, professionalització i talent, sensibilització i coneixement, i el futur centre de cultura digital que s’ubicarà a l’edifici de La Foneria.

La consellera Garriga ha agraït la participació de tots els que han format part del procés participatiu per a l’elaboració del Pla de Cultura Digital, a través de quatre taules de treball, que van fixar les línies estratègiques. Garriga ha dit que aquest és un pla “ambiciós i pioner” i que requeria de la participació de tothom. “Embarcar-nos en aquest projecte ha implicat partir gairebé de zero. Ens ha empès, d’una banda, a pensar en gran, partint dels fonaments més bàsics i mirant a horitzons de futur ambiciosos. I de l’altra, a pensar també en quilòmetre zero: identificant i donant valor a tot el que ja s’està fent ara i aquí”.

“La cultura digital és un eix que havíem d’impulsar des de les institucions”, però calia la participació “rica i diversa” de totes les persones que hi formen part del sector, ha afegit Garriga. En aquests sentit, la consellera ha destacat la creació d’una Direcció General d’Innovació i Cultura Digital que no existia, competent en totes aquelles expressions artístiques i culturals innovadores que busquen l’articulació amb la tecnologia. Garriga ha incidit també en dos grans projectes impulsats pel Govern: el centre de cultura digital que se situarà a l’antiga Foneria de Canons, i el hub audiovisual i digital del Catalunya Media City, a Sant Adrià del Besòs. I ha afirmat que “el nou Pla de Cultura Digital donarà molt de joc en el discurs cultural."

El Pla de Cultura Digital 2026 descriu fins a 75 actuacions estructurades en 5 àmbits d’actuació: ecosistemes; creació i producció; professionalització i talent; sensibilització i coneixement i La Foneria. Per a l’elaboració del Pla es va organitzar i desenvolupar un procés de reflexió amb actors dels diferents ecosistemes que conformen la creativitat digital a Catalunya.

El document s’inicia amb una definició de l’àmbit d’actuació del Pla, que entén la Cultura Digital com les creacions, produccions o manifestacions culturals relacionades en les quals el món digital i la tecnologia tenen un paper destacat, és a dir, els projectes culturals on hi ha una intersecció entre l’art i la tecnologia.

En l’àmbit dels ecosistemes, els objectius principals són enfortir la cohesió de les comunitats creatives digitals catalanes i la consolidació de l’ecosistema català del videojoc. Entre d’altres iniciatives trobem la Taula del Videojoc de Catalunya o el nou servidor de Discord de Creativitat Digital que aplega avui dia més de 200 professionals de la cultura digital a Catalunya.

Quant als àmbits de la creació i la producció, el Pla proposa posar el focus en assegurar la presència transversal de la Cultura Digital en les polítiques culturals, fomentar la producció cultural innovadora, el reforç dels projectes creatius digitals en les seves primeres fases i el foment de l’exhibició de la creativitat digital arreu de Catalunya. Les subvencions als esdeveniments de cultura digital del país, la presència en fires i festivals estratègics -també d’altres sectors o àmbits culturals- com l’ISE (Integrated Systems Europe) o el Sónar+D o el suport a les produccions culturals immersives.

La professionalització i el talent també tenen el seu espai en el Pla de Cultura Digital 2026 amb actuacions encaminades a millorar les oportunitats del talent creatiu digital català a través del foment de la seva professionalització i el reforç de les eines de finançament i internacionalització a disposició del sector. El Pla d’Internacionalització de la Cultura Digital, que està previst que s’elabori conjuntament entre el Departament de Cultura, ACCIÓ i l’Institut Ramon Llull o els fòrums d’intercanvi creats entre empreses i centres formatius de videojocs són algunes actuacions destacades.

El Pla de Cultura Digital té com a quart eix l’augment del reconeixement de la ciutadania de la creativitat digital catalana i la monitorització de bones pràctiques i tendències. Projectes com formacions a periodistes i a gestors culturals en col·laboració amb l’ICEC, campanyes institucionals de comunicació, webs específics com www.videojocscatalans.cat, el foment del català als videojocs, iniciatives per a combatre les violències masclistes digitals o la posada en marxa d’un Laboratori d’Innovació Cultural han de servir per la disseminació de la Cultura Digital entre el món cultural i la ciutadania catalana.

L’últim gran àmbit d’actuació del Pla de Cultura Digital 2026 és el centrat en la posada en marxa de La Foneria, el nou centre de Cultura Digital de Catalunya. Això inclou el treball de la definició estratègica del centre amb actors vinculats al projecte, el desenvolupament d’iniciatives que s’hi ubicaran un cop habilitat l’equipament i d’altres que se desenvoluparan mentre l’equipament no obri les portes.

Aquest és el tercer pla estratègic del Departament de Cultura en l’àmbit de la Cultura Digital i recull el testimoni dels dos anteriors plans elaborats des de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) en els períodes 2014-2016 i 2018-2020.


Més informació:

Descarrega el Pla de Cultura Digital 2026

Descarrega la Memòria de la Direcció General d’Innovació i Cultura Digital.

undefined
undefined
undefined
undefined