Cartell

El Museu d'Història de Catalunya inaugura l'exposició "Viladecans Cartells"

query_builder   15 maig 2024 09:34

event_note Nota de premsa

El Museu d'Història de Catalunya inaugura l'exposició "Viladecans Cartells"

  1. La mostra recull la més àmplia selecció de cartells feta fins aleshores del pintor català Joan-Pere Viladecans
  2. L’exposició permet conèixer l’evolució del llenguatge artístic de Viladecans, des dels seus inicis pictòrics fins a l’actualitat, incloent el seu darrer cartell amb motiu de l’exposició
  3. L’exposició es podrà visitar al Museu d’Història de Catalunya, des 16 de maig fins a l’1 de setembre de 2024


Cartell{"name":"2024/05/15/09/25/9cbe8796-d641-4e46-adaa-e00687110b9a.jpg","author":"MHCat","type":"0","location":"0","weight":800577}


El Museu d’Història de Catalunya inaugura avui, a les 18 hores, “Viladecans cartells”, una mostra monogràfica dedicada a l’artista Joan-Pere Viladecans (Barcelona, 1948) en un acte que comptarà amb la presència de la consellera de Cultura, Natàlia Garriga Ibáñez.

Cartells, cobertes de llibre, portades de diaris i revistes: l’obra de Viladecans ha tingut una presència constant als carrers de Catalunya. Des de finals de la dècada del 1960 ha creat un llenguatge personal ple d’objectes, símbols, formes geomètriques i fórmules algebraiques, que ha adquirit una dimensió col·lectiva.

L’exposició se centra en el paper destacat del pintor català en el món del cartellisme, així com en les seves col·laboracions editorials. La més gran selecció de cartells fins aleshores permet recórrer l’evolució del seu llenguatge artístic en diferents etapes: els inicis pictòrics, la fascinació per l’objecte, l’acostament a l’art conceptual i la recerca de noves formes expressives en contacte amb la naturalesa. Per damunt de tot, Viladecans cartells transmet un missatge desinhibit i estimulant sobre els valors col·lectius i el compromís amb la cultura.

Des dels seus inicis, la trajectòria artística de Viladecans sempre ha estat vinculada als moviments socials i culturals de Catalunya. Ha realitzat més de cent cartells per a pel·lícules i obres de teatre, llibres i festivals de poesia, en favor de l’oficialitat del català i dels drets humans. Del cinema de Pere Portabella al Festival de Blues de Terrassa, del Congrés de Cultura Catalana a Ràdio 4, de la Passió d’Olesa a la Feria d’Abril, els seus cartells han estat reclam, crit de protesta i celebració.


Els cartells, el fil vermell de l’evolució de l’art de Viladecans

Les grans figures de la cultura catalana de les dècades del 1960 i el 1970 —Joan Miró, Salvador Espriu, Alexandre Cirici Pellicer, Manuel Vázquez Montalbán— van celebrar l’aparició del jove Viladecans que entén l’art com un fet col·lectiu.

Cada exposició de Viladecans va acompanyada d’un cartell que és una obra única.Des de finals del 1960, la Sala Gaspar de Barcelona acull periòdicament les exposicions de Viladecans. Els cartells d’aquestes exposicions reflecteixen nous interessos, reflexions i descobertes. La cultura neix de l’experiència individual i esdevé una experiència col·lectiva en l’espai compartit del cartell.

Per a un artista, una exposició és l’oportunitat de compartir la feina que ha dut a terme durant mesos o anys, en la solitud de l’estudi. Per celebrar aquest espai de comunicació amb el públic, Viladecans crea una obra que només existeix en cartell. Es penja a les galeries d’art i de vegades al carrer, esdevé una peça de col·lecció i, amb el temps, és el fil vermell que permet seguir l’evolució del seu art.

Des del començament de la seva trajectòria, ha tractat la realitat per reducció i ha creat models sintètics que parlen de la vida interior, de la complexitat del món i del llenguatge de l’art. Viladecans entén l’art —i els cartells— com un enigma. No aborda mai l’espectador amb un missatge programat, una consigna o un lema. Les seves creacions, que connecten amb la poesia visual, els poemes objecte i el lletrisme, s’acosten a la poesia per mitjans no escrits.

Els cartells de Viladecans parlen amb un llenguatge personal que esdevé universal, creant un espai de comunicació obert en el qual cadascú pot llegir, projectar i comprendre.


Biografia

Pintor i gravador de formació autodidacta. Des del 1967 en què inicia la seva trajectòria, ha fet un llarg periple d’exposicions, tant a escala nacional com internacional i ha participat en un gran nombre de mostres col·lectives per diferents països europeus. El govern francès el va distingir amb la condecoració de “Chevalier dans l’Ordre des Arts et des Lettres” (França, 1996) i fou un dels artistes seleccionats per representar la Generalitat de Catalunya en el Pavelló de Catalunya a l’Expo’92 de Sevilla. Segon Premi del Ministerio de Cultura (Madrid, 2003) i premi Award of Excellence de la Society for New Design (Nova York, 1997). El 2023, va ser reconegut per la Generalitat de Catalunya amb la Creu de Sant Jordi i també amb el Premi Nacional de Cultura que atorga el CoNCA.

Exposa per primera vegada l’any 1969, amb una obra molt barroca, en la qual hi ha una gran fascinació per l’objecte quotidià que arriba a ser incorporat a les seves obres. Aquesta primera etapa està influïda pel surrealisme i per l’informalisme, per la poesia i la música. Al llarg de la dècada dels setanta es desenvolupa un procés de simplificació, organitzat per uns esquemes constructius elementals i fins i tot simètrics, que integren nous elements sígnics com ara lletres, paraules i números. Durant els anys vuitanta es produeix una intensificació cromàtica, acompanyada d’una valoració pels contorns de les formes. Progressivament, el seu llenguatge llenguatge sígnic va perdent la rigidesa geometritzant per capbussar-se en inquietants problemàtiques de denúncia al voltant de la natura, a través d’un llenguatge molt més flexible, àgil i dinàmic. Actualment, amb iconografies extretes del món orgànic, intenta explicar els interrogants de l’existència amb una obra fonamentalment monocromàtica.

El tractament de la matèria a base de gruixos de pasta de paper sobre cel·lulosa impregnada de pigment i la preocupació per la textura i pel teixit orogràfic segueixen essent objectius principals de la seva investigació.

A més de l’obra pròpiament de creació, Viladecans fa extensiva la seva activitat artística al gran nombre d’encàrrecs que rep d’entitats, institucions o empreses, pel que fa a comandes de cartells, cobertes de publicacions, il·lustracions per a llibres, litografies… També és sol·licitat sovint per participar en debats i pronunciar-se sobre diferents temes, tant en el camp de la pintura com de l’expressió literària, on els seus escrits en articles periodístics tenen un ressò important.


Més informació

  1. Web de l’exposició:

https://www.mhcat.cat/exposicions/exposicions_en_curs/viladecans_cartells

undefined
undefined
undefined
undefined
undefined