L’Administració catalana llença unes noves plantilles per facilitar la comprensió de la informació que rep una persona que ha fet ús del seu dret d’accés a la informació. Cinc noves plantilles, més visuals i amb un llenguatge més senzill, permeten entendre millor els documents de l’Administració sense haver de recórrer a cap expert i clarifiquen quins passos cal fer, si és necessari.

La iniciativa conjunta entre la Direcció General d’Administració Digital i la Direcció General de Bon Govern, Innovació i Qualitat Democràtiques, ha permès redissenyar aquest tipus de sol·licitud, adaptant-la al concepte de tramitació entenedora. S’ha dut a terme en cinc fases:

  1. Comprensió dels documents i les necessitats de comunicació, i com els percep el ciutadà.
  2. Diagnòstic dels problemes per saber què s’ha de treballar.
  3. Revisió dels textos amb criteri de llenguatge planer.
  4. Maquetació dels continguts en plantilles més visuals, seguint el Programa d’identificació visual (PIV)
  5. Validació dels documents amb tots els actors.


La comunicació clara a la Generalitat

La línia de treball de la tramitació entenedora s’engloba en l’estratègia de la Generalitat per impulsar la comunicació clara en tots els continguts o documents administratius adreçats a la ciutadania. El febrer de 2024 el Govern va aprovar un acord per impulsar la comunicació clara que segueix els principis del model d’atenció ciutadana d’integritat, proactivitat, personalització, agilitat i sostenibilitat. El Decret d’accessibilitat dels llocs web i de les aplicacions també recull la necessitat de comunicar de forma clara.

Més informació sobre el projecte de clarificació dels documents de les sol·licituds d’accés a la informació: https://administraciodigital.gencat.cat/ca/detalls/article/sollicituds-acces-informacio-clares