L’Institut Català de les Indústries Culturals (ICIC) ha destinat des de la seva creació, el 29 de desembre de l’any 2000, fins al present exercici 27.463.559 euros per impulsar i promoure les indústries culturals de Catalunya. Aquestes dades s’han donat a conèixer avui durant una roda de premsa de balanç de l’ICIC, presidida pel conseller de Cultura, Jordi Vilajoana, en la qual també s’han avançat alguns dels projectes futurs.

En la presentació també han intervingut el director de l’ICIC, Jordi Penas; el president de l’associació Productors Audiovisuals de Catalunya (PAC), Antoni Llorens; el president de la Cambra del Llibre de Catalunya, Albert Vicens, i el president de la discogràfica Discmedi SA, Àlex Eslava, aquests tres últims en representació del Consell d’Administració de l’ICIC. A l’acte també han assistit els membres de la Comissió Assessora de l’ICIC que representen els diferents sectors de les indústries culturals.

 L’Institut Català de les Indústries Culturals, creat pel Parlament de Catalunya, és l’organisme per mitjà del qual la Generalitat de Catalunya, amb la participació dels sectors culturals implicats, desenvolupa les polítiques de suport a les empreses culturals destinades a reforçar la creativitat cultural i el teixit industrial de Catalunya en l’àmbit audiovisual, editorial, de la premsa, multimèdia, discogràfic i musical, i de les arts escèniques i visuals. Durant els seus tres anys de vida, l’ICIC ha elaborat diferents accions per potenciar tots aquests sectors culturals amb l’objectiu d’impulsar-ne el consum interior, l’exportació i la difusió; establir i gestionar nous programes de suport tècnic; fomentar el desenvolupament i la implantació de noves empreses; promoure la col·laboració entre empreses i creadors culturals i impulsar accions formatives per al sector.

Aquests objectius van ser reafirmats pel Llibre Blanc de les Indústries Culturals de Catalunya, un llibre previst per la llei de creació de l’ICIC, que ha servit com a eina i marc de referència per al conjunt d’agents implicats. Es va presentar el desembre del 2002 i en el seu procés d’elaboració van col·laborar totes les forces polítiques, un grup de reconeguts experts de les diferents universitats catalanes i uns 200 representants de tots els sectors de les indústries culturals.

L’audiovisual, indústria cultural estratègica

El sector de l’audiovisual es troba avui en el primer lloc del rànquing de les indústries culturals a Catalunya i el Govern de la Generalitat el considera estratègic. En els darrers quatre anys ha crescut un 38% i ja el 2001 reafirmava aquesta posició al superar el sector editorial en tres punts (número 76-77 de la Nota d’Economia, editada pel Departament d’Economia i Finances).

 Pel que fa a la producció audiovisual catalana, cal destacar l’augment del nombre de llargmetratges, que ha passat de 17, el 1999, a 25, el 2002. Enguany, fins al passat mes de setembre, ja s’han produït un total de 22. A més, durant el present exercici, l’ICIC ha incrementat el suport econòmic a les empreses audiovisuals, amb tres noves línies d’ajut: la primera, adreçada a les sèries d’animació, amb una dotació de 400.000 euros; la segona, per a documentals, amb 200.000 euros, i la tercera, per a la participació i promoció de films catalans en festivals internacionals, dotada amb 150.000 euros. A més, l’ICIC col·labora en la coproducció de TVMovies amb cadenes de televisió, amb una dotació anual de 2.704.000 euros, amb l’objectiu d’arribar a 100 telefilms en tres anys.

 D’altra banda, cal destacar l’increment en la creació de noves empreses audiovisuals. Així, si entre els anys 2000 i 2002 es creaven una mitjans de 60 empreses anuals, enguany, fins al passat mes de setembre, ja se n’han creat 90, segons dades del Registre d’Empreses Audiovisuals de Catalunya (REAC).

Fundació Catalan Films & TV

A més dels ajuts esmentats i per tal de facilitar la promoció a l’exterior de l’audiovisual català, l’ICIC ha creat, juntament amb Televisió de Catalunya i les associacions Barcelona Audiovisual i Productors Audiovisuals de Catalunya, la Fundació privada Catalan Films & TV, que neix amb un pressupost de 1.270.000 euros. El Patronat de la Fundació ha nomenat recentment Àngela Bosch com a directora. Bosch, que prendrà possessió del càrrec a principis de novembre, ha treballat durant deu anys a Lolafilms SA, ha estat responsable de vendes internacionals de la productora BRB i ha col·laborat amb la Media Business School.

El Departament de Cultura va crear l’any 1985 Catalan Films per promoure la cultura i la indústria audiovisual catalana a l’estranger. A partir del 1989 a la marca Catalan Films s’hi va afegir & TV per tal de cobrir totes les línies de producció audiovisual. Des de la seva creació, Catalan Films & TV ha estat present en més de 250 festivals internacionals anuals i en un total de 522 projeccions.

Espectadors

Un altre element que demostra el creixement de la indústria audiovisual a Catalunya és el balanç d’espectadors de cinema, que ha passat de 28.371.000 entrades venudes l’any 1999 a 30.579.980, el 2002. El total d’espectadors en català, que engloba films doblats al català, llargmetratges i títols en català, va ser l’any passat de 905.993 espectadors, mentre que al 1999 van ser 606.221. Pel que fa a espectadors de films de producció catalana, cal destacar que el 2002 n’hi va haver 1.113.140, xifra que representa un 40% dels espectadors totals dels llargmetratges amb nacionalitat espanyola.

 Pel que fa a l’assistència de públic als cicles de la Filmoteca de Catalunya, l’any passat va rebre un total de 157.000 espectadors més que el 2001. D’altra banda, la Filmoteca de Catalunya ha col·laborat amb cessió de fons a un total de 73 festivals, filmoteques i centres educatius, fet que suposa un increment de l’activitat en més del 60% respecte el 2001. Quant a la nova seu de la Filmoteca, s’ha arribat a un acord amb l’Ajuntament de Barcelona per a la construcció del nou edifici a l’illa Robadors del barri del Raval que aglutinarà tots els serveis de la Filmoteca i  de l’ICIC. El nou edifici, que costarà uns sis milions d’euros, disposarà d’una superfície de 5.000 m2 i és previst que es comenci a construir el 2004. La nova seu de la Filmoteca acollirà dues sales de projecció, una amb 400 butaques i l’altra amb 200, la biblioteca, serveis d’arxius i restauració i un bar-restaurant que també serà sala d’exposicions.

 La Filmoteca ha iniciat una tasca de preservació del patrimoni que permet la restauració de llargmetratges i, a més, enguany ha arribat a un acord amb la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió (CCRTV) per a la digitalització dels seus fons fílmics per mitjà del grup d’aplicacions informàtiques Digition, que permetrà als usuaris cercar i consultar els films en una base de dades indexada sense necessitat de manipulació dels originals.

 Entre les activitats de l’Àrea de l’Audiovisual de l’ICIC també destaca l’oficina Media-antena a Catalunya, inscrita en el programa Media de la Unió Europea, que té per objectiu informar de tots els programes europeus de subvencions a les empreses audiovisuals. Des del 1996 fins al 2002, l’oficina Media-antena, que a Catalunya gestiona l’ICIC, ha propiciat que un total de 55 empreses catalanes hagin rebut suport per a 123 projectes, amb una aportació total de 13 milions d’euros. D’aquests 13 milions, dos es van destinar al desenvolupament de projectes i set a la distribució de pel·lícules europees.

Total d’ajuts al sector audiovisual 21.196.000€

2001 5.120.000€

2002 6.439.000€

2003  9.637.000€

Més de 80 projectes

A més de l’Àrea de l’Audiovisual, l’ICIC compta amb l’Àrea de Projectes adreçada a la resta d’indústries culturals, que ha destinat 6.267.559 euros a gairebé 80 projectes, en el període 2001-2003, per afavorir la concentració empresarial i innovació, els estudis de mercat, la projecció exterior en mercats i fires, la internacionalització, la captació de nous públics i ajudes per a noves infrastructures i la implementació de noves tecnologies. A aquestes ajudes sectorials, cal afegir les que concedeix la Direcció General de Promoció Cultural.

 L’Àrea de Projectes de l’ICIC atorga dos tipus d’ajudes: subvencions, bàsicament destinades a associacions i gremis, i aportacions reintegrables, amb les quals el beneficiari es compromet a retornar l’import avançat en funció de l’èxit del projecte. Entre les subvencions atorgades des de la creació de l’ICIC destaca la destinada a la creació de Catalan Theatre Worldwide, juntament amb l’associació CIATRE que agrupa les companyies de teatre professional de Catalunya, per tal de projectar i comercialitzar el teatre català a l’estranger. Un altre exemple és la subvenció atorgada a l’Escola Superior de Cinema i Audiovisual de Catalunya (ESCAC) per impulsar la producció de 35 videoclips realitzats pels estudiants i exalumnes de l’ESCAC, amb l’objectiu de potenciar la indústria discogràfica catalana. En l’àmbit de la premsa, l’Àrea de Projectes ha donat suport a la campanya Grup 10, impulsat per l’Associació de Publicacions Periòdiques en Català (APPEC), per augmentar el coneixement de les publicacions periòdiques en català. A més de les tres associacions esmentades, l’ICIC ha donat suport a projectes de les següents entitats: Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya (ADETCA), Associació de Sales de Concerts de Catalunya (ASACC), Associació d’Editors en Llengua Catalana, Gremi de Galeries d’Art de Catalunya, Associació Catalana de la Premsa Gratuïta (ACPG), Gremi de Llibreters de Catalunya i Consell Català  del Llibre per a Infants i Joves (CCLIJ).

Pel que fa a les aportacions reintegrables a projectes, destaquen les atorgades a la producció de musicals de gran format, com ara The Full Monty, de Full Teatre, Gaudí, el musical, de Focus, i La Perritxola, de la companyia Dagoll Dagom, entre d’altres; la destinada al projecte de circ itinerant 20 Circ Cric 02; l’adreçada a l’empresa catalana Gallery & Bookstores RAS SL per l’obertura d’una sèrie de galeries-llibreries a Madrid i altres ciutats europees, d’acord amb el model de la llibreria-galeria RAS de Barcelona, i l’acord amb la Virtual Drummer School i la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) per crear i fomentar l’ensenyament on line. Entre les últimes aportacions atorgades destaca també la destinada a una campanya per al foment de la lectura en català, conjuntament amb el diari El Periódico de Catalunya i les editorials Edicions 62 i La Galera.

Un altre projecte de l’àmbit del llibre recolzat per l’ICIC és el portal totselsllibres.com, promogut pel Gremi de Llibreters de Catalunya per posar a disposició dels lectors una base de dades amb més de 400.000 títols. El lloc web és, a més, una central de compres, serveis i vendes del sector llibreter de Catalunya.

Total d’ajuts a projectes, 2001-2003 6.267.559,46€

Arts Escèniques  1.642.688,14€

Arts Visuals 487.975,00€

Llibre  1.026.444,29€

Mitjans de Comunicació 710.000,00€

Música  1.414.050,61€

Multimèdia 615.000,00€

Estudis i altres conceptes 371.401,42€

Mitjans de Comunicació

A més de l’Àrea de l’Audiovisual i de Projectes, l’ICIC ha creat recentment l’Àrea de Mitjans de Comunicació, que dirigeix Marià Marín. Les funcions d’aquesta nova àrea, que fins ara assumia la Direcció General de Promoció Cultural, es traspassaran a l’ICIC al llarg del 2004, amb el doble objectiu de garantir la continuïtat de les línies de subvenció actuals i de definir les estratègies per als propers anys per afavorir la difusió i extensió de les publicacions periòdiques, la presència de les llengües catalana i aranesa als mitjans i el foment de la lectura.

 L’Àrea de Mitjans de Comunicació vol reforçar la incidència dels ajuts adreçats a empreses i entitats editores, publicacions de diversa temàtica i periodicitat, tant d’abast nacional com local, i l’impacte arreu del territori.

Barcelona, 29 d’octubre de 2003

1  

Imatges

Foto

Foto 85