Introducció
La carretera T-301 de Tortosa a Tivenys comunica les poblacions de la ribera est del riu Ebre. A partir d’ara aquesta carretera disposarà d’un traçat i d’una amplada més adient pel trànsit de la zona. A més, amb la millora de la carretera s’evitaran possibles inundacions en casos de crescuda del riu. És per això que des del Departament de PTOP, s’ha impulsat l’actuació de condicionament de la T-301 amb l’objectiu de millorar determinats punts del tram d’aquesta carretera comprès entre Tortosa i Tivenys. Aquest tram era susceptible de patir inundacions per manca de drenatge i tenia una certa perillositat per l’existència de revolts o estretaments puntuals en passos sobre el canal de l’esquerra de l’Ebre. Amb aquesta actuació s’han millorat les característiques geomètriques i minimitzat les inundacions.
Descripció de les obres
Les obres de millora del tram de carretera entre Tortosa i Tivenys, proposades pel departament de PTOP, es poden resumir en cinc punts bàsics d’actuacions:
1- Rectificació del traçat en determinats punts mitjançant revolts circulars de major radi: per tal de millorar el traçat de la carretera i fer-la més còmoda i segura per la conducció, s’han rectificat un total de 8 trams de revolts. La nova secció és de dos carrils de 3 m i dos vorals de 0,5 m.
2- Construcció i eixamplament d’estructures: S’han construït nous ponts per al pas de barrancs o eixamplament de la via. En concret S’han construït 3 ponts nous, un sobre el canal del marge esquerre de l’Ebre, l’altre sobre el barranc de Tivenys i un tercer sobre el barranc dels Estrets. També s’ha eixamplat el pont sobre el canal del marge esquerre de l’Ebre donant-li un amplada de 8,3 m.
3- Millora del drenatge longitudinal de la carretera: mitjançant la construcció de noves cunetes laterals o bé la reparació de les cunetes existents per tal de minimitzar les inundacions provocades pel barranc del Lledó.
4- Elevació de la rasant en zones on la carretera passa a prop del riu, per tal de minimitzar els efectes de les crescudes fortes del riu.
5- Reforç del ferm a tot el llarg del traçat del tram, que té uns 13 Km de longitud.
La millora dels revolts s’ha realitzat en aquells punts en que els radis existents són més petits. Pel que fa a les travesseres urbanes, s’ha reforçat el ferm.
El projecte es completa amb els elements de drenatges longitudinal i transversal així com barreres de seguretat i la senyalització vertical i horitzontal corresponent.