- La inversió en sistemes d’informació i l’automatització de processos han permès optimitzar els tràmits i escurçar el temps per resoldre els ajuts que perceben les famílies en situació de vulnerabilitat
- En l’àmbit de les pensions no contributives, s’han regularitzat els expedients pendents i s’ha passat de 417 a 23 dies el termini de resolució dels expedients de PNC per jubilació
El Departament de Drets Socials ha aplicat el darrer any diverses millores en l’àmbit dels ajuts socials per tal d’agilitzar-ne la gestió, automatitzar processos i facilitar els tràmits a la ciutadania que té dret a rebre aquestes prestacions. El Govern ha analitzat aquest matí un informe que fa balanç dels principals avenços en aquest àmbit, que afecten les pensions no contributives (PNC) i la seva prestació complementària, la prestació per naixement o adopció d’un infant, els ajuts socials per atendre necessitats bàsiques, així com i els títols de família nombrosa i monoparental.
Millores en les prestacions no contributives (PNC)
La PNC és una prestació econòmica que la Seguretat Social destina a persones grans o amb discapacitat que no han cotitzat a la Seguretat Social o no han complert els requisits mínims per accedir a una pensió contributiva. A Catalunya perceben aquesta prestació 65.714 persones (40.113 per jubilació i 25.601 per invalidesa) amb una despesa a 30 de juny de 246M€.
Per optimitzar-ne la gestió, el Departament de Drets Socials va implementar el gener de 2023 un pla de millora que ha permès regularitzar enguany els expedients pendents i reduir significativament el temps de resolució. El pla es va dissenyar amb l’objectiu d’establir un conjunt de mesures concretes per avançar en la resolució dels expedients acumulats en anys anteriors, reforçant els sistemes d’informació per tal d’augmentar el grau d’automatització, transformant i millorant alguns processos i incorporant nous perfils professionals.
Un dels impactes més rellevants de la implementació d’aquest pla ha estat la reducció en el termini de resolució d’expedients. La davallada més important ha estat per les PNC de jubilació, que han passat d’una mitjana de 417 dies l’any 2021 a només 23 dies el 2024. Pel que fa a les PNC per invalidesa, el pla ha aconseguit reduir dels 184 dies (2021) als 69 (2024).
El gruix d’expedients pendents de resolució també ha patit una davallada significativa. En aquest sentit, l’any 2023, abans de la posada en marxa del pla, hi havia 2.148 expedients en proposta de resolució i actualment aquesta xifra és de només 154 expedients.
Amb l’automatització de processos, s’ha aconseguit doblar el nombre de resolucions de PNC de jubilació. Així, actualment en el 25% d’aquestes sol·licituds, el ciutadà rep automàticament si té aprovada o no la prestació, mentre que el gener del 2023 només era així en un 12% dels casos.
Finalment, pel que fa a prestació complementària a la PNC, que abona la Generalitat a les persones que no es poden incorporar al món del treball, el percentatge d’expedients resolts s’ha quasi duplicat, passant d’un 48,60% de gener del 2023 a un 82,15% a juny de 2024.
Impacte en altres prestacions socials
Les PNC no han estat les úniques ajudes socials que s’han beneficiat de les millores en la gestió i els procediments. El percentatge de resolucions de la prestació per naixement, adopció, tutela i acolliment, també ha experimentat un augment de 13 punts respecte de l’any passat, situant-se avui en el 94,95%. En aquesta prestació s’ha assolit també el 40% de les resolucions automàtiques, gràcies en bona part a la inversió en sistemes d’informació realitzada pel Departament de Drets Socials.
Pel que fa a l’ajut que reben les famílies en situació de vulnerabilitat per cobrir les necessitats bàsiques que comporten les despeses essencials, també ha mostrat una millora significativa en la seva gestió. En aquest sentit, a juny de 2024 s'han resolt el 89,66% dels expedients, incrementant des del 74,19% de gener del 2023.
Finalment, les millores en la gestió per part del Departament han permès reduir també el temps de resolució per als expedients de famílies monoparentals o nombroses que no requereixen resposta a requeriments. En aquest sentit, s’ha passat d’una mitjana de cinc a sis mesos fa dos anys a només un mes actualment, de manera que s’ha millorat significativament l'experiència per a les famílies beneficiàries d’aquests títols.
En aquests títols, també s’han digitalitzat formularis, simplificat el procés per aportar la documentació, s’ha millorat la connectivitat i s’han automatitzat els certificats. Una altra millora destacada ha estat la incorporació dels títols de família nombrosa i monoparental a ‘La meva Cartera’, el moneder digital de la Generalitat de Catalunya. D’aquesta manera, les famílies nombroses i monoparentals reconegudes poden descarregar-se el carnet als seus dispositius mòbils, millorant-ne la disponibilitat i reduint el termini de lliurament, ja que el carnet està actiu l’endemà mateix de l’aprovació del reconeixement.