- S’ha d’adaptar el port vilanoví a les noves necessitats urbanístiques i operatives per garantir una gestió eficaç, sostenible i renovadora de les instal·lacions
La Comissió territorial d’Urbanisme del Penedès, presidida pel director de Territori, Urbanisme i Arquitectura, Agustí Serra, ha aprovat inicialment la modificació puntual del Pla especial del port de Vilanova i la Geltrú, que substituirà l’aprovat el 25 de maig de 2007. Amb aquesta aprovació, s'inicia la fase d’informació pública, durant la qual es recolliran aportacions i suggeriments dels agents portuaris, les entitats interessades i la ciutadania.
La redacció d’aquesta modificació puntual, impulsada per Ports de la Generalitat, s’ha dut a terme d’acord amb la legislació urbanística vigent, concretament el Decret Llei 1/2010 i les seves modificacions. Aquesta iniciativa s’ha coordinat estretament durant els darrers anys amb l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú per assegurar una integració harmònica amb el Pla General d’Ordenació Urbana (PGOU) de la ciutat, per possibilitar la implantació de noves activitats i per optimitzar-ne les existents.
Aquesta modificació representa un pas endavant per adaptar el port de Vilanova i la Geltrú a les noves necessitats urbanístiques i operatives, assegurant una gestió eficient i sostenible del port de Vilanova i la Geltrú i el seu front marítim.
Objectius de la modificació
La modificació puntual ha de donar resposta a les noves dinàmiques i directrius d’ordenació portuària i ciutadanes amb diversos ajustaments que no alteren significativament el planejament urbanístic vigent.
Els principals canvis proposats en la modificació són els següents:
- Sector pesquer: S’amplien els usos a la dàrsena pesquera amb un bar-restaurant per als pescadors i un local de comercialització dels productes de la mar. Els dos usos tindran un sostre edificat màxim del 10% de l’edificabilitat de la zona. En matèria formativa, s’impulsarà el manteniment naval i la formació professional relacionada amb l’activitat pesquera.
- Sector comercial. S’amplien els usos admesos a la dàrsena comercial, amb usos complementaris com ara, activitats d’investigació, recerca i noves tecnologies, així com en la potenciació d’iniciatives de sostenibilitat i eficiència energètica, vinculades preferentment al medi marí.
- L’antiga nau de Dradisa: L’edifici passa a ser completament per a usos administratius, culturals i educatius per a la divulgació de l’activitat pesquera i marítima, amb usos d’investigació, recerca, i formació, relacionatsamb el medi marí.
- Parc de Ribes Roges: S’ha introduït la possibilitat de desenvolupar un equipament, com a Centre d’informació de les activitats del port i del front marítim.
- Sistema de protecció marítima: S’inclouen infraestructures marítimes no submergides, destinades a protegir els espais interiors del port dels temporals marítim que cada cop són més forts.
- Plaça del port: L’ús de la plaça del Port passa de ser lúdic-comercial a ser de parc i espais per a la ciutadania.
1