El nou recinte tindrà 239.000 m2 repartits en 6 pavellons (4 de nous i 2 ja existents), un auditori amb capacitat per a 2.000 persones i més de 7.000 places d’aparcament soterrades. Entre el recinte actual i l’ampliació la superfície total serà de 340.000 m2, convertint Barcelona en el segon lloc del rànking europeu de recintes firals. D’aquesta manera Catalunya disposarà d’un autèntic instrument de projecció exterior àmplia i de qualitat. L’ampliació de Fira de Barcelona serà una realitat el 2007 gràcies a l’acord que fa dues setmanes van firmar la Generalitat de Catalunya i les altres institucions implicades (Ajuntament de Barcelona, la Mancomunitat de Municipis de l’Àrea de Barcelona, l’Ajuntament de l’Hospitalet del Llobregat i la Cambra de Comerç, Indústria i Navegació de Barcelona).
D’una banda, el conveni preveu una inversió total de 470 M€, amb una ampliació de capital inicial de 60 M€ de Fira 2000, societat que té la responsabilitat de les infraestructures. La Generalitat farà una aportació directa a fons perdut de 75 M€ i l’ICF atorgarà un crèdit de 65 M€ en condicions preferents. A més, la Generalitat avalarà la resta de la inversió, si cal, mitjançant una emissió d’actius financers. D’altra banda, l’acord no només suposa ampliar el recinte firal, sinó també millorar les infraestructures de transport públic a la zona, amb la Línia 2 del metro, la futura Línia 9 i la interconnexió entre els dos recintes firals, a càrrec de la Generalitat.
Fira de Barcelona va convocar un concurs internacional per designar el projecte de l’ampliació on hi van participar, a més de Toyo Ito, altres arquitectes o equips com Clorindo Testa, Dominique Perrault i Foster Associates. El guanyador, Toyo Ito, està considerat un dels exponents de la modernitat arquitectònica, un pont entre l’arquitectura tradicional i les noves tendències. La lleugeresa i la transparència són dos conceptes bàsics de la seva obra.
Toyo Ito defineix el seu projecte com un conjunt d’edificis orgànics que configuren un espai molt dinàmic gràcies a elements com l’aigua i els arbres. L’ús de fonts d’energia natural també serà una de les característiques del nou recinte firal. El projecte de Toyo Ito combina l’espectacularitat i el respecte pel medi ambient i té molt en compte els desplaçaments de masses i les necessitats dels visitants.
Els principals elements del projecte de Toyo Ito són els següents:
L’espina dorsal: el recinte firal s’organitzarà a través d’una espina central que recorrerà els pavellons. Anirà des del carrer Amadeu Torner fins el Passeig de la Zona Franca. Les entrades estaran connectades pels vestíbuls del Metro. Vista des de l’aire tindrà l’aspecte d’un riu. Gran Via, porta emblemàtica: la porta firal Gran Via és un complex per usos diversos que inclou un hotel, oficines i instal•lacions comercials. Les torres bessones d’oficines i l’hotel, de 114 m d’alçada, es construiran com un centre orgànic dins d’un format rectangular. Una gran cúpula a la porta d’Amadeu Torner: la porta firal serà un gran edifici amb una cúpula monumental, inclourà un gran vestíbul i dos pisos amb naus d’exposició. Entrada del Passeig de la Zona Franca: aquesta entrada s’efectuarà per un vestíbul i una zona verda en forma de plaça semisoterrada, que donarà accés a l’auditori. Les façanes dels costats nord i sud del recinte: les façanes no arribaran a ser estructures monumentals, però es realitzaran amb elements naturals com zones verdes amb vegetació i aigua.