La Direcció general de Carreteres ha projectat dues actuacions a l’entorn a la carretera C-17, al terme municipal de Montcada i Reixac, amb al finalitat de millorar la qualitat de vida dels seus habitants, que guanyaran un nou espai públic al centre de la ciutat, i que millorarà la mobilitat dels usuaris del municipi i de tota la zona. D’una banda, el soterrament del tram de la C-17, al seu pas per Montcada i Reixac amb característiques de via urbana, permetrà alliberar el centre de soroll i contaminació així com eliminar els semàfors actuals de la plaça Espanya. A la vegada, els vianants guanyaran un nou espai públic i els usuaris de la C-17 circularan amb més fluïdesa, sense estar sotmesos als semàfors que hi ha actualment.
D’altra banda, el nou vial que connectarà la C-17 amb l’autopista C-58 entre els termes municipals de Cerdanyola i Mollet del Vallès, redistribuirà el trànsit fora dels nuclis urbans, a la vegada que n’evitarà el pas pel nus de la Trinitat per als vehicles que, des de la C-58, vulguin accedir a la C-17.
Soterrament de la C-17 a Montcada i Reixac
L’actuació comença a la intersecció entre la C-17 i la BV-1411. L’enllaç actual es convertirà en un enllaç a diferent nivell, se suprimiran tots els girs a l’esquerra i es milloraran els accessos de la via.
A partir d’aquest enllaç, la via continua amb una estructura paral·lela al pont actual de la línia dels Ferrocarrils de la Generalitat. De la intersecció també en neix un pas per sota la via de ferrocarril que donarà accés directe a la banda oest del municipi. Un cop passat aquest pas inferior, la C-17 va baixant de nivell fins al punt on comença el soterrament, amb un fals túnel de 400 metres de longitud.
La cobertura d’aquesta tram de la via permetrà als ciutadans de Montcada i Reixac gaudir d’un nou espai sense el trànsit massiu que ara suposa, amb fums, sorolls, semàfors i passos de vianants. A la vegada, els conductors podran circular amb més comoditat, seguretat i fluïdesa. Per tant, aquesta actuació adaptarà la carretera als estàndards d’una via d’aquestes característiques. Als laterals d’aquest espai superior s’han projectat dues vies de dos carrils per sentit de circulació que permetran restituir les parades d’autobús que hi ha ara.
Tant a l’inici com al final del túnel s’ha projectat una rotonda (una a la plaça Espanya i l’altra al carrer Puigcerdà), que permetin el canvi de sentit del trànsit local cap a les vies laterals.
Amb aquest projecte, la Generalitat resol els accessos tant a l’entrada com a la sortida a la zona de Mas Rampinyo i del Pla d’en Coll, així com de la resta del nucli urbà.
La via tindrà una secció desdoblada (dos carrils de 3,5 metres d’amplada per cada sentit, tant en el tronc soterrat com en els laterals).
El pressupost estimat per a aquesta actuació és de 21 MEUR.
Una nova via que connectarà la C-17 i la C-58
En l’àmbit d’actuacions programades per a millorar la mobilitat a la zona de Montcada i Reixac, la Generalitat ha projectat una nova carretera que unirà l’autopista C-58 amb la carretera C-17. D’aquesta manera es redistribuirà la circulació en unes poblacions on hi conflueixen les carreteres C-33, C-17 i reben el trànsit de la C-58 des del nus de la Trinitat.
L’actuació projectada consisteix en construir una nova via de 7 quilòmetres, 3.900 dels quals es faran sobre traça ja existent i els 3.100 restants seran de nova construcció.
La nova carretera s’inicia amb un caixó que permetrà el pas elevat en la intersecció amb la BV-1411, que actualment és a nivell. Una vegada passada aquesta via hi ha el primer dels dos enllaços projectats. És un enllaç de tipus anomenat diamant, amb una rotonda inferior i ramals que permetran tots els moviments possibles a la zona de Mas Rampinyo.
Un cop passat aquest enllaç, l’arribada al nucli urbà i a la urbanització de Can Pomada fa que s’hagi projectat la construcció d’un fals túnel de 250 metres de longitud. Amb aquesta actuació es minimitzarà l’impacte ambiental de la via sobre la ciutat i es millorarà la connexió entre les dues zones urbanitzades. L’obra inclou un pas inferior de 20 metres d’amplada que donarà pas al torrent de Can Duran.
En sortir del túnel trobem el segon enllaç, que consta d’una única rotonda lateral a la zona de la futura urbanització. Tindrà quatre ramals de sortida i d’incorporació a la nova carretera, amb un pas superior de dos carrils per sentit de circulació que connectarà la futura zona urbanitzada amb el passeig de Rocamora.
El traçat continua passant per sota la C-17 fins situar-se en paral·lel a la via en sentit Puigcerdà, al terme municipal de La Llagosta. Des d’aquí i fins al final de l’actuació, a l’enllaç amb la C-17, la traça s’amplia per passar de dos a tres carrils per sentit de circulació.
Cal esmentar que, degut al poc espai físic amb què es compta per a fer l’ampliació, es preveu que hi hagi una variació en el traçat al seu pas pel Polígon Industrial de La Llagosta el Pla d’en Coll.
El pressupost estimat d’aquesta obra és de 38,54 MEUR. Actualment se n’està redactant l’estudi informatiu. Es preveu que l’estudi d’impacte ambiental es posarà a informació pública durant el segon trimestre d’enguany.
* A http://www.gencat.net/ptop trobareu la presentació en PowerPoint
1