Barcelona, 14 d’octubre de 2003
La consellera de Benestar i Família, Irene Rigau, i l’alcalde d’Esplugues de Llobregat, Lorenzo Palacín, han signat avui un conveni de col·laboració per a la posta en funcionament d’un equipament d’acolliment residencial per a dones víctimes de la violència domèstica.
Mitjançant aquest conveni, l’Ajuntament d’Esplugues de Llobregat cedeix al Departament de Benestar i Família l’ús d’un local de 1.020 m2, actualment inoperant, amb destinació exclusiva a la remodelació i posta en funcionament d’un equipament d’acolliment residencial per a dones víctimes de la violència domèstica. El departament farà una inversió de 343.850 euros i es preveu que les obres tinguin una durada de 7 mesos.
El centre d’acolliment de dones víctimes de violència domèstica del Baix Llobregat disposarà d’una capacitat per a 20 persones. L’equipament tindrà tots els serveis propis d’un centre residencial d’aquestes característiques (cuina, rebost, menjador, sala d’estar, sala de jocs pels fills, sortida d’esbarjo en pati, habitacions per a cada unitat familiar en funció dels seus membres, despatx pels professionals, sala de juntes, etc.) així com l’equip de professionals que disposen aquests serveis (directora, psicòloga, assistent social, treballadora familiar, educadora social, serveis jurídics, etc.)
El Departament de Benestar i Família adequarà els equipaments, els dotarà del mobiliari i objectes necessaris, i prestarà els serveis d’acolliment residencial per a dones víctimes de violència domèstica i d’acolliment residencial per a disminuïts psíquics. Es farà càrrec de les despeses derivades de la construcció, de l’establiment i el manteniment dels subministraments i realitzarà, al seu càrrec, totes les obres i treballs de reparació i manteniment necessàries.
660 dones i els seus fills van ser ateses el 2002
Durant l’any 2002 el Departament de Benestar i Família va atendre 660 persones (247 dones i 313 fills) en les cases d’acolliment públiques o amb finançament públic i pisos "pont". El Departament va destinar 1.353.651 € l’any 2002 a les cases d’acolliment i 139.608 € als pisos pont.
Les actuacions del Departament de Benestar i Família, en l’atenció a les dones víctimes de la violència domèstica, es duen a terme en coordinació amb altres departaments de la Generalitat i els ens locals, disposant de recursos i serveis especialitzats, i col·laborant amb entitats i institucions per donar resposta a totes les situacions de violència domèstica i oferir el suport i l’ajuda necessaris.
Prevenció de la violència familiar a la Llei de suport a les famílies
La Llei de suport a les famílies, aprovada pel Parlament de Catalunya, disposa que les administracions públiques hauran d’adoptar mesures per impedir i prevenir tota forma de maltractament o violència que qualsevol dels membres de la família pugui patir o exercir sobre la resta. Aquestes mesures s’inclouran en un programa per a la detecció i prevenció de qualsevol forma de maltractament o violència que ha de posar una atenció especial en la coordinació dels diferents serveis públics implicats. Les víctimes de la violència familiar tenen dret a accedir a un servei de residència temporal fora del domicili habitual quan els jutjats competents ho requereixin o l’àrea bàsica de serveis socials corresponent ho sol·liciti.
Vint-i-cinc dones que han patit violència domèstica rebran ajuts a l’habitatge
Tal com preveu la Llei de suport a la família, el DOGC va publicar el 4 de juliol l’ordre que convoca la concessió dels ajuts a l’habitatge per a les famílies amb rendes més baixes. Les unitats arrendatàries formades per dona/es que hagi/n patit violència domèstica en els darrers tres anys es beneficien d’aquest ajut de fins a 100 euros mensuals per al lloguer de l’habitatge habitual si reuneixen determinats requisits.
El passat 15 de setembre es va tancar el termini de presentació de sol·licituds per als ajuts a l’habitatge. Vint-i-cinc dones que han patit violència domèstica rebran aquest ajut.
Equipament per a l’acolliment residencial de disminuïts psíquics
El conveni que firma el Departament de Benestar i Família amb l’Ajuntament d’Esplugues de Llobregat preveu també la creació d’un equipament per a l’acolliment residencial de disminuïts psíquics. En l’ús d’aquest equipament, que disposarà de 24 places, tindran prioritat els ciutadans d’Esplugues.