La Coordinació Territorial de Joventut va celebrar dijous, 17 de juny, la primera jornada sobre Joventut i Habitatge a les Terres de l’Ebre.

El responsable de la Coordinació Territorial de Joventut, Carles Pasqual, va destacar que era la primera vegada que la Secretaria General de Joventut organitzava aquesta jornada arreu de Catalunya i la primera vegada que, a petició de la Coordinació Territorial a les Terres de l’Ebre, es descentralitzava la seva celebració.

Pasqual  va presentar, acompanyat de Joan Vianney M. Arbeloa, cap del servei territorial d’Arquitectura i Habitatge, el programa de desenvolupament de la jornada, que va tenir com a destinataris alcaldes i alcaldesses, regidors/es d’Urbanisme i Joventut i tècnics municipals en aquestes matèries.

Els objectius principals de la celebració d’aquesta jornada eren:

  -  Avaluar la situació dels joves en relació a l’habitatge en el bienni 2002-2003

- Definir les variables que marquen l’emancipació dins del col·lectiu jove

- Conèixer i valorar el marc de competències en matèria d’habitatge

- Presentar les noves mesures del Govern en matèria d’habitatge jove

- Exposar les accions concretes en habitatge de la Secretaria General de Joventut

- Fomentar el treball transversal i la implicació de tots els agents socials.

Desenvolupament de la jornada:

19.00 h Presentació, a càrrec de Carles Pasqual, coordinador territorial de Joventut a les Terres de l’Ebre

19.15 h Presentació de l’estudi “Els joves catalans i l’habitatge 1999-2003”, encarregat per l’Observatori Català de la Joventut, a càrrec de Ruth Sunyol, directora de l’estudi (Institut DEP Consultoria Estratègica)

 19.45 h Programes de la Generalitat en matèria d’habitatge jove, exposaran aquestes  línies Joan Vianney M. Arbeola i Carles Pasqual

20.45 h Conclusions i tancament de la jornada, a càrrec del delegat del Govern a les Terres de l’Ebre, Lluís Salvadó.

LA GENERALITAT IMPULSA UN PLA D’ACTUACIONS PER MILLORAR L’ACCÉS DELS JOVES A L’HABITATGE

La Generalitat de Catalunya portarà a terme un conjunt de grans actuacions per afavorir l’accés dels joves a l’habitatge en els propers anys. Aquestes actuacions, que formen part del Pla pel Dret a l’Habitatge 2004-2007 impulsat pel Govern català, s’han dissenyat tenint present la realitat sociològica actual dels joves catalans i la seva relació amb l’habitatge, reflectida a l’estudi Els joves catalans i l’habitatge 1999-2003, encarregat per la Secretaria General de Joventut a través de l’Observatori Català de la Joventut.

Segons aquest estudi, el 39,3% dels 1.563.000 joves d’entre 20 i 34 anys que actualment hi ha a Catalunya considera que l’habitatge és el seu principal problema personal, seguidament de l’encariment de la vida (25,2%), de l’atur (20,5%) i de la precarietat dels contractes laborals (18,9%).

Del total de joves, el 58,2% (910.000 aproximadament) resideix a la llar d’origen i el 41,8% (653.000 joves) estan emancipats. Entre aquests darrers, el 32% estan emancipats amb el cònjuge o la parella (amb una mitjana d’edat de 30 anys) i el 9,8% estan emancipats en altres situacions (amb una mitjana d’edat de 27,6 anys).

Des de l’any 1999, el percentatge de joves de 20 a 34 anys emancipats ha disminuït en un 6,9%. Si l’any 1999 el 48,7% dels joves estava emancipat, l’any 2003 la xifra va caure fins el 41,8%.

Voluntat d’emancipació

En conjunt, el 53% dels joves no emancipats de 20 a 34 anys (xifra que representa entorn als 482.300 joves) mostren la voluntat de canviar d’habitatge i afirmen que ho farien si poguessin. La motivació dels joves no emancipats per canviar d’habitatge està relacionada amb la idea de compartir la vida amb una altra persona (el 75,5%).

