1. L’objectiu és assegurar que aquestes mesures promoguin l’equitat i la inclusió, abordin les desigualtats i garanteixin que tot l’alumnat tingui accés a oportunitats educatives de qualitat
  2. El Departament d’Educació i Formació Professional iniciarà els tràmits per signar properament el conveni de col·laboració amb l’Organització per a la Cooperació i el desenvolupament Econòmic


La millora del rendiment de l'alumnat en competències bàsiques és la principal prioritat educativa de la Generalitat de Catalunya. Per aquest motiu s’està treballant per implantar mesures per revertir els resultats de l’Informe PISA 2022, que situen Catalunya per darrere d’altres comunitats autònomes espanyoles, així com per darrere d’altres països amb economies comparables. Les dades revelen deficiències i desigualtats que cal abordar de manera ràpida i urgent. 

En aquest sentit, el Departament d’Educació i Formació Professional treballarà amb l’Organització per a la Cooperació i el desenvolupament Econòmic (OCDE) amb la voluntat de definir àrees clau on incidir per millorar el sistema educatiu a curt, mig i llarg termini. Entre aquestes mesures, el Govern prioritza implantar eines i recursos per millorar el rendiment de l'alumnat en competències bàsiques com la lectoescriptura, les matemàtiques o el raonament científic. Aquest procés ha de comptar amb la participació activa del conjunt de la comunitat educativa per assegurar que les reformes responen a les necessitats reals dels centres educatius i l’alumnat i que es genera un consens ampli sobre les accions a emprendre. Aquest enfocament participatiu no només reforça la legitimitat de les reformes, sinó que n’augmentarà les possibilitats d'èxit a llarg termini.

Aquesta nova línia de treball amb l’OCDE va en paral·lel a les accions empreses pel Govern per abordar i revertir els dèficits detectats arran de l’Informe PISA 2022, entre les quals ja s’ha posat de manifest la necessitat de reduir la segregació escolar avançant cap a una educació més inclusiva, enfortir el lideratge pedagògic i millorar la formació docent, entre d’altres.