L’abast i la importància dels canvis produïts fan necessari adequar a la nova situació la regulació de la Inspecció d’Ensenyament a Catalunya, per tal de respondre a les necessitats del nou sistema, a les expectatives de la comunitat educativa i a la política educativa del Govern. Es defineix un model d’Inspecció que contribueixi a millorar l’eficiència en el desenvolupament de les seves funcions i millorar el sistema educatiu i la qualitat de l’ensenyament.La millora permanent de la qualitat en la gestió educativa fa imprescindible l’assoliment de la cultura avaluativa en el sistema. El paper assignat a la inspecció com a agent principal en l’avaluació externa dels centres docents i en l’avaluació de la funció directiva i de la funció docent, juntament amb el de col.laboració en l’avaluació el sistema educatiu i el d’assessorament als centres en els seus processos d’avaluació interna, fan de l’avaluació una funció fonamental de la Inspecció d’Ensenyament.Aquest Decret determina les funcions de la Inspecció d’Ensenyament, tot recollint específicament les pròpies de l’avaluació i l’assessorament dels centres docents.