Bàsicament tres aspectes motiven la necessitat d’aquest nou règim:- Les modificacions de caràcter normatiu que s’han produït als llarg dels últims anys (el decret vigent va ésser publicat l’any 1996 i modificat l’any 1997) i que han comportat modificacions substancials en normes de caràcter general.- Canvis en la realitat educativa de Catalunya: cal tenir en compte que en aquests darrers anys s’ha intensificat l’arribada de ciutadans d’altres països, als quals cal acollir de forma adequada i facilitar l’accés dels seus fills a l’educació en condicions d’equitat, de tal manera que s’afavoreixin la seva integració efectiva i la cohesió social de la societat catalana. - Necessitat de disposar d’una reglamentació general i un procediment amb la màxima claredat i simplificació El règim d’admissió d’alumnes als centres sostinguts amb fons públics es regeix pels principis d’equitat, igualtat i integració i cohesió social, tot garantint als pares o tutors, i als alumnes quan són majors d’edat, el dret a l’educació i la possibilitat d’escollir centre docent, tenint en compte les necessitats educatives de l’alumnes i els llocs ofertats.El Decret modifica substancialment l’anteriorment vigentLes diferències més importants entre ambdues disposicions són les següents: - Participació de la comunitat educativaS’estableix que els Ajuntaments, els Consells Comarcals, els titulars dels centres, el directors i els pares i mares intervenen en el procés d’admissió.- El dret a l’educacióEs referma el dret a l’educació i la possibilitat (no el dret) d’elecció de centre, tenint en compte les necessitats educatives de l’alumne i els llocs ofertats.- Ampliació de les possibilitats d’informacióLes delegacions i oficines territorials del Departament d’Ensenyament han d’informar sobre l’oferta educativa dels centres sostinguts amb fons públics, cosa que també podran fer els Ajuntaments.- La integració dels alumnes i la cohesió socialEs garanteix la integració dels alumnes i la cohesió social mitjançant l’escolarització, en tots els centres sostinguts amb fons públics, dels alumnes amb necessitats educatives especials.A aquests efectes, s’estableix la prioritat d’accés d’aquells alumnes a quatre places de cada grup d’alumnes. Les delegacions territorials podran ampliar aquest nombre en funció de la realitat educativa dels diferents territoris.- Presentació de sol.licitudsLes sol.licituds d’admissió es presentaran al centre sol.licitat en primer lloc, com es fa actualment.Així mateix, es podran presentar a l’Ajuntament o a la delegació territorial del Departament d’Ensenyament, la qual cosa és novedosa.- Disminució del pes de la renda anual de la unitat familiar en els criteris d’admissió d’alumnesEls criteris de prioritat estan establerts a la Llei 8/1985, de 3 de juliol (LODE), i no són modificats. Són criteris prioritaris: la renda anual de la unitat familiar, la proximitat del domicili al centre docents i l’existència de germans matriculats al centre.El nou Decret valora la renda anual només en els supòsits que els pares o tutors (o l’alumne) siguin beneficiaris de la renda mínima d’inserció.- Garantia del compliment de les normes sobre admissió d’alumnesLes comissions d’escolarització es creen per garantir el compliment de les normes sobre admissió d’alumnes i la participació dels sectors educatius en el seguiment del procés d’admissió.- Les comissions faciliten l’acolliment d’alumnes amb necessitats educatives derivades de situacions socials o culturals desfavoridesEs crearan en aquelles àrees territorials en què convingui fer-ho en atenció a la població que s’hi escolaritza i tindran continuïtat al llarg del curs.La determinació de les àrees territorials es farà d’acord amb els Ajuntaments corresponents.