Les universitats catalanes i el DURSI han signat avui un conveni de col·laboració (veure document annex) per desenvolupar, a partir del proper curs acadèmic 2004-05, un Pla pilot de titulacions adaptades al futur Espai Europeu d’Ensenyament Superior (EEES), previst per al 2010. La resposta de les universitats al Pla Pilot Bolonya que promou el DURSI ha estat molt positiva. En total, les universitats públiques i privades catalanes han presentat un total de 46 títols de Grau i 16 Màsters adaptats al sistema establert en la declaració de Bolonya (veure segon document adjunt). Aquesta proposta serà avaluada per l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitaris de Catalunya (AQU Catalunya), i el DURSI decidirà abans del 9 de juliol les titulacions que s’incorporen definitivament al Pla pilot.

En una conferència de premsa que ha tingut lloc aquesta tarda, el conseller del DURSI, Carles Solà, ha explicat que aquest Pla -pioner a l’Estat- neix de la comprovació que “mentre a Europa la majoria de països han encarat el procés d’adaptació amb molta empenta, a l’Estat espanyol està aturat, i el Govern de la Generalitat no vol que les universitats catalanes en quedin al marge”.

També el rector de la Universitat Rovira i Virgili, Lluís Arola, que ha parlat en nom de les universitats públiques (ACUP), ha criticat la “manca de marc legislatiu estatal”, i s’ha mostrat molt satisfet per la iniciativa i pel paper de “catalitzador” que ha assumit el DURSI.

El Pla pilot es desenvoluparà durant els cursos acadèmics 2004-05, 2005-06 i 2006-07 i es portarà a terme en titulacions de nivell de Grau o Bachelor (equivalents a tres anys o 180 crèdits Bolonya o ECTS) i en Màsters europeus (2 anys o 120 crèdits ECTS). Els estudis inclosos en el Pla donaran lloc a la concessió d’un títol propi de la universitat acreditat per l’AQU Catalunya i reconegut per la Generalitat i, alhora, els estudiants que les cursin també  assoliran, en finalitzar, la titulació homologada actualment. El DURSI destinarà al conjunt del programa un total aproximat d’un milió d’euros anuals, que rebran les universitats públiques a parts iguals, amb petites variacions en funció del nombre de titulacions que incloguin en el Pla.

Per incrementar la cooperació universitària en l’àmbit europeu, es recomana a les universitats catalanes que promoguin acords amb d’altres universitats europees per a les titulacions de Grau. Aquests acords han de  permetre impartir conjuntament determinats estudis, que donaran peu a la concessió d’una titulació múltiple o compartida per part dels graduats. En el cas dels Màsters, els acords amb altres centres europeus són requisit imprescindible, ja que s’integren en el programa Erasmus Mundus. El conseller Solà ha informat que en el marc dels “quatre motors d’Europa” (Catalunya, Baden Württemberg, Llombardia i Rhône Alpes) s’ha arribat a un acord per facilitar les titulacions conjuntes.

El conseller Solà ha volgut destacar la importància i la dificultat del procés d’adaptació a l’EEES, “ja que implica un canvi de mentalitat i de metodologia d’estudi” i ha demanat a les universitats que tinguin sempre present que l’objectiu final és que “els estudiants en surtin beneficiats”. Responent a la pregunta de si creu que l’Estat espanyol adoptarà l’estructura majoritària a Europa de 3+2 (grau o bachelor + màster) o la defensada per l’anterior Govern del PP de 4+1, Solà ha dit que “no entendria una decisió que ens allunyés d’Europa i que en aquests moments només defensen Eslovènia, Lituània, Xipre, Bulgària, Grècia i Túrquia”.

7  

Fitxers adjunts

Llistat de titulacions

Llistat de titulacions
DOC | 41

Llistat de titulacions del Pla Pilot

Llistat de titulacions del Pla Pilot
DOC | 41

Conveni signat entre les universitats i el DURSI

Conveni signat entre les universitats i el DURSI
DOC | 41

Conveni de col·laboració entre les universitats i el DURSI

Conveni de col·laboració entre les universitats i el DURSI
PDF | 96

Guia general de l'AQU Catalunya

Guia general de l'AQU Catalunya
PDF | 188

Guia general de l'AQU Catalunya

Guia general de l'AQU Catalunya
PDF | 188

Guia de l'AQU per adaptar els estudis a l'EEES

Guia de l'AQU per adaptar els estudis a l'EEES
PDF | 604