Avui divendres, 18 de juliol, s’ha constituït la Fundació International Graduate School of Catalonia (IGSOC) i ha tingut lloc la primera reunió del seu Patronat, sota la presidència del conseller del DURSI, Andreu Mas-Colell. El DURSI va posar en marxa el programa IGSOC l’any 2002, amb l’objectiu de fomentar la internacionalització dels estudis de tercer cicle a les universitats catalanes. En el seu primer any de funcionament es van subvencionar 17 programes de doctorat en anglès, que ara en la segona convocatòria s’han ampliat fins a 27 (veure més avall).
L’IGSOC, ara constituït en fundació i finançat pel DURSI, es dedicarà a promoure en l’àmbit internacional els programes d’estudi de nivell postgraduat de les universitats catalanes i d’altres institucions acadèmiques de reconegut prestigi, a més de contribuir al desenvolupament d’aquells programes que tinguin una destacada orientació internacional.
En la seva primera reunió, el Patronat ha nomenat Abelard Vilardell com a director executiu de l’IGSOC i Rolf Tarrach com a director acadèmic. Tarrach, que és catedràtic de Física Teòrica de la UB, va dirigir el CSIC fins a principis d’aquest any i forma part del Consell de Direcció de l’AQU Catalunya.
El Patronat de l’IGSOC està format per les següents entitats i persones:
- Generalitat de Catalunya (Andreu Mas-Colell, conseller del DURSI, que presideix el Patronat; Claudi Alsina, dir. gral. d’Universitats; Joaquim Casal, dir. gral. de Recerca; i Gemma Rauret, directora de l’AQU Catalunya).
- Consell Interuniversitari de Catalunya (Lluís Ferrer Caubet, rector de la UAB; Josep Ferrer Llop, rector de la UPC; Rosa Maria Virós, rectora de la UPF; Lluís Arola, rector de la URV; i Pere Fontana, president del Consell Social de la UB).
- Fundació Catalana per a la Recerca (Lluís Jofre, director general).
- Patronat Català Pro Europa (Casimir de Dalmau, director executiu).
- Casa Àsia (Jaume Giné, secretari general).
- Institut Europeu de la Mediterrània (Andreu Claret, director).
- Caixa de Catalunya (Agustí Faus).
Aquest curs 2002-03, el DURSI ha concedit 17 ajuts en el marc de l’IGSOC, consistents en subvencions a programes de doctorat en anglès, presencials i a temps complert, amb un mínim de 15 estudiants, dels quals com a mínim un terç eren estrangers. El valor total de les subvencions atorgades ha estat de 600.000 euros. Per al proper curs 2003-04, l’IGSOC manté les ajudes a aquests 17 programes i n’afegeix 10 més, amb una dedicació pressupostària total de 1.120.000 euros. L’oferta es presenta organitzada entorn de 6 blocs temàtics (en cursiva els que són nous del proper curs):
University PhD Program
Management and Economics
UAB European Doctoral Program in Entrepreneurship& Small Business Management
UAB International Doctorate in Economic Analysis (IDEA)
UPF Graduate Program in Economics and Management
ESADE PhD Program in Management Sciences
IESE PhD in Management
Information Technologies
UPC Doctoral Program in Computer Architecture and Technology
UPC Doctoral Program in Signal Theory and Communications
UPC PhD Program in Software
UdG International Doctoral Program in Information Technologies
UPF Doctoral Program in Computer Science and Digital Communication
Medical and Life Sciences
UB International PhD Program in Biomedicine
UB PhD Program in Biotechnology
UB PhD Program in Genetics
UAB PhD Program in Food Science
UPF International PhD Program in Basic Biomedical Research
Sciences and Engineering
UAB Doctoral Program in Environmental Sciences
UPC Doctoral Program in Civil Engineering
UPC PhD Program in Technical and Computer Applications of Statistics, Operational Research and Optimization
UdG PhD Program in Environmental Sciences
URV Graduate Program in Chemical and Process Engineering
URV PhD Program in Chemistry in Industrial Processes and Products
Physical Sciences
UB International Graduate Program in Organic Chemistry
UB Graduate Program in Advanced Physics
UAB Doctoral Program in Mathematics
UPC Doctoral Program in Applied Physics and Scientific Simulation
Social Sciences
UB PhD program in Cognitive Science and Language
UPF PhD Program in Political and Social Sciences
Més informació a www.igsoc.com.