Ports de la Generalitat ha adjudicat la concessió per construir i explotar la nova dàrsena interior esportiva del port de Vilanova i la Geltrú a l’oferta presentada per Marina Far Vilanova El projecte presentat planteja tres grans línies d’actuació: la construcció de la nova dàrsena esportiva, la reubicació de la nàutica popular i el trasllat del varador. La inversió inicial d’aquesta proposta és de 18 milions d’euros. Ara, Marina Far Vilanova, constituïda per les empreses COPISA (Constructora del Pirineu, S.A.), Hormipresa (Hormigones Prefabricados de España, S.A.) i Varador 2000, disposa d’un termini d’un mes per presentar el projecte definitiu.
Principals àmbits d’actuació
Dàrsena esportiva
La futura dàrsena esportiva es farà en l’espai on estan ubicades actualment les palanques de la nàutica popular. Per construir-la es preveu ampliar el moll de ponent i realitzar un nou moll on hi ha les palanques. Aquesta nova dàrsena donarà cabuda a 94 embarcacions de fins a 50 metres d’eslora i incorporarà els serveis necessaris de marineria, capitania i panyols. A més, la dàrsena es dotarà d’un servei de marina seca amb capacitat per a 96 embarcacions de petites eslores.
Varador
El varador es traslladarà al moll de ponent, aprofitant l’espai abrigat al costat de la bocana. El nou varador es projectarà com a zona de reparació i manteniment amb àrees tècniques per als vaixells de gran eslora.
El disseny del nou varador integra l’estació marítima en aquesta zona, habilitant un espai d’amarratge per les embarcacions amb passatgers que puguin fer escala en un futur.
Nàutica popular
El lloc ocupat actualment pel varador es preveu reordenar-lo urbanísticament i destinar-lo a diversos usos. En l’espai d’aigua s’hi habilitaran nous pantalans per acollir les embarcacions de nàutica popular. L’espai de terra es reservarà per a equipaments públics. En aquesta zona del passeig marítim es recuperarà l’espai com a part del front marítim, millorant la integració entre el port i la ciutat.
Urbanització del moll de Ponent
El moll de ponent i part de la plaça del Trajo del Garbí es reordenarà i urbanitzarà. Es crearà un nou passeig marítim per als vianants que connectarà la plaça de Ribes Roges amb la plaça del Trajo Garbí. A més a més, es preveu ampliar l’oferta d’aquesta zona amb activitats nàutiques complementàries, implantant nous serveis com l’Escola Municipal de Vela i l’Estació Nàutica.
Amb tot, l’objectiu del projecte de Marina Far Vilanova és aconseguir una instal•lació competitiva, moderna i respectuosa amb el medi ambient, que dinamitzi i revitalitzi l’àrea de Ponent.