El conseller en cap de la Generalitat, Artur Mas, i el president del consorci Localret, Jordi Valls, han presentat avui l’Agència Catalana de Certificació (CATCert). Es tracta d’una entitat del Consorci per a l’Administració Oberta de Catalunya, impulsada per la Generalitat i els Ajuntaments de Catalunya, per realitzar un conjunt de serveis vinculats a la certificació digital i a la signatura electrònica que respongui a les necessitats de gestió i tramitació entre les administracions públiques catalanes.

Durant l’acte s’han lliurat els primers certificats digitals a Artur Mas i Jordi Valls. També ha rebut el certificat el conseller de Governació i Relacions Institucionals, Josep Maria Pelegrí, que va ser el primer president de CATCert.

La primera fase de la CATCert se centra en l’administració

En una primera fase l’Agència Catalana de Certificació serà operativa per als treballadors de les administracions catalanes i les entitats públiques que les agrupen. L’objectiu final de l’organisme, però, és donar servei al conjunt dels ciutadans, ja que podran tenir accés, a través de la xarxa, a la situació dels tràmits pendents amb l’administració i realitzar pagaments o sol·licitar certificats amb la total seguretat de què no pot falsejar-se o suplantar-se la seva personalitat sota cap concepte. D’aquesta manera es minimitzaran els desplaçaments necessaris per fer diversos tràmits. Evidentment els tràmits presencials continuaran, però amb el certificat es facilitarà molt la vida del ciutadà.

Així doncs, a través de l’Agència Catalana de Certificació els treballadors de les administracions catalanes i les entitats públiques que les agrupen disposaran en les seves comunicacions via Internet de plenes garanties sobre:

la identitat de l’interlocutor

la legitimació de l’interlocutor per portar a terme la gestió

la confidencialitat i integritat dels missatges

la irrefutabilitat: els compromisos adquirits són plenament vinculants

Els treballadors podran, per exemple, estendre certificats o accedir als expedients des d’Internet amb les màximes garanties de seguretat i confidencialitat mitjançant el sistema de l’Agència Catalana de Certificació.

Les administracions catalanes preveuen utilitzar el certificat digital de l’Agència Catalana de Certificació com un sistema acreditatiu basat en una targeta xip que permeti al personal de les administracions l’accés a la informació confidencial o crítica que estigui restringida, tant si està subministrada per la pròpia administració com per tercers (una altra administració, empreses, institucions, etc.).

Entre els serveis que l’Agència oferirà a partir d’avui i de manera progressiva hi ha la garantia de la validesa dels diferents sistemes o solucions proveïdes per la pròpia Agència o per terceres parts (entitats que hagin passat el procés de reconeixement). Altres serveis seran, per exemple, el de Time-Stamping o Segellat de Temps per donar garantia que un tràmit s’ha realitzat en un dia i una hora determinada, o bé el servei d’Arxiu i Notarització que garantirà la custòdia dels documents signats i la validesa futura d’aquesta signatura.

1  

Imatges

Baixa't la fotografia (J.Bedmar)

Baixa't la fotografia (J.Bedmar) 345

1  

Fitxers adjunts

Versió per imprimir

Versió per imprimir
DOC | 108