TER

Ferrocarrils commemora el centenari de l'arribada del 'carrilet' a Sant Vicenç de Castellet amb un llibret històric i una exposició

query_builder   30 maig 2024 20:09

event_note Nota de premsa

Ferrocarrils commemora el centenari de l'arribada del 'carrilet' a Sant Vicenç de Castellet amb un llibret històric i una exposició

  1. La consellera de Territori, el president d’FGC i l’alcalde del municipi han inaugurat avui la mostra, a la biblioteca de la població
  2. El llibre i l’exposició repassen l’arribada del tren de via mètrica a Sant Vicenç de Castellet el 1924, any en què es va completar el tram entre Monistrol i Manresa de l’actual línia Llobregat-Anoia de Ferrocarrils


TER{"name":"2024/05/30/20/04/00b52744-8487-4c93-9e65-3a4304299065.jpg","author":"TER","type":"0","location":"0","weight":187547}

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha commemorat avui el centenari de l’arribada a Sant Vicenç de Castellet del tren de via mètrica, conegut popularment com a ‘carrilet’, el 1924, any en què es va completar el tram entre Monistrol de Montserrat i Manresa Alta de l’actual línia Llobregat-Anoia d’FGC.

La consellera de Territori, Ester Capella i Farré, acompanyada del president de Ferrocarrils, Toni Segarra i Barreto, i de l’alcalde de la població, Daniel Mauriz i Vidal, han commemorat aquest centenari amb la inauguració d’una exposició que repassa la tradició ferroviària de Sant Vicenç de Castellet i que fa un recorregut històric dels Ferrocarrils Catalans des dels seus orígens fins a l’actualitat, alhora que explica l’impacte que ha tingut la línia de via mètrica al municipi. L’exposició es podrà visitar fins al 28 de juny a la Biblioteca Salvador Vives Casajuana.

A més a més de la mostra, FGC també ha editat el llibret històric “Una vila ferroviària. Cent anys de via estreta a Sant Vicenç de Castellet”, que s’ha presentat igualment avui. Per part de Ferrocarrils, ha assistit també a l’acte el director de Planificació Estratègica i Prospectiva, Carles Casas Esplugas; i el responsable de Gestió del Patrimoni Històric Ferroviari i Recintes de Preservació de Ferrocarrils, Marc Rodríguez Seijas, que ha ofert la conferència “100 anys dels Ferrocarrils Catalans”.

La inauguració del tram entre Monistrol i Manresa dels Ferrocarrils Catalans l’estiu del 2024 va ser una gran fita, ja que va permetre connectar la línia Manresa-Guardiola de Berguedà amb la línia de via estreta fins a Barcelona, la qual cosa va millorar el transport de passatgers i de mercaderies entre la Catalunya Central i el Port de Barcelona i la capital catalana. També va significar la finalització de la xarxa de via estreta dels Ferrocarrils Catalans.

Per a Sant Vicenç de Castellet, l’arribada del ‘carrilet’ l’any 1924 va tenir un impacte molt important en el desenvolupament de la població, que des del 1859 ja tenia una estació del ferrocarril de via ampla que unia Barcelona i Saragossa. L’arribada el 1924 del tren de via estreta va millorar la connexió de Sant Vicenç de Castellet amb Manresa i Barcelona i va donar un segon impuls al comerç, la indústria i la mobilitat dels seus habitants. L’estació disposava en el seu origen de sis edificis (inclòs el de viatgers), cinc vies i un moll de mercaderies. Durant la dècada dels vuitanta, ja sota la gestió d’FGC, l’estació, molt envellida, va ser reconstruïda i adaptada al nou estil de servei de la línia. Actualment, té el nom de Sant Vicenç | Castellgalí.

foto
Un tren de potassa, entrant a l’estació de Sant Vicenç de Castellet l’any 1933.
{"name":"2024/05/30/11/18/5f2a0241-5fda-47a8-85a8-40c8032cf962.jpg","author":"FGC","type":"0","location":"0","weight":310137}


Una xarxa de via estreta que es remunta a finals del segle XIX

A finals del segle XIX i principis del XX, la necessitat de millorar les vies de comunicació de les indústries que s’ubicaven al llarg de les conques dels rius Llobregat i Anoia va desembocar en la construcció de diversos ferrocarrils de via estreta, popularment coneguts com a ‘carrilets’. El 1885 es va inaugurar el que comunicava Manresa amb Puig-reig i, durant els anys següents, es va perllongar fins a Olvan-Berga i Guardiola de Berguedà. La segona línia es va construir entre Martorell i Igualada (1893) i, finalment, es va inaugurar la tercera línia, entre Barcelona i Martorell (1912).

L’any 1919, es va fundar la nova empresa Compañía General de Ferrocarriles Catalanes, S.A., que va absorbir les línies preexistents esmentades. Tot just creada, es va començar a construir la línia que connectaria Martorell amb Manresa, la qual va materialitzar la gran xarxa de via estreta dels Ferrocarrils Catalans.

Les obres de la nova línia van començar l’any 1920 i, el 1922, ja va entrar en servei el tram fins a Abrera i Olesa de Montserrat. La línia va arribar fins a Monistrol durant la tardor de 1922 i, fins a Manresa, l’estiu de 1924. Amb la finalització de la xarxa dels Ferrocarrils Catalans, els antics carrilets van iniciar una veritable època daurada, concentrant la pràctica totalitat dels transports industrials i experimentant un important creixement del nombre de passatgers.

foto
Imatge actual de l’estació de Sant Vicenç | Castellgalí.
{"name":"2024/05/30/11/19/d2579d18-b705-4488-a65c-84de89dca9e4.jpg","author":"FGC","type":"0","location":"0","weight":372832}


4  

Imatges

Fotografia tren de potassa

Fotografia tren de potassa 310137

Foto presentació

Foto presentació 149151

Foto expo

Foto expo 187547

Fotografia actual de l¿estació de Sant Vicenç | Castellgalí.

Fotografia actual de l¿estació de Sant Vicenç | Castellgalí. 372832

undefined
undefined
undefined
undefined