D’altra banda, el 84,6% d’aquests joves amb voluntat d’emancipar-se afirmen que els principals motius per no canviar d’habitatge tot i tenir-ne necessitat són de tipus econòmic: el 61,5% per manca de recursos econòmics, el 17,5% pel preu elevat dels habitatges, i el 5,6% per la inestabilitat laboral o per la manca de feina.

El 61,9% dels joves no emancipats afirma que canviaria d’allotjament davant la possibilitat d’accedir a un habitatge assequible. Per aquests joves, l’hipotètic preu mitjà assequible seria de 299,2 € al mes.

Joves emancipats

En conjunt, 3 de cada 4 joves catalans emancipats de 20 a 34 anys viuen en habitatges de propietat (el 74,9%), mentre que 1 de cada 4 s’allotja en un habitatge del que no és propietari (el 24,7%).

Per a gairebé 8 de cada 10 joves emancipats (exactament per al 78,1%), l’habitatge on viuen els suposa un cost econòmic fix mensual que ascendeix als 470 € de mitjana, sobretot pel pagament de la hipoteca (7 de cada 10). Per al pagament d’aquesta despesa el 16,7% dels joves emancipats afirma tenir dificultats econòmiques. D’altra banda, els joves emancipats necessiten més d’una font de recursos econòmics per fer-hi front (l’11,5% reben l’ajut econòmic familiar per poder fer-se càrrec de la hipoteca o del lloguer).

Pla d’actuacions del Govern català

D’acord amb la realitat juvenil en relació a l’habitatge que reflecteix l’estudi Els joves catalans i l’habitatge 1999-2003, la Generalitat de Catalunya ha dissenyat un pla d’actuacions per facilitar l’accés dels joves a l’habitatge. Aquest conjunt d’actuacions, que s’emmarca dins del futur Pla pel Dret a l’Habitatge 2004-2007, estan orientades especialment a afavorir l’emanciapció dels joves catalans, una de les principals prioritats del Govern català en matèria de joventut per a la present legislatura.

Aquest pla recull les grans actuacions que permeten abordar, des d’un punt de vista integral, els condicionants que dificulten l’accés dels joves a l’habitatge:

1. Suport als serveis d’Habitatge Jove (Borses Joves d’Habitatge i Oficines d’Habitatge Jove)

Els serveis d’Habitatge Jove tenen com objectiu principal posar en contacte els propietaris dels habitatges amb els joves que volen llogar-los, en condicions avantatjoses per ambdues parts.

 Els principals avantatges que oferiran als joves són:

 - Intermediació gratuïta a càrrec de l’Administració entre el propietari i el llogater.

- Orientació sobre els diversos aspectes a tenir present a l’hora de llogar o comprar un habitatge (costos dels  processos, formes de pagament, revisions de renda, desgravacions fiscals, etc.)

 - Informació sobre els recursos existents: ajuts públics, crèdits, hipoteques, habitatges de protecció oficial, autoconstrucció, cooperatives per a joves, etc.)                

- Assessorament sobre els procediments legals corresponents (registre de la propietat, cèdul·la d’habitabilitat, contractes, escriptures, etc.)                

 Els principals avantatges que oferiran als propietaris són:

 - Assegurança de caució (cobreix els possibles impagaments de lloguer durant el primer any)                

 - Assegurança multirisc (cobreix els possibles desperfectes de l’habitatge durent el temps de vigència del contracte)

El Govern català es proposa com a objectiu tenir en funcionament 70 Borses Joves d’Habitatge durant el període 2004-2007 (creant-ne 54 de noves) .

Aquesta xifra suposarà pràcticament multiplicar per 5 el nombre de Borses Jove d’Habitatge existents a finals de l’anterior legislatura (n’hi havia 15) i incrementar-les en un 450%. És previst que a través d’aquestes 70 Borses Joves d’Habitatge a finals del 2007 s’hagin signat prop de 3.500 contractes de lloguer d’habitatges i que s’hagi proporcionat allotjament a aproximadament 7.600 joves.

