- La consellera ha obert el Consell Català de la Mobilitat amb el compromís de potenciar la xarxa d’autobusos
La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha situat l’impuls de la mobilitat com “un dels grans projectes de transformació i d’actualització a Catalunya per aconseguir tenir en aquest àmbit excel·lència”. Ho ha afirmat en l’obertura del Consell Català de la Mobilitat, que s’ha celebrat aquesta tarda al Departament i que està format per administracions, organitzacions, sindicats, associacions, entitats i sectors socials vinculats a la mobilitat.
La consellera ha recordat que “el salt endavant en competitivitat que ha de fer Catalunya està vinculat a tenir la capacitat durant aquests anys de construir les bases d’una mobilitat pública, que sigui tan atractiva que sigui utilitzada per a la gran majoria. Aquesta és l’única mobilitat, la pública i eficient, que pot ser sostenible”. Paneque ha recordat que és plenament conscient que per arribar-hi cal fer importants millores que comporten problemes de gestió en el dia a dia.
En aquest sentit, ha defensat l’aposta d’Un sistema de transport públic, que operi amb la T-Mobilitat i ha defensat que: “Hem començat per implantar-la a l’àrea de l’ATM de Barcelona i ho expandirem a tot Catalunya. La integració arribarà a les Comarques de Girona i a les Terres de l’Ebre el 2025, mentre que el 2026 caldria que tota la xarxa estigués integrada. Això contribuirà a utilitzar el transport públic a un preu competitiu. El sistema aportarà equitat i progrés a Catalunya”. En la seva intervenció també ha parlat del traspàs integral del servei de Rodalies i Regionals a la Generalitat de Catalunya i ha recordat que “la futura empresa de Catalunya serà mixta i operadora”.
Silvia Paneque ha recordat que el contracte del transport per carretera acaba el 2028 i “tenim el ferm propòsit de guanyar la màxima competitivitat i eficiència a favor de Catalunya. Estem al costat dels actuals operadors i hi serem a l’hora que les inversions actuals els hi siguin rendibles” s’ha referit també a l’aposta per la descarbonització que caldrà fer.
La consellera s’ha referit també al metro de Barcelona i a les obres de la línia 9 i la 8 com a prioritàries i ha recordat l’anunci de la línia 2 que s’ha fet aquest matí amb l’alcalde Barcelona, Jaume Collboni, consistent en l’actualització del projecte. Ha apuntat: “Hi ha, a més, diferents projectes de trens trams. A Tarragona, ja hi hem començat a treballar. N’hi ha al Bages, Terres de l’Ebre, Sabadell, Castellar o Comarques Gironines. Establirem una línia del temps i les diferents prioritats segons viabilitat a partir de diferents estudis que la conselleria està portant a terme en aquests moments”.
La titular del departament ha fet un apunt general als grans projectes de país que tenen una visió internacional com ara l’aeroport Josep Tarradellas, el port de Barcelona i el de Tarragona i el corredor del Mediterrani, entre altres aspectes.