La prospecció del nou canal d'accés al port de la Ràpita no troba restes arqueològiques

query_builder   13 octubre 2004 13:20

event_note Nota de premsa

La prospecció del nou canal d'accés al port de la Ràpita no troba restes arqueològiques

El Centre d’Arqueologia Subaquàtica de Catalunya (CASC) ha investigat, mitjançant una prospecció arqueològica subaquàtica, la zona on s’ubicarà el nou canal d’accés del port de Sant Carles de la Ràpita. L’objectiu d’aquesta prospecció ha estat comprovar si hi havien restes arqueològiques submergides en l’espai que es preveu dragar. L’informe dut a terme pels arqueòlegs conclou que no hi ha cap tipus de resta arqueològica a la zona.

Prospecció arqueològica

Per a aquesta investigació s’han utilitzat dues metodologies diferents, un estudi geofísic de detall de tot l’àrea a dragar que s’ha fet per captar possibles irregularitats en els sediments i, posteriorment, s’ha realitzat la prova arqueològica.

Els arqueòlegs del CASC, amb el Thetis (vaixell destinat a l’arqueologia submarina) han investigat les variacions captades en la prova geofísica per comprovar si hi havia alguna resta arqueològica. Les proves han indicat que les irregularitats es devien als sediments de sorra que ha portat el riu Ebre.

La metodologia emprada pels tècnics del CASC ha estat la prospecció arqueològica subaquàtica a través de sondeigs realitzats per tota la zona. El resultat de la investigació ha estat l’absència de restes arqueològiques submergides en el lloc a dragar. En aquest sentit, el Director del CASC i responsable de la investigació, Xavier Nieto, ha assenyalat en l’informe final que “es pot fer el dragatge del canal d’entrada al port de la Ràpita sense cap perill per a la conservació del patrimoni cultural de Catalunya”.

Aquesta prospecció forma part de l’Estudi d’Impacte Ambiental redactat per Ports de la Generalitat abans de començar l‘obra del dragatge. L’estudi va començar amb la investigació biològica de la qualitat dels sediments i de l’aigua, a més, es van caracteritzar les comunitats naturals de la zona d’actuació. L’informe final dels experts va determinar que l’obra era viable ambientalment.

Dragatge

L’obra consistirà en dragar el nou canal d’entrada i la dàrsena comercial del port a una cota de fins a 6,5 metres de profunditat. El volum total del material que es preveu dragar serà d’uns 300.000 m3.

 Paral•lelament al dragatge s’endegarà un Programa de Vigilància Ambiental amb la presència d’un tècnic especialista que farà el seguiment analític de la qualitat de l’aigua, dels sediments i de les comunitats naturals, mentre duri l’obra, que després tindrà una continuïtat per controlar que no hi hagi cap interferència amb l’entorn natural de la badia dels Alfacs.

Coordinació entre organismes

El CASC és un organisme del Museu d’Arqueologia de Catalunya, que ha dut a terme aquesta prospecció en coordinació amb la Delegació Territorial de Cultura de les Terres de l’Ebre i Ports de la Generalitat. Ports s’ha encarregat de finançar la prospecció geofísica i l’estudi del subsòl marí i Cultura ha posat a disposició el Thetis, els materials i el personal especialitzat.

El Thetis és un vaixell adquirit l’any 1992 pel Departament de Cultura de la Generalitat per al Centre d’Arqueologia Subaquàtica de Catalunya (CASC) amb l’objectiu de realitzar arqueologia submarina a la recerca d’embarcacions antigues o materials de valor històric. El vaixell té com a missions: protegir, conservar, investigar i difondre el patrimoni cultural subaquàtic de Catalunya.

Aquesta embarcació té una eslora de 22 metres, un calat d’1,10 metres i capacitat suficient per portar fins a 12 persones a bord.

2  

Imatges

El vaixell Thetis

El vaixell Thetis 207

Arqueòlegs subaquàtics treballant al Thetis

Arqueòlegs subaquàtics treballant al Thetis 294