Igualment, es portaran a terme altres 2 accions relacionades amb les Borses Joves d’Habitatge:

Intensificar l’activitat de captació dels pisos per incorporar-los a les Borses, sempre que respectin els criteris d’acceptació: principalment, el preu raonable que demani el propietari i l’estat de l’habitatge

 Interconnectar les diferents Borses Joves d’Habitatge (gestionades per la mateixa Generalitat o bé pels consells comarcals o pels ajuntaments a través de conveni, segons els casos), de manera que els joves puguin conèixer les ofertes d’habitatge de tot el país des de qualsevol punt del terrotori.

2. Crèdits per a l’emancipació

El govern català estudia la viabilitat d’implantació d’una línia de crèdit per a l’emancipació dels joves que inclou ajuts per als estudis, per a l’autoocupació i ajuts per accedir a l’habitatge en condicions avantatjoses. Aquests últims tindran 3 modalitats.

a) Concessió de crèdits per a complementar l’entrada del 20% per a  la compra d’habitatges protegits)   

 b)  Concessió de crèdits per a la rehabilitació d’habitatges de lloguer.

 c) Concessió de crèdits per a la rehabilitació d’habitatges de compra.

 3. Construcció d’habitatges protegits

El Pla pel Dret a l’Habitatge 2004-2007 s’ha plantejat com a objectiu prioritari la construcció de 42.000 habitatges protegits en quatre anys. D’aquests habitatges, el 50% haurà de ser de lloguer, meitat promogut per l’administració pública (Institut Català del Sòl i promotors públics) i meitat promogut  pels privats. D’aquesta oferta, oberta a totes les edats, es pot afirmar que, estadísticament, el 60% serà coberta per joves. Al marge d’això, una part significativa de la nova oferta serà restringida per a joves d’ entre 18 i 35 anys.

De les converses mantingudes amb ajuntaments en els cent primers dies de Govern, es pot establir una primera programació de 2.400 habitatges de protecció oficial per joves, un 40% dels quals es troben fora de la Regió Metropolitana de Barcelona.

 D’altra banda, per atendre una demanda de joves amb ingressos suficients per accedir a habitatges amb un preu superior al de la protecció oficial, s’està estudiant l’establiment d’una figura de protecció, anomenada de “preu assequible”,  amb un nivell de preus entre mig del protegit i el lliure. L’accés a aquests habitatges podria comptar amb finançament convingut amb entitats financeres.

En tots els casos d’habitatge de protecció, les noves normatives del Pla pel dret a l’Habitatge introduiran l’obligació de qualificació permanent dels habitatges i el sistema d’adjudicació a través de llistes municipals de sol·licitants, amb dret de tempteig i retracta en favor de l’administració.

El Pla pel Dret a l’Habitatge 2004-2007 també inclou una mesura per a l’ajut al pagament del lloguer al qual podran accedir els a joves.

4.Experiències pilot d’accés dels joves a l’habitatge

Durant el període 2004-2007 el Govern català impulsarà un conjunt de programes pilot, encamiades a trobar noves fórmules que contribueixin a facilitar l’accés dels joves a l’habitatge.

Les experiències pilot previstes són les següents:

 - Masoveria Urbana: programa que té com a objectiu l’establiment de contractes entre propietaris i joves en els quals la contrapestació fonamental és la progressiva millora de l’habitatge per part dels joves, dels quals aquests disposen per un temps. El programa preveu ajuts de fins a 6.000 € per habitatge condicionats a l’establiment de convenis previs amb els ajuntaments dels municipis. 

 - Convivència intergeneracional: Pisos que persones de la tercera edat comparteixen amb joves.

 - Autorehabilitació de l’habitatge: programa d’inserció laboral i social de joves amb dificultat a través de la rehabilitació del propi habitatge. El programa preveu subvencions de fins 12.000 € per habitatge.

1  

Imatges

Cloenda de la jornada de Joventut i Habitatge a les Terres de l'Ebre

Cloenda de la jornada de Joventut i Habitatge a les Terres de l'Ebre 146