El Centre de Terminologia TERMCAT ha publicat la segona edició, revisada i ampliada, del diccionari Societat de la informació. Noves tecnologies i Internet, que inclou més de 2.000 termes i que ha comptat amb l’assessorament tècnic d’experts en les tecnologies de la informació i la comunicació i amb el suport dels Departaments de Treball, Indústria, Comerç i Turisme, i d’Universitats, Recerca i Societat de la Informació.
La primera edició del diccionari va ser publicada el 2000 i va incloure un total de 1.769 termes. En la nova edició s’han incorporat 300 noves entrades de la terminologia més representativa de la societat de la informació sorgida aquests anys. També s’han actualitzat les informacions de les entrades incloses en la primera versió del diccionari, fent retocs a la forma catalana, les equivalències, la definició, la nota, els sinònims i les abreviacions.
El diccionari presenta les denominacions catalanes, amb la definició i les equivalències en castellà, francès i anglès, així com notes explicatives amb informació complementària. La major part dels termes recollits pertanyen als àmbits de les xarxes de telecomunicacions, Internet, informàtica, telefonia i televisió, i relacionats amb les infraestructures econòmiques, la societat i la cultura. Entre els més de dos mil termes recollits, es poden destacar: infoxicació, que es refereix a l’excés d’informació que pot provocar en el receptor la incapacitat d’assimilar-la; usabilitat, referent a la qualitat d’un web o d’un programa que fa que siguin fàcils d’usar; privadesa, del mot anglès privacy, i inundació, alternativa catalana a la forma anglesa spam, que es refereix a la tramesa indiscriminada de missatges, generalment amb finalitats publicitàries.
Neologismes
Durant la revisió del diccionari, el Consell Supervisor del TERMCAT ha normalitzat 150 neologismes, dels quals, destaquen: casset de butxaca, per walkman; esteganografia, que és la tècnica que permet ocultar un missatge secret en un altre de públic; puntcom, aplicat a l’empresa que es val fonamentalment d’Internet per a la seva activitat, o SMS, la sigla que correspon al servei de missatges curts que ofereixen els telèfons mòbils.
El diccionari Societat de la informació. Noves tecnologies i Internet té un tiratge de 2.000 exemplars i es pot adquirir a les llibreries de la Generalitat i a qualsevol llibreria de l’àmbit lingüístic català. El preu de cada exemplar és de 21 euros.
El TERMCAT és un consorci participat per la Generalitat, l’Institut d’Estudis Catalans i el Consorci per a la Normalització Lingüística, que té com a finalitat la coordinació general de les activitats terminològiques relatives a la llengua catalana.
Barcelona, 30 de juliol de 2003
Més informació a http://www.termcat.net