1. Catalunya pot perdre fins al 33% de la seva producció de pera
  2. La collita d’enguany arrossega els efectes de la sequera de la passada primavera i de la calor de l’any passat i de l’hivern
  3. Es preveu calibres grossos i bona qualitat organolèptica
  4. El Departament farà públic en breu l'estudi dels costos del préssec i la nectarina, i de cara al proper curs escolar, juntament amb el Departament d'Educació, es posarà en marxa un ampli pla de divulgació amb tot d'activitats per a introduir el fet alimentari entre els escolars que cursen l'educació obligatòria
FOTO NP PREVISIONS PERA
El secretari d'Alimentació, Carmel Mòdol, en un moment de la presentació d'avui.
{"name":"2024/06/25/13/58/0c5f3825-df08-4bcf-84e6-fccd70ff2aff.jpg","author":"DACC","type":"0","location":"0","weight":1968949}

El secretari d'Alimentació del Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, Carmel Mòdol, juntament amb el director general de l'Associació Empresarial de Fruita de Catalunya (Afrucat), Manel Simon, i el president del grup de llavor de l'entitat, Joan Serentill, han presentat aquest matí, a Lleida, les primeres estimacions de collita de pera a Catalunya.

Carmel Mòdol ha posat de manifest que "hauríem de tenir una campanya amb unes bones condicions de mercat, lluny dels problemes registrats en algunes campanyes anteriors”, i ha volgut posar en valor les qualitats de la fruita catalana. Alhora, ha anunciat que en breu el Departament farà públic l'estudi dels costos del préssec i la nectarina, i que de cara al proper curs escolar, i juntament amb el Departament d'Educació, es posarà en marxa un ampli pla de divulgació amb tot d'activitats per a introduir el fet alimentari entre els escolars que cursen l'educació obligatòria.

A més, Carmel Mòdol ha afegit que el fet que Afrucat hagi guanyat la campanya de distribució de fruita a les escoles “permetrà també fer més incidència a buscar les sinèrgies per a aconseguir que el consum de fruita catalana sigui tendència entre els escolars del nostre país. Tots hi hem d'estar conjurats per la bona pràctica nutricional i alimentària que suposa per a la població el consum de la nostra fruita fresca”.

Així mateix, el secretari d'Alimentació ha recordat com n'és d'important complir la llei de la cadena alimentària, i la permanent preocupació del Departament perquè “els productors i productores alimentaris de Catalunya es puguin guanyar la vida amb una activitat que és d'interès general per a tota la població”.

I segons les dades presentades avui, Catalunya estima que perdrà el 33% de tota la seva collita de pera la propera campanya amb una producció estimada de 80.426t. Així, les dades -que es presentaran al congrés d’Interpera el proper dijous 27 de juny, a Portugal- mostren una davallada generalitzada de totes les varietats a excepció de la pera Blanquilla que es recupera, amb un 20% més de collita, de la caiguda de producció que va patir la passada campanya.

Aquest descens productiu es deu en bona part a les seqüeles que l’arbre arrossega de la sequera de la primavera 2023 i de les calors de l’estiu passat i d’aquest hivern. L’estrès hídric de les pereres en cert moments, i en especial en l’època prèvia la collita, desencadena problemes en la inducció floral de l’any següent. Això s’ha traduït en un descens generalitzat de la floració i en un quallat dolent que ha provocat una caiguda fisiològica abundant.

Per varietats, la conference (que és la principal pera del territori) és la que ha patit més aquests efectes climatològics adversos i perdria gairebé un 45% de la seva producció amb una estimació de collita de 33.693t front a les 61.108t de l’any passat.

Segons el president del grup de llavor d’Afrucat, Joan Serentill, “és un any per reconquerir i recuperar el mercat estatal. S’espera peres amb bons calibres i bona qualitat i el mercat espanyol és el que més valora aquestes peres grans i dolces. Segurament se’n ressentirà el nostre perfil exportador i, com a principal destí, segurament Itàlia serà la que notarà aquesta manca d’enviaments”. 

Serentill també ha assenyalat que la davallada productiva és una mala notícia de cara a poder estimular el consum de pera i de fruita en general que es troba en retrocés des de fa anys, i en aquest sentit ha afegit que “se’ns fan grans els consumidors de pera i el nostre repte és arribar a aquest consumidor més jove i fer de la pera un producte en tendència en la seva ment. Hem d’aconseguir que els joves s’enamorin de la nostra pera”.

Per la seva banda, Manel Simon, director general d’Afrucat, ha afirmat que “creiem que aquesta ha de ser una campanya amable per als productors. Preveiem que aquesta davallada no es donarà només a Catalunya i que hi haurà una falta generalitzada d’algunes varietats de pera al mercat el que ha de permetre als pagesos defensar el preu de les seves produccions”.

Finalment, s’ha apuntat la necessitat d’estar amatents a com evolucionen els fenòmens meteorològics, en un context de canvi climàtic com l’actual, per a avaluar la necessitat de reconvertir les varietats que siguin més sensibles i que s’adaptin menys.

Evolució del mercat de la pera a Europa

Si fa uns anys el principal productor europeu de peres era Itàlia amb aproximadament 900.000 tones, seguida de l’estat espanyol amb unes 650.000 t, en els darrers anys aquests països han perdut més de la meitat del seu potencial productiu en favor del tàndem Bèlgica-Holanda. Aquest dos països emergents, especialitzats en la pera conference, han doblat des de l’any 2000 la seva producció passant de les 200.000t cadascú a les 400.000t.

També Portugal, amb la seva pera Rocha, ha aconseguit superar França i, amb aproximadament un potencial productiu de 200.000t, aconsegueix la 5a posició com a país europeu productor de pera.