El conseller d’Economia i Finances, Antoni Castells, ha qualificat el comunicat que el secretari general de PSOE, José Luís Rodriguez Zapatero, va emetre la setmana passada demanant que es destituís Josep Lluís Carod-Rovira de “desencertat i contraproduent”. No obstant això, s’ha mostrat convençut que ”el Sr. Zapatero respecta plenament, com no pot ser d’una altra manera, la independència de la Generalitat i del seu President per adoptar les decisions que hagi d’adoptar.” I, ha afegit,“ vull creure que quan tingui ocasió, Zapatero farà els gestos necessaris per dissipar qualsevol malentès en aquest sentit”, ha afegit.

El conseller d’Economia ha dit també que hi ha altres dirigents d’aquesta formació que han fet declaracions molt desafortunades en relació al PSC. “Afortunadament, el senyor Bono no és el candidat del PSOE a la presidència del Govern, i el que li hauríem de demanar  és que no es deixi arrossegar pel nacionalisme del Partit Popular. Moltes vegades, sembla que uns i altres s’alimenten mútuament”, ha dit.

A més, Castells opina que ara el que és important és l’estabilitat i la normalitat de l’acció de Govern. El Conseller assegura que l’Executiu català farà el possible per tenir una relació de normalitat i respecte institucional amb el Govern central.

Preguntat per la possible refundació de la Federació Catalana del PSOE, Castells ha afirmat que “els que opinen d’aquesta manera, no coneixen el PSC. El PSC és un partit molt cohesionat i molt unit. No tinc cap constància que des de fora s’hagin produït maniobres en aquest sentit, però si s’han produït, s’ha fet a partir d’un desconeixement molt i molt gran de la realitat del PSC”.

Abaixar impostos no és progressista

D’altra banda, el conseller Castells s’ha mostrat crític amb les formacions que abaixen els impostos de forma electoralista. "Abaixar els impostos no és una política progressista. El que és progressista és que els impostos que s’han de pagar es paguin però d’una manera justa i que s’utilitzin d’una manera eficient per garantir que els ciutadans tinguin uns serveis públics de primer nivell, que és l’obligació del Govern", ha puntualitzat.

En aquest sentit, el conseller ha considerat un "desencert" la proposta del Partit Popular d’eliminar l’impost de Successions. "Nosaltres, creiem que cal reformal-lo, però no eliminar-lo, perquè sigui més just i per tal d’evitar que recaigui de manera excessiva en persones de renda modesta", ha explicat. Així, ha confirmat que el Govern català estudia reformar aquest tribut per deixar-ne al marge un 80% dels contribuents que el paguen actualment. Castells estima que aquest canvi només restaria en un 6% els ingressos que recapta la Generalitat per aquest concepte.

Respecte a la proposta del candidat de CiU a la presidència del Govern, Josep Antoni Duran i Lleida, demanant que Catalunya concentri un 20% de les inversions de l’Estat en infrastructures, Castells ha manifestat que celebra que en aquest punt CiU comparteixi l’acord de Govern d’esquerres i catalanista. Ja que “aquest acord té com un dels punts més importants que el percentatge d’inversió de l’Estat a Catalunya en infrastructures sigui similar al pes que té el nostre PIB en el total de l’economia espanyola, que és precisament de l’ordre del 18 al 20%”, ha conclòs.

Barcelona, 4 de febrer del 